4 118 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Problem med min automover
Sida 1 av 2
Jag har ärvt en automover 220 ac efter husköp. Efter lite problem m begr.kabel har jag lagt en helt ny och även ny guidekabel. Allt verkar funka men den klipper ju inte!
Jag startar den i manuellt läge i tron att den då ska klippa. Det står ”klipper” men skivan snurrar inte (inget som fastnat under heller). I manualen står det då att den ”vill hem”. Men den är fulladdad så det ska inte vara problemet. Dessutom åker den runt helt oregelbundet, stannar mitt på gräsmattan men klipper som sagt inte. Hittar hem gör den på nåt märkligt sätt om jag trycker ”home” men det är inte via någon kabel.
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra/testa?
Jag startar den i manuellt läge i tron att den då ska klippa. Det står ”klipper” men skivan snurrar inte (inget som fastnat under heller). I manualen står det då att den ”vill hem”. Men den är fulladdad så det ska inte vara problemet. Dessutom åker den runt helt oregelbundet, stannar mitt på gräsmattan men klipper som sagt inte. Hittar hem gör den på nåt märkligt sätt om jag trycker ”home” men det är inte via någon kabel.
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra/testa?
Det är inte så att schemat säger att den inte skall klippa när du kör igång den manuellt då?
Jag lurade mig själv med det häromdagen när jag försökte starta klipparen manuellt efter att jag kollat knivarna. Tyckte det var märkligt att den irrade lite utan att klippa, men så var det ju att den inte hade schemalagd klipptid (fotnot: det där är ett lurigt ord med aurocorrect på iPhone) just då.
Jag lurade mig själv med det häromdagen när jag försökte starta klipparen manuellt efter att jag kollat knivarna. Tyckte det var märkligt att den irrade lite utan att klippa, men så var det ju att den inte hade schemalagd klipptid (fotnot: det där är ett lurigt ord med aurocorrect på iPhone) just då.
Tack. Kanske kan det vara så men det känns som Mannuellt löge borde klippa och inte bara köra runt på gräsmattan. Det står ”klipper” på displayen men uppenbart roterar inte knivarna o enl manualen ska den pipa 5 ggr innan knivarna börjar snurra. Om det varit ngt fel på rotorn/klipparen tänker jag också att jag borde få ngt annat felmeddealnde. Så: den gör allt utom att klippa - det enda jag vill att den ska göra....tensiden skrev:
Det är inte så att schemat säger att den inte skall klippa när du kör igång den manuellt då?
Jag lurade mig själv med det häromdagen när jag försökte starta klipparen manuellt efter att jag kollat knivarna. Tyckte det var märkligt att den irrade lite utan att klippa, men så var det ju att den inte hade schemalagd klipptid (fotnot: det där är ett lurigt ord med aurocorrect på iPhone) just då.
Jo, jag kan villigt erkänna att jag inte har koll på 220. Har en 450x och om jag från stillastående trycker start och den är utanför schema, så kör den iväg och försöker hitta laddstationen. För att få den att klippa då är det ”åsidosätt schema” som gäller. Brukar glömma det.P PellePB skrev:Tack. Kanske kan det vara så men det känns som Mannuellt löge borde klippa och inte bara köra runt på gräsmattan. Det står ”klipper” på displayen men uppenbart roterar inte knivarna o enl manualen ska den pipa 5 ggr innan knivarna börjar snurra. Om det varit ngt fel på rotorn/klipparen tänker jag också att jag borde få ngt annat felmeddealnde. Så: den gör allt utom att klippa - det enda jag vill att den ska göra....
Samma beteende hos min AM, så förslaget att antingen säkerställa att det finns ett aktivt klippsschema eller köra åsidosätt schema är bra!tensiden skrev:
Ok. Så det verkar inte vara otänkbart att den kör runt ”planlöst”. Nu laddar den men har satt den i auto och schemaläge nu och hoppas den drar igång sen, dvs hoppas att det är ngt fel jag gör i manuellt läge.T TreeView skrev:
Tack. Ska testa! (Google skickade mig till en andfådd amerikan som försökte förklara nåt liknande....)A Alexn72 skrev: