Hej, jag har en fundering nu när min anläggning har varit i drift sen månadsskiftet.
Jag noterar att Vattenfall eldistribution registrerar som inmatad energi ca 70-80% per dag av vad min växelriktare (Sofar 12ktl-x) påstår att jag har producerat.
Används en del av energin direkt av mitt hushåll utan att mätaren tar upp det?
Jag har ett minne av att det har sagts till mig att all el går via mätaren dvs teoretiskt går all produktion ut via mätaren och förbrukning mäts också fullt ut, men kvittas på fakturorna. Men om mitt minne stämmer så återstår väl endast konspirationsteorier som att Sofar glädjemäter eller att Vattenfall har en pessimistmätare. Eller lite av båda.

Nåja det finns ett alternativ till och det är att Vattenfall anger "Saknade värden kan också bero på att du inte haft någon förbrukning eller att användningen ligger under 1 kWh per timme." Om det även gäller inmatning så skulle det kunna försvinna en del, men jag är tveksam till att det skulle vara anledningen till de större skillnaderna jag ser.

Hur ser era siffror ut, är detta normalt?
Stapeldiagram visar daglig elförbrukning i kWh, 1-11 mars 2023, totalt 207 kWh, Vattenfall-logotyp överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapelgraf för mars 2023 som visar daglig produktion och förväntad avkastning i kWh och SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenförbrukningen, dvs den del av växelriktarens energi du själv förbrukar passerar aldrig mätaren. Den el du säljer är den som blir över. 20-30% brukar bli egenförbrukning.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Egenförbrukningen, dvs den del av växelriktarens energi du själv förbrukar passerar aldrig mätaren. Den el du säljer är den som blir över. 20-30% brukar bli egenförbrukning.
Tack! Då är det hela ganska rimligt* och jag har antingen blivit felaktigt informerad, tolkat informationen felaktigt eller är mitt minne inte så jäkla fantastiskt.

* Lite skeptisk till dag4 det betyder egenförbrukning på 15kwh dagtid, en dag då jag har loggat runt 0-1grader utetemperatur, både dag och natt inför och uppenbart soligt som tusan så värmepumpen borde knappt behöva jobba dagtid.
Dag 9 egenförbrukade jag som jämförelse ca 9kwh, detta med -10grader ute.
Men det är möjligt att dag 4= lördag, eventuellt fick alla i familjen för sig att duscha som tokar under dagen+ något långkok, men sånt loggar jag inte, så det kan ju finnas rimliga teorier också.:seenoevil:

Det är nog varmvatten som drar även när solen lyser så här års och då behöver ju pumpen köra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.