Byggahus.se
Har det redan färdats många hundra meter så är väl 4 mm en baggis.

Protte
 
Men tänk på att blixten redan är jordad och laddar upp en isolerad slinga. Hur räknar man ut hur många mm skydd man behöver? Ska du dra ur din gamla metallhandske ett par kilometer?
 
M Munkfors skrev:
Men tänk på att blixten redan är jordad och laddar upp en isolerad slinga. Hur räknar man ut hur många mm skydd man behöver? Ska du dra ur din gamla metallhandske ett par kilometer?
Det räknar du ut med Lenz lag om du vill. Men för hela trådens tema gör du bättre i att skapa en svagpunkt med skydd där energin dels kan ledas av dels kan gå över i värme. Det är inte så märkvärdigt att ordna och energin är ofta beskedlig bara effekten som är hög pga kortvarighet hos förloppet som ger "slagartade" fenomen om det inte tappas av kontrollerat.
 
Kollat litet på detta med åskskydd, saluförs en del lösningar men är tveksam till effektiviteten.

Har någon kommit fram till några vettiga lösningar förutom detta smarta att koppla in begränsningsslinga och guidekabel via en kontakt man bara kan dra ut enkelt när det vankas oväder?
 
Blev så här för mig med kontakten. Rätt smidigt ändå men lite lödjobb.
Elkabel ansluten till robotgräsklippare vid husvägg med stolpar och grus i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och en kontakt lödda utomhus nära grus och jord under en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med lötta anslutningar och kopplingskontakter på en utgrävd markyta vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ja det är något ditåt jag tänker mig. Alternativt en knivbrytare typ ”elektriska stolen” men det är väl inte så lätt att hitta i handeln... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.