Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
GPS ser jag som ännu en sak som kan gå sönder. Bättre Husqvarna satsar på bättre kvalité istället.
Funkar kanon som det är hemma hos mig som det är nu bara man slapp alla dessa ständiga garantiärenden vilket ÅF sköter bra.
 
Redigerat:
Klipparen plockade jag in för några veckor sedan, den ska nu rengöras.

Däremot så tänkte jag idag plocka in laddstationen över vintern vilket inte var så enkelt som jag hade hoppats.
Jag har lyckats få bort kontakten samt de två ändarna till begränsningskabeln.
Däremot så får jag inte bort änden till guidekabeln, hur gör man det?
Är tanken att man enbart ska plocka bort den gröna kabeln eller ska även munstycke med?
Jag har lyckats öppna det lila munstycket men där under så sitter kabeln stenhårt i en annan sak som jag inte lyckas rubba.

Se bifogad bild


Se även bifogad bild på hur det ser ut under laddstationen.
Varför ligger det metallgrejer i gräset och vad är dom till för?
 
  • kabel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • underlag.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Den lilafärgade flatstiftskontakten skall lossas, prova med en tång eller en skruvmejsel och vicka på den till den lossnar. Vad har du för modell av Automover jag känner inte igen laddstationen?


MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Den lilafärgade flatstiftskontakten skall lossas, prova med en tång eller en skruvmejsel och vicka på den till den lossnar. Vad har du för modell av Automover jag känner inte igen laddstationen?
Det är en Automover 305 jag har.

Den lila delen ska bort helt och hållet alltså?
Men isåfall så lyckas jag ju sedan inte dra igenom den i den lilla öppningen som den gröna kabeln går i nu (som man ser på bilden) eftersom den är mycket smal.
 
savio skrev:
Det är en Automover 305 jag har.

Den lila delen ska bort helt och hållet alltså?
Men isåfall så lyckas jag ju sedan inte dra igenom den i den lilla öppningen som den gröna kabeln går i nu (som man ser på bilden) eftersom den är mycket smal.
Ja den får du ta bort annars får du inte igenom kabeln
 
savio skrev:
Det är en Automover 305 jag har.

Den lila delen ska bort helt och hållet alltså?
Men isåfall så lyckas jag ju sedan inte dra igenom den i den lilla öppningen som den gröna kabeln går i nu (som man ser på bilden) eftersom den är mycket smal.
Jag har också en sådan laddstation (305), du måste ta av den lila kontakten från begränsningskabeln. Metallmuttrarna skall sitta på undersidan av laddstationen, de låser fast plastbiten som skapar"kanalen" som laddkabeln går i.

Visst är det märkligt att man måste ta bort kontakten för att demontera, men jag har inte hittat någon annan lösning.
 
Ben1 skrev:
Jag har också en sådan laddstation (305), du måste ta av den lila kontakten från begränsningskabeln. Metallmuttrarna skall sitta på undersidan av laddstationen, de låser fast plastbiten som skapar"kanalen" som laddkabeln går i.

Visst är det märkligt att man måste ta bort kontakten för att demontera, men jag har inte hittat någon annan lösning.
Jag förstår inte riktigt.
Saken är den att jag har lyckats öppna den lila saken genom att föra bägge ändar åt sidan.
Men därinne så ser man att den gröna kabeln sitter fastklämd hårt, hur ska man få bort den ur det greppet undrar jag?
Jag har tyvärr ingen bild nu på hur det ser ut när jag öppnat den lila delen dock, kan säkert fixa det tills imorgon.
 
savio skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Saken är den att jag har lyckats öppna den lila saken genom att föra bägge ändar åt sidan.
Men därinne så ser man att den gröna kabeln sitter fastklämd hårt, hur ska man få bort den ur det greppet undrar jag?
Jag har tyvärr ingen bild nu på hur det ser ut när jag öppnat den lila delen dock, kan säkert fixa det tills imorgon.
Dra först ur den lila kontakten ur laddstationen, öppna sen kontakten och ta ur kabeln, det lilla stålbläcket kan ev lossna från kontakten men det är bara att sätta tillbaka.
 
Stickan56
savio skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Saken är den att jag har lyckats öppna den lila saken genom att föra bägge ändar åt sidan.
Men därinne så ser man att den gröna kabeln sitter fastklämd hårt, hur ska man få bort den ur det greppet undrar jag?
Jag har tyvärr ingen bild nu på hur det ser ut när jag öppnat den lila delen dock, kan säkert fixa det tills imorgon.
Använd en liten skruvmejsel och bänd loss kabeln. Kontaktblecket består av en kniv som skär igenom isoleringen och in i ledaren och för att kontakteringen skall bli bra måste det sitta hårt. När du monterar kontakten på nytt skall du klippa bort det gamla kontaktstället på kabeln. Det borde gå lika bra att dra kabeln under laddstationen istället för i kanalen. Då slipper du detta bekymmer nästa höst.

MVH Stickan
 
Så, nu lyckades jag äntligen få bort även guidekabeln.
Nu har jag lagt alla kontakter i en plastpåse som jag har tejpat ihop.

Om jag förstår det rätt så ska jag klippa bort en cm av guidekabeln till i vår och helt enkelt pressa in den i kontaktblecket?

Jag har rengjort min automover med en diskborste, se bifogad bild.
Räcker detta eller behöver man vara mer noggrann än så?
Behöver man skruva bort vissa bitar för att komma åt rentav?
 
  • autom.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle leta efter guiden hur man tar bort skalet och göra rent under den. Ganska lätt när man gjort den en gång.

Lite nostalgi får man bjuda på nu när det är vinter.
http://bambuser.com/v/2720128
 
Redigerat:
Jag har haft min Automower 230 ACX sedan juli och är jättenöjd med den. Jag har dessutom en Husqvarna snöslunga som nu får gå mycket. Nu undrar jag när första robotsnöslungan kommer på marknaden som skottar snö på natten när man sover? Långsökt? nja men vem trodde för 30-40 år sedan att det skulle finnas en robotgräsklippare 2012!:rolleyes:
 
Redigerat:
Tack för att ni som skrivit i tråden den senaste tiden har hållit er tämligen sakliga, stänger denna tråden så får vi ta nya tag med en ny för år 2013 istället, då blir det förhoppningsvis lättare att läsa igenom för de som inte varit med från början.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.