Jag har ärvt en automover 220 ac efter husköp. Efter lite problem m begr.kabel har jag lagt en helt ny och även ny guidekabel. Allt verkar funka men den klipper ju inte!
Jag startar den i manuellt läge i tron att den då ska klippa. Det står ”klipper” men skivan snurrar inte (inget som fastnat under heller). I manualen står det då att den ”vill hem”. Men den är fulladdad så det ska inte vara problemet. Dessutom åker den runt helt oregelbundet, stannar mitt på gräsmattan men klipper som sagt inte. Hittar hem gör den på nåt märkligt sätt om jag trycker ”home” men det är inte via någon kabel.
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra/testa?
 
Åsa Lund
Batteriet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Batteriet?
Tror inte det. Det är fulladdat och den kör runt på gräsmattan. Men klipper inte.
 
Det är inte så att schemat säger att den inte skall klippa när du kör igång den manuellt då?

Jag lurade mig själv med det häromdagen när jag försökte starta klipparen manuellt efter att jag kollat knivarna. Tyckte det var märkligt att den irrade lite utan att klippa, men så var det ju att den inte hade schemalagd klipptid (fotnot: det där är ett lurigt ord med aurocorrect på iPhone) just då.
 
  • Gilla
PellePB
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är inte så att schemat säger att den inte skall klippa när du kör igång den manuellt då?

Jag lurade mig själv med det häromdagen när jag försökte starta klipparen manuellt efter att jag kollat knivarna. Tyckte det var märkligt att den irrade lite utan att klippa, men så var det ju att den inte hade schemalagd klipptid (fotnot: det där är ett lurigt ord med aurocorrect på iPhone) just då.
Tack. Kanske kan det vara så men det känns som Mannuellt löge borde klippa och inte bara köra runt på gräsmattan. Det står ”klipper” på displayen men uppenbart roterar inte knivarna o enl manualen ska den pipa 5 ggr innan knivarna börjar snurra. Om det varit ngt fel på rotorn/klipparen tänker jag också att jag borde få ngt annat felmeddealnde. Så: den gör allt utom att klippa - det enda jag vill att den ska göra....
 
P PellePB skrev:
Tack. Kanske kan det vara så men det känns som Mannuellt löge borde klippa och inte bara köra runt på gräsmattan. Det står ”klipper” på displayen men uppenbart roterar inte knivarna o enl manualen ska den pipa 5 ggr innan knivarna börjar snurra. Om det varit ngt fel på rotorn/klipparen tänker jag också att jag borde få ngt annat felmeddealnde. Så: den gör allt utom att klippa - det enda jag vill att den ska göra....
Jo, jag kan villigt erkänna att jag inte har koll på 220. Har en 450x och om jag från stillastående trycker start och den är utanför schema, så kör den iväg och försöker hitta laddstationen. För att få den att klippa då är det ”åsidosätt schema” som gäller. Brukar glömma det.
 
T
tensiden tensiden skrev:
Jo, jag kan villigt erkänna att jag inte har koll på 220. Har en 450x och om jag från stillastående trycker start och den är utanför schema, så kör den iväg och försöker hitta laddstationen. För att få den att klippa då är det ”åsidosätt schema” som gäller. Brukar glömma det.
Samma beteende hos min AM, så förslaget att antingen säkerställa att det finns ett aktivt klippsschema eller köra åsidosätt schema är bra!
 
T TreeView skrev:
Samma beteende hos min AM, så förslaget att antingen säkerställa att det finns ett aktivt klippsschema eller köra åsidosätt schema är bra!
Ok. Så det verkar inte vara otänkbart att den kör runt ”planlöst”. Nu laddar den men har satt den i auto och schemaläge nu och hoppas den drar igång sen, dvs hoppas att det är ngt fel jag gör i manuellt läge.
 
T
Ja ibland undrar man ju hur den tänker, men nu borde den ju funka.
 
det finns en hemlig meny där man kan testa alla funktioner
 
A Alexn72 skrev:
det finns en hemlig meny där man kan testa alla funktioner
Aha, vet du hur man kommer åt den?
 

Bästa svaret

Google vet att byggahus vet att man ska:
Expert mode
In the settings menu: Press Home + 4, + 3 simultaneously, but in the stated order. The Tools menu then becomes available in the main menu.
 
A Alexn72 skrev:
Google vet att byggahus vet att man ska:
Expert mode
In the settings menu: Press Home + 4, + 3 simultaneously, but in the stated order. The Tools menu then becomes available in the main menu.
Tack. Ska testa! (Google skickade mig till en andfådd amerikan som försökte förklara nåt liknande....)
 
Expert mode verkar vara vägen framåt. Lyckades komma in i motortest-menyn och aktiverat mororn så kan iaf konstatera att den funkar. Felsökning fortsätter varför den inte vill klippa i vanligt läge.....
 
För att ta det hela från början.
Testa att sätta den på timer som är 5min framåt i tiden och kolla om den går ut och klipper då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.