Hej. Jag har problem med min helt nya Husqvarna 315. Jag köpte den ny på Söderströms skog o trädgård i november. Jag packade upp den och kontrollerade så allt var med och det var det. Nu håller jag på att installerar den. Allt är klart och jag skulle sätta den på laddning men den tar inte åt sig ström. Skickade farsan in till butiken och de konstaterade att batteriet är helt slut. Då säger de att jag skulle ha underhållsladdat den i vinter vilket de inte informerade om när jag köpte den. Farsan stod på sig men de vägrar och byta batteriet. Jag skulle få ge 1000 kr för batteri + arbete och dessutom vänta 2 veckor. Vad är det som säger att batteriet inte var tomt/kass redan när jag köpte den? Med vänlig hälsning, Mathias

Prova kontakta Husqvarna också. Är ju ren goodwill för stora företag att lösa sådant snyggt.
Hade ju varit en småsak för Söderströms skog o trädgård och lösa det med dig också.

Ingenting säger att batteriet va kass redan när du köpte det men inte heller motsatsen.
Alltid svårt o bevisa saker när du ägt det i ett halvår.
Nu antar jag att du är en hederlig typ, men det finns säkert dom som använder grejor oaktsamt som går sönder o sen vill byta efter ett halvår.

Frågan är ju vem bevisbördan ligger på.

Söderströms har ju redan visa att dom skiter fullständigt i sin kundrelation, goodwill kan du nog glömma.
Byt batteriet på ett seriöst ställe istället och varna andra för att handla där, så kanske dom får lagom många kunder att vara rädda om.

Peter2400 skrev:
Söderströms har ju redan visa att dom skiter fullständigt i sin kundrelation, goodwill kan du nog glömma.
Byt batteriet på ett seriöst ställe istället och varna andra för att handla där, så kanske dom får lagom många kunder att vara rädda om.
Till saken hör att de sa till farsan att man skulle läsa instruktionsboken när man köpt en grej. Nu har jag kollat i boken och det står ingenting om att man ska underhållsladda inför vinter förvaring. Jag blev jubsåklart skogstokig och sa till farsan som fortfarande var i närheten av butiken att vända om och hämta klipparen som han hade lämnat till dem och åka till en annan butik ( Tibro skog o trädgård ) och få jobbet gjort där. Han vänder bilen och åker mot söderströms då de ringer upp han och hade ändrat sig lite, påstod att de pratat med Husqvarna om att skrämma liv i batteriet med hjälp av nån laddare, kan tänka mig inpulsladdare. De hade ju såklart ingen sån hemma så vi får vänta en vecka. De blev inte glada när farsan nämnde att vi funderade på å ta den till Tibro istället. Så här står vi nu.. Jag har också hört många varningar om söderströms men stod i valet och kvalet vart jag skulle handla, får se hur detta löser sig men det är ju ingen bra början. Sen undrar man ju om batteriet kommer fungera lika bra som ett " nytt " . Små pengar för dem att byta. Det de tjänade på mig förlorar de på min syster som också ska införskaffa robot, men det blir nog inte affär där efter detta. / Mathias

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Underhållsladdning ska nu normalt sett inte behövas under vintern när det är litium batterier och det står som du säger att det ska räcka att laddafullt innan man plockar in för vintern. Om jag inte minns galet eller ha blivit fel informerad så här man väl 1 års garanti på batteriet och 2år på resten av klipparen. Men detta kan jag ha fått om bakfoten.

quick skrev:
Underhållsladdning ska nu normalt sett inte behövas under vintern när det är litium batterier och det står som du säger att det ska räcka att laddafullt innan man plockar in för vintern. Om jag inte minns galet eller ha blivit fel informerad så här man väl 1 års garanti på batteriet och 2år på resten av klipparen. Men detta kan jag ha fått om bakfoten.
Nu hörde de av sig från handlaren under dagen och sa att laddaren de beställt inte går att få tag på. Så i stället muttrade han att han får byta batteriet och det lät ju mycket bättre. Så jag får vänta och se hur lång tid det kan ta. Jag mailade även till Husqvarna och frågade om batteriet, de svarade iofs att man kunde väcka liv i ett dött batteri. Men nytt känns ju ändå bäst. Återkommer om hur detta utvecklar sig/ Mathias

Ett nytt är väl det ända rätta. Kostar ingen förmögenhet heller. Dessutom är ju litiumbatterier inget man ska leka med. Kan bli riktigt farligt om man inte vet vad man gör.

Står på två ställen under kapitlet "Vinterförvaring", både på sidan 68 och 69 i instruktionsboken för AM 315 2015, dels i brödtexten och även i en viktigt-ruta att batteriet måste laddas fullt inför vinterförvaring.

Sen kan såklart åf ta det som goodwill de får betala själva om de är lite engagerade. Vi hade definitivt hanterat det så på en maskin vi sålt själva. En maskin köpt någon annanstans hade vi hänvisat dit den är köpt, det är inget garantiärende.

Finns ingen anledning att Husqvarna ska betala det på garantikontot, inte heller finns det någon anledning att blanda in en annan återförsäljare, de har tillräckligt ändå att göra den här årstiden utan att någon som köpt billigt på ett ställe ska komma och begära gratishjälp med något som en annan åf klantat till.

Alla seriösa återförsäljare ser till att hålla batterier som de har i hyllan laddade. Stå på dig tills de byter ut det mot ett nytt.
Det går att chockladda döda batterier genom att tillfälligt ge dem en högre spänning, då brukar de börja ta emot laddning igen. Man får ändå räkna med att ett batteri som blivit helt tomt inte kommer att fungera lika bra som ett nytt ett.

För att väcka en gammal tråd... vad blev resultatet? Fick du ett nytt batteri eller ej? Jag står i liknande sits med en ny gardena robot där varken återförsäljaren eller husqvarna/gardena vill hjälpa till. De säger mer eller mindre att jag får skylla mig själv att jag köpt en helt ny robot som oturligt varit producerad för 2,5 år sedan.

Ett dött litiumbatteri är dött! Men spelar ingen roll, står klart och tydligt att garanti ej täcker batterierna, likadant med bärbar dator mm, brukar vara några månader, eftersom att miljön lätt knäcker ett batteri..

På lådan till min HQ 310 jag köpte 2015 så stod det ett datum då gräsklipparen senast skulle behövas packas upp och underhållsladdas. Så ansvaret för en klippare som legat länge på lager bör ligga på återförsäljaren och inte HQ/Gardena. Om dom nu inte skött laddningen som rekommenderas.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Q quick skrev:
På lådan till min HQ 310 jag köpte 2015 så stod det ett datum då gräsklipparen senast skulle behövas packas upp och underhållsladdas. Så ansvaret för en klippare som legat länge på lager bör ligga på återförsäljaren och inte HQ/Gardena. Om dom nu inte skött laddningen som rekommenderas.
Går alltid att prova..

Har pratat med Husqvarna som frånsäger sig allt ansvar. De säger att återförsäljaren borde laddat batteriet och således deras ansvar. Samma gäller att de borde informerat mig om laddning då jag köpte den i höstas och tydligt förklarade att jag inte skulle installera förens till nu i sommar. Surt att behöva köpa nytt batteri till en helt ny klippare.

Vi har alltid reklamationsrätt under 3 år i EU och jag är rätt säker på att det gäller batterier också. Inom 6 månader anses det "alltid" vara ett fabriksfel.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.