Robotgräsklippare
pacman42: [citat] Bra fråga, det kommer jag inte ihåg. Det ligger säkert i någon av de dolda menyerna som man når genom att hålla inne "0" och sedan trycka på yes när signalinformationen kommer fram. Orsaken till att min mjukvara verkade bli lite instabil var troligen att mitt batteri inte var tipp-topp. Efter att jag bytt batteri så mådde den mycket bättre på många olika sätt. Så om du
Fragoz: Hej. Finns det någon som sitter på en ritning till automower garage? Gärna ett där man kan använda tegel som tak, och stående panel, vill ha så likt mitt riktiga hus som möjligt =). Stort tack på förhand
etompau: Det lär funka bra med båda modellerna på 150 m2. Sileno City är en nyare konstruktion jmf med 105:an, och har ett ledande bakhjul vilket 105:an inte har.
pacman42: [citat] Det beror också på om man har några trånga passagers som kräver smalare korridorbredd. Jag har varit tvungen att minska denna en aning vilket ger mer spårkörning (jag planerar att spräcka lite berg i sommar för att lösa just det problemet).
Nötegårdsgubben: Knepig tomt. Många smala passager på den stora ytan och tre separata ytor. Skulle nog satsa på en Husqvarna 315 eller 420. 20–25.000 med kabel kostnadsmässigt. Jag skulle lägga ett stenband över grusgången på infarten för klipparen att köra över och även lägga kabel under nuvarande stenar vid garaget. Tror jag skulle sätta laddstationen vid pergolan om det finns/är enkelt att dra
Saabgubben: jag har ett pågående ärande hos ARN mot outl1 just om denna robotgräsklippare. köp aldrig något hos dom.. det e bara skräp allting, jag fick hem en trasig som dom vägrade byta ut. du får ingen hjälp sen när dom fått betalt. att komma i kontakt med dom är obefintligt. gör rätt för dig och slipp mitt lidande. finns ton vis med ärenden mot dom hos ARN läs omdömen om butiken på
bearman001: Hej alla! Grymt bra och många fina knep här i tråden. Jag var på Bauhaus igår och skulle köpa elkabel. På vägen ut tänkte jag att jag måste kolla om det finns några kap bland robotklipparna nu efter nyår. Hör och häpna... jag kom över en LX812i för 2500kr. Det ska bli så spännande att testa denna till sommaren, för alla ni som skriver här verkar väldigt nöjda med klipparen
Cahlis: Eftersom ingen svarar, får jag väl göra det själv. Jo jag drog en slinga på några meter med avgränsningskabel. Nu laddas klipparen tyst o fint. Tar ett steg tillbaka som vanligt när den är fulladdad.
Nygge72: [citat] Ja jag har sett det. Men de är bra att ta betalt för det, och då sluttningen är rätt lång, känns det ej som alternativ
Hep: Tröttsamt med samma gamla skrönor. I en tråd där det främst diskuteras HQ-klippare är inget av de ”farorna” speciellt aktuella.
Rostig_9000i_-88: Jag hade tidigare en Worx Landroid men har bytt till HQ310. Jag kör med exakt samma slinga (har inte ens behövt koppla in guidekabel). Jag switchade bara basstationerna (bort med Worx, dit med HQ) och det fungerar klockrent till mina 1300kvm.
grymmeoffe: Löste det själv på undersidan av roboten ser man infästning till 4 krocksensorer sitter 2 flikar man får hålla in med en skruvmejsel så kan man lossa dom 1 och 1
Rostig_9000i_-88: [citat] Njaä, syslöjd var nog ingen favorit -trä och metall var roligare ;) Jag förstår hur du tänker, men det var nog inte så min grundtanke var..
Ganntrader: Vilket versionsnummer har programvaran i den?
GordonE: [citat] Jag har. Skicka pm så ordnar jag det åt dig! Mvh Gordon
plus8: [citat] Tack för kommentaren. Jo det är lite trångt åtminstone på ett av ställena mensedan vänder den alltid på samma ställe när den dockar in för laddning (sliter ut gräset framför stationen). Med tre hjul släpar alltid det bakre vid svängar och frågan är om detta undviks med fyra hjul. Är dom ledade så att dom följer med eller är det två hjul som släpar d v s dubbelt
monken90: [citat] Håller med ang pris, Men, köper du en Automower på nätet (Eller vart som) så kan man lämna till alla akutiserade verkstäder? Så spelar egentligen ingen roll var man köper, Garantiärende går överallt! Går ju titta "prisutv" på prisjakt (ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2979572 ) Letar ochså efter en så hittar du bra rabatt hojta gärna till ;)
cpalm: [citat] I så fall tvivlar jag på att det finns något större värde i att ta in den.
mxjolle: Haha jag har råkat posta helt fel... Skulle vara i Gardena sileno tråden...
Johan Gunverth: Knappsatsen sitter med en bandkabel. Lossa låset för denna, dra ut och gör rent med lite elektronikrengöring. Kan vara värt att testa.
johnjensen: Mätte upp min installation med mobilen och fick 700 meter signalkabel och 100 meter guide. Kanske skulle satsa på denna kabel och gräva om allt eftersom det ändå inte är optimalt med alla andringar under åren som gått: https://cdon.se/hem-tradgard/signalkabel-premium-1000-m-p52864911
etompau: Har du ett skarvdon över så ersätt den gamla skarven med en ny och plocka bort överbliven kabel.
Lovelycatlady: Köpte en Lyfco E1200 wifi för ca 2v. Sedan. Det är tänkt att den ska klippa vid en fastighet där inte wifi/internet är inkopplat ännu(blir inkopplat i november vid inflyttning).Därför har vi inte kopplat in roboten ännu. Måste Lyfcon kopplas till ett hemnätverk för att kunna styras med mobilappen? Eller fattar jag fel? Hade velat uppdatera roboten redan nu, innan inkoppling vid
Jimmy19442: [citat] Ok! Ska försöka leta lite om någon vet hur den presterar i en liten slänt. Har en "skåra" genom tomten som behöver kunna klippas. Om det funkar så blir det nog en Gardena för mig!
Jockose: Ska köpa min första robot och fastnar lite för denna. Läser inget negativt om den på nätet men hittar inte så mkt tester på den heller. Har en ganska enkel gräsmatta men en lite slänt med ca 18-19 grader lutning och 2 buskar. Någon som kan uttala sig om denna?
etompau: Vilket avstånd är det till laddstationen vid platserna som problemet uppstår? Kanske "hör" den signalen från laddstationen och försöker nyttja den istället för guiden. Signalnivån från laddstationen bör då ställas i min.läge
etompau: https://www.tradera.com/item/342531/413930343/gardena-demonterings-verktyg-sileno-city-life
Husman 2: [citat] Min Rob800 hade samma problem. I mitt fel berodde det på att guidekabeln var skadad vid kontakten som sätts i laddstationen. Signalen blev för svag och den lämnade därför guidekabeln efter en kort sträcka/JanW
Dhdhdhdhdh: [citat] Då har jag lyckats lösa det iaf. Du måste sätta på hela karossen innan du testar. Det finns minst en magnetkontakt i karossen och om magnetslingan mellan kaross och klippenhet inte är sluten tror mjukvaran att krock inträffat.
RoAd: Om det är problem för rakbladsknivar så kommer det vara det för fasta också. De kommer att bli slöa och behövas slipas. Rakbladen byter man ändå med jämna mellanrum och då blir de helt nya igen. Vi har en del smågrenar och kottar i trädgården men bladen ser ok ut efter ett par månader trots det.