Växelriktaren verkar sitta mot en tunn skiva, som har lyfts iväg från väggen med träreglar, asbetsskiva kan det väl inte vara? (Det har inte med urspungsfrågan att göra, men kan ev. vara av interesse för andra intresserade av solceller utom fns)

Betala inget förrän all dokumentation har erhållits, annars risk du inte få någonting. Det är just för framtida felsökning som dokumentation vad som installerats och hur, som är viktigt att ha.

Aha Ja Solar 395 Wp. Men de har en mer noggrann beteckning kan vara t.ex. JAM72S09 375-395/PR eller liknande. Ja Solar tillverkar väldigt många olika typer.

Sedan säger du du har en Sungrow SH10RT. Titta i databladet för.

Aha, 2 strängar med 13 seriekopplade i varje sträng, vilket nog är riktigt. 26 st seriekopplade in en och samma sträng skulle nog inte gå så bra, ja till och med väldigt illa. Men det finns sådana installatörer som gör sådana dundertabbar också.

Piteå och nu i oktober är det inte långa dagar inte. Du har installerat 10,27 kWp paneler. Så ca 35 kWh/dag kan nog inte för en solig dag vara så jättedåligt i Piteå.

Redigerat:
F fsn skrev:
Har inget att göra med ursprungsfrågan öht.
Hur vet du att detta inte påverkar TS huvudsakliga problem ?

nybyggarn,

har du lagringsbatteri? Den kina-växelriktaren Sungrow SH 10RT verkar nämligen vara en hybridväxelriktare. Kan det vara någon inställning som gjorts fel? Det är nog mer komplicerat att ställa in en växelriktare som kan ha lagringsbatterier.

Den har AC-uteffekt 10 kW och AC-märkström 14,5 A. Var, i vilken punkt är växelriktaren ansluten till elnätet, det brukar vara vid mätartavlan där elmätaren sitter, men kan också vara vid en undercentral långt från mätartavlan(och långt från inkommande serviskabel). Hur långt är det ungefär mellan växelriktare och den punkt den är ansluten till elnätet?

Det ser ut att vara lantligt, dåliga elkablar?

Något är knas, din effektkurva över dagen ser konstig ut.

Redigerat:
F
M mortimer skrev:
Hur vet du att detta inte påverkar TS huvudsakliga problem ?
Därför att en loop på returen inte plötsligt gör att effekten försvinner.

K
M mortimer skrev:
Ser lite märkligt ut att man kan sätta en Cat6 LAN nätverkskabeli porten på växelriktaren för trådlös WLAN koppling.
Den modulen har stöd för både wifi och att koppla in nätverkskabel i den. Det är helt korrekt installerat.

A Arnodt skrev:
Växelriktaren verkar sitta mot en tunn skiva, som har lyfts iväg från väggen med träreglar, asbetsskiva kan det väl inte vara? (Det har inte med urspungsfrågan att göra, men kan ev. vara av interesse för andra intresserade av solceller utom fns)
Troligen en Trossbottenskiva av Fibercement, rätt vanligt att det är monterat bakom växelriktaren som brandskydd.

A Arnodt skrev:
har du lagringsbatteri? Den kina-växelriktaren Sungrow SH 10RT verkar nämligen vara en hybridväxelriktare. Kan det vara någon inställning som gjorts fel? Det är nog mer komplicerat att ställa in en växelriktare som kan ha lagringsbatterier.
Normalt sett bryr man sig inte om batteri-konfigurationen när man inte har batteriet. Likaså om den tappar batteriet beter den sig som om det inte fanns. Men mjukvara kan ha buggar och det kan teknikern som installerar oftast inte rå för (mer än att se till att de är uppdaterad).

A Arnodt skrev:
Den har AC-uteffekt 10 kW och AC-märkström 14,5 A. Var, i vilken punkt är växelriktaren ansluten till elnätet, det brukar vara vid mätartavlan där elmätaren sitter, men kan också vara vid en undercentral långt från mätartavlan(och långt från inkommande serviskabel). Hur långt är det ungefär mellan växelriktare och den punkt den är ansluten till elnätet?
Tycker kabeln ser ut att ha lite mindre area än vad man normalt ser till en växelriktare, men det är bara en 10kw så det är nog korrekt dimensionerat.

N Nybyggare34 skrev:
Tack för din fråga Ozean. Problemet som jag har är just det, det är väldigt olika när strömmen ökar och det verkar utifrån graferna inte gå att förutsäga. Oftast sker det runt kl 09:00, ibland något tidigare och ibland något senare. Oftast startar däremot produktionen på ca 3 till 4 kW vilket jag finner underligt. Det borde vara en mer gradvis ökning av produktionen. Förutom igår, då drog den igång på endast 100 watt och steg, så vi får väl se hur det blir idag.
Kan det vara själva appen som funkar dåligt? Dvs att den ger fel värden?

Sitter själv med en offert där inverter och batteri är Sungrow och deras appar har inte fått jättebra betyg generellt.

A Arnodt skrev:
nybyggarn,

Det ser ut att vara lantligt, dåliga elkablar?

Något är knas, din effektkurva över dagen ser konstig ut.
Ursäkta sent svar, mitt ärende är fortfarande inte löst. Det stämmer att det är en hybridväxelriktare och nej, jag har inte batterierinkopplade i nuläget. Leverantören har försökt lösa problemet via uppdatering av mjukvara samt genomgång av inställningar men har än så länge inte varit framgångsrik. Vi bor lantligt ja, men inför projektet drogs helt nya kablar till garaget/ladugården. Helt ny matning till garagets/ladugårdens central. Så alla kablar är helt nya.

I nuläget så lutar de åt att det är något hårdvarufel på själva växelriktaren. Med tanke på årstiden så är det dåligt om sol för att testa anläggningen. Jag hoppas att ett byte av växelriktaren kan avhjälpa mina problem.

/nybyggarn

Hej,

Här kommer en uppdatering av min situation. Leverantören Kraftpojkarna (KP) har försökt avhjälpa felet på distans med fortsatta mjukvaruuppdateringaringar. Det har blivit bättre, men är fortfarande inte helt bra. Vid ett möte mellan Sungrow (producenten av växelriktaren) och KP så togs beslutet att byta ut min växelriktare. Så de kom egentligen aldrig fram till vad felet är/var men Sungrow medgav att de tidigare hade bytt ut andra växelriktare med likartade problem. Beslutet om att byta ut växelriktaren togs nu i veckan så ännu är inget bytt. Jag hoppas att det bytet går en aning snabbare än mitt reklamationsärende i övrigt som nu snart är inne på ett halvår.

Tack för allt ert engagemang och intresse!

/nybyggarn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.