Hej,

Någon som kan rekommendera en bra kabeldetektor som hittar nergrävda begränsningskablar i gräsmattan? Den får även vara bra på att hitta reglar i väggen också.

Tack,

T

Turbopumpen Turbopumpen skrev:
Hej,

Någon som kan rekommendera en bra kabeldetektor som hittar nergrävda begränsningskablar i gräsmattan? Den får även vara bra på att hitta reglar i väggen också.

Tack,

T
Använder man samma verktyg till dessa två saker? Jag tolkar begränsningskabel som den slingan robotgräsklipparen kör efter?

Jag har en liknande denna: https://www.batteriexperten.com/sv/... - Low + rest&utm_id=20947985961&gad_source=1

Den funkade bra den gången jag använde den och har du bara något/några få avbrott så räcker det gott och väl. Den hittar ju dock givetvis inga reglar i väggar.

Tack för svar,

Jag som var otydlig! Jag menar typ en sån här som reagerar på metallen i ledaren:

Multidetektor Zircon Multiscanner x85 med digital skärm och olika ikoner för metalldetektering och andra funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en liknande multidetektor som har funkat bra men nu packat ihop (billigt no name-skräp från Classe). Tänkte levla upp nu och köpa något bättre som håller OCH reagerar på metall i gräsmattan.

Om du ska leta upp en tunn kabel nergrävd i marken lär du behöva en "riktig" metalldetektor. Dessa multigrejor lär inte ha kapaciteten.

Vanligtvis vet man var beg.kabeln för klipparen går, kanske är det avbrott du ska hitta? Då funkar det bra med den billigaste batteridrivna radio du kan hitta, som har mellanvåg. Den snappar upp signalen från klipparens laddstation.

• Gilla
Turbopumpen
  • Laddar…
Freestyler
Jag antar att du vill hitta eventuellt kabelbrott i robotslingan?
Biltema säljer en kabelsökare som funkar bra för det. Artnr: 15-236 189kr

Freestyler Freestyler skrev:
Jag antar att du vill hitta eventuellt kabelbrott i robotslingan?
Biltema säljer en kabelsökare som funkar bra för det. Artnr: 15-236 189kr
Tack, men jag vill inte hitta kabelbrott utan jag vill hitta den nedgrävda kabeln. Mina begränsningskablar ligger 10 cm under grässvålen för att "klara sig undan" vertikalskäraren.

Tänk mer en metalldetektor.

Freestyler
Tack, men jag vill inte hitta kabelbrott utan jag vill hitta den nedgrävda kabeln. Mina begränsningskablar ligger 10 cm under grässvålen för att "klara sig undan" vertikalskäraren.

Tänk mer en metalldetektor.
Ok. Har du något hum om vart kabeln går och kan pillra upp den med en mejsel och kapa och skala fram koppartråden och jorda den med mejseln så kan du följa resten av kabeln med sökaren för den behöver inte vara i direktkontakt och 10 cm ner ska den nog fixa! Det ljuder starkt ju närmre kabeln du kommer.

Annars så är det ju bara att ta bort båda kablarna från laddstation, jorda den ena och söka med sökaren.
Men jag måste fråga,(hoppas det är ok) Varför måste du hitta kabeln? En vertikalskärare kan ju knappast skada kabeln om den ligger 10cm under svålen?

Freestyler Freestyler skrev:
Ok. Har du något hum om vart kabeln går och kan pillra upp den med en mejsel och kapa och skala fram koppartråden och jorda den med mejseln så kan du följa resten av kabeln med sökaren för den behöver inte vara i direktkontakt och 10 cm ner ska den nog fixa! Det ljuder starkt ju närmre kabeln du kommer.

Annars så är det ju bara att ta bort båda kablarna från laddstation, jorda den ena och söka med sökaren.
Men jag måste fråga,(hoppas det är ok) Varför måste du hitta kabeln? En vertikalskärare kan ju knappast skada kabeln om den ligger 10cm under svålen?
Tack för tips.

Min fru vill flytta plantor, träd och buskar mm. Kräver att jag ändrar gräsklipparens arbetsområde 😅

• Gilla
Freestyler
  • Laddar…
Min fru vill flytta plantor, träd och buskar mm. Kräver att jag ändrar gräsklipparens arbetsområde 😅
Dags för en GPS-kontrollerad klippare. Sen kan frun flytta runt saker i trädgården utan problem.

K Kane skrev:
Dags för en GPS-kontrollerad klippare. Sen kan frun flytta runt saker i trädgården utan problem.
I wish :D Ska köra slut på den jag har först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.