Hej!
Har en anläggning som togs i drift i augusti. Har sen dess varit fundersam på om den levererar som den ska. Väderstreck och taklutning ska ge bra förutsättningar men en ask som är ett par hundra år gammal ger en del skuggor.
Installatören delade upp de 55 panelerna i tre strängar som går till två MPPT:er. Enligt installatörens ritning ligger sträng 1 och 2 i MPPT1 och utgör de 38 vänstra panelerna (vänster grön samt lila i bild nedanför) och resterande 17 ligger på sträng 3 på MPPT2.
Det är på sträng 3/MPPT2 som skuggan är värst, dvs. till höger.
I helgen var jag ute och kollade till stället och noterade att det låg frost endast på sträng 2, se bild.
Min fråga är om producerande eller avstängda paneler tinar frosten? Helt slumpmässigt kan det ju inte vara med hänsyn till mönstret.
I så fall stämmer ju inte installatörens uttalande om att de vänstra 38 panelerna ligger på samma MPPT. Då skulle dessutom skissen vara mer logisk i termer av färgval. Problemet är ju då att min anläggning går på halvfart pga skuggan till höger.
Edit: förtydligande
Har en anläggning som togs i drift i augusti. Har sen dess varit fundersam på om den levererar som den ska. Väderstreck och taklutning ska ge bra förutsättningar men en ask som är ett par hundra år gammal ger en del skuggor.
Installatören delade upp de 55 panelerna i tre strängar som går till två MPPT:er. Enligt installatörens ritning ligger sträng 1 och 2 i MPPT1 och utgör de 38 vänstra panelerna (vänster grön samt lila i bild nedanför) och resterande 17 ligger på sträng 3 på MPPT2.
Det är på sträng 3/MPPT2 som skuggan är värst, dvs. till höger.
I helgen var jag ute och kollade till stället och noterade att det låg frost endast på sträng 2, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är om producerande eller avstängda paneler tinar frosten? Helt slumpmässigt kan det ju inte vara med hänsyn till mönstret.
I så fall stämmer ju inte installatörens uttalande om att de vänstra 38 panelerna ligger på samma MPPT. Då skulle dessutom skissen vara mer logisk i termer av färgval. Problemet är ju då att min anläggning går på halvfart pga skuggan till höger.
Edit: förtydligande
Redigerat:
https://www.biltema.se/verktyg/matv...dJH6pLvXa6YrKAD32sTPScizTVv21_MUaAi39EALw_wcB
Denna verkar ange att den klarar spänningsområde 0-1000v för DC iallafall. (VR brukar oftast ha 1000v som max ingångsspänning på vardera MPPT)
Denna verkar ange att den klarar spänningsområde 0-1000v för DC iallafall. (VR brukar oftast ha 1000v som max ingångsspänning på vardera MPPT)
Toppen! Kan köpa en när jag är där nästa gång.M mortimer skrev:
När det gäller mätning, är det bara att mäta på respektive sträng som de sitter eller behöver jag koppla ur dem ur VR?
Inte koppla ur något då du vill mäta strömmen som flyter där. Sätt mätaren RUNT respektive röd pluskabeln (du bör ha två då du använder bägge MPPT ingångarna). En i taget av de.K KMNelhas skrev:
Vilket fabrikat och typ av växelriktare har du?
Finns det inte för ditt växelriktarfabrikat i deras internetportal redan mätning av ström för varje MPPT?
För Fronius Symo och SolarEdge finns det i vart fall. Man kan där välja vilka kurvor man vill studera.
Finns det inte för ditt växelriktarfabrikat i deras internetportal redan mätning av ström för varje MPPT?
För Fronius Symo och SolarEdge finns det i vart fall. Man kan där välja vilka kurvor man vill studera.
Sungrow.A Arnodt skrev:
Jo, det har den. "Problemet" är att min tillfälliga accesspunkt utomhus fick tas in till vintern (sladden drogs genom ett fönster på glänt). Ska på sikt dra ut en permanent lösning.
Men bra idé, klart värt att sätta ut en AP vid tillfälle och logga datan.
Lite uppföljning.
Tack för tipset om att kolla i växelriktarens data @Arnodt! Kollade på några dagar i augusti som gav bra utdelning och kunde se att strömmen för sträng 1 var lägst av alla strängar under dagen. Den strängen låg tillsammans med sträng 2 på MPPT1.
Jag tog saken i egna händer och bytte plats på sträng 1 och 3. Redan nu dagen efter en halvmulen förmiddag i feb ser jag att panelerna börjar producera så det verkar ha förbättrat situationen.
Sammanfattningsvis verkar installatören/elektrikern ha kopplat fel. Samma kille som lämnade in en bristfällig färdiganmälan så jag inte fick betalt för preoducerad el i somras...
Tack för tipset om att kolla i växelriktarens data @Arnodt! Kollade på några dagar i augusti som gav bra utdelning och kunde se att strömmen för sträng 1 var lägst av alla strängar under dagen. Den strängen låg tillsammans med sträng 2 på MPPT1.
Jag tog saken i egna händer och bytte plats på sträng 1 och 3. Redan nu dagen efter en halvmulen förmiddag i feb ser jag att panelerna börjar producera så det verkar ha förbättrat situationen.
Sammanfattningsvis verkar installatören/elektrikern ha kopplat fel. Samma kille som lämnade in en bristfällig färdiganmälan så jag inte fick betalt för preoducerad el i somras...
Klicka här för att svara