Nån som tänkt på att luften i en luftsolfångare kan gå upp mot 70-80 grader eller så, kanske mer ibland?
Själv tror jag på konceptet för min källare men däremot har jag varit för lat, bekväm, haft tidsbrist, annat att göra än testa i praktiken :)

Min solfångare har som max gett kanske 40 grader. Det går väl att ha nån övervakning som stänger av fläkten om det blir för hög temperatur.

Enkel tumergel,: " fukt går från varmt till kallt", om man värmer en krypgrund eller källare så kryper fukten ut genom murarna..om huset ovan är kallare än källaren kan det bli problem ...Om man håller de utrymmen man är rädd om varmare än de man är mindre rädd om ...så blir det ofta bäst.. källaren ska alltså alltid vara kallare än huset ovanför...hellre mögel där än i vardagsrummet..

J
P PST skrev:
Problemet är att sommartid är uteluften extremt fuktig ! Det är dessutom synnerligen troligt att undersidan på bjälklaget i krypgrunden är betydligt kallare än den luft man skickar in. Även om det är uppvärmd luft så innehåller den en hel del fukt.

En luftsolfångare som blåser in uppvärmd uteluft fungerar troligtvis bra vintertid, men kan vara rena katastrofen på sommaren, man riskerar kondens på undersidan av bjälklaget, i kombination med värme och alla goda betingelser för de små gröna, vita eller svarta obehagligheterna att växa till ordentligt.

Om man däremot bara cirkulerar luften genom luftsolfångaren så tillför man ingen ny fukt, man bara värmer upp utrymmet, och då är det troligare att undersidan på bjälklaget blir varmare än marken under... så fukten går neråt och kondenserar mot marken. Man bygger då s.a.s en avfuktare inbyggd i grunden...
Klokt resonerat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.