Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Jag har nyss köpt en 230 och ska hem ikväll och fundera på tråddragningen.

Finns det något som man bör tänka på tips och trix när man lägger tråden ?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag är också inne på 230CXA (det står mellan den och wiper) och jag kommer troligtvis bestämma mig för köp inom denna vecka och har precs samma fråga som du.

Jag har hittat detta clip, som kanske beskriver en dragning av tråd som kanske ska undvikas (kanske en bug i mjukvaran?)
http://www.youtube.com/watch?v=AQEWHNUTCKs&playnext_from=TL&videos=FHeh7Sj5R3Q

Ser fram emot att följa denna tråd :)

p.s
Jag föreslår härmed att du/vi gör denna tråd till officiell "Husqvarna Automover Tråd" :cool: - är det OK för dig? Även om Automover är Husqvarnas modellbeteckning föreslår jag ändå i så fall att du ändrar rubriken till just "Husqvarna Automover" för tydlighetetens skull.

jokomoko
 
jokomoko skrev:
p.s
Jag föreslår härmed att du/vi gör denna tråd till officiell "Husqvarna Automover Tråd" :cool: - är det OK för dig? Även om Automover är Husqvarnas modellbeteckning föreslår jag ändå i så fall att du ändrar rubriken till just "Husqvarna Automover" för tydlighetetens skull.

jokomoko
Bra ide, jag gör så. Allt om Husqvarna Automover i denna tråd alltså.
/Mod
 
Det blir bra med en officell tråd för dessa maskin, ska kolla filmen när jag kommer från jobbet som spärra youtube.

Har ca 2100 kvm som den ska få klippa med ca 10 st "öar" bestående av byggnader, sandlåda, buskar, blomland. mm. så det blir lite pyssel att lägga tråden.
 
Har pratat med några Automowerförsäljare de senaste dagarna, och dom rekommenderar att strunta markera öar runt höga hinder som träd, sandlådor etc, bara låta Automowern köra på. Rabatter etc måste man ju skydda. Men jag har ju ingen egen erfarenhet.. än...

jokomoko
 
Redigerat:
Till alla Automowerägare:

Klipper Automowern verkligen bra? Dom videos jag har sett de senaste dagarna (och det är många :)) så syns det ju knappt att Automowern klipper !!?

T.ex denna: http://www.youtube.com/watch?v=h_dhYIfaHuo&feature=related

Är ni nöjda med era gräsmattor och den klippning som Automowern åstadkommer? På andra maskiners videos, t.ex Wiper kan man verkligen se att maskinen klipper. Jag bara undrar...

jokomoko
 
jokomoko skrev:
Jag har hittat detta clip, som kanske beskriver en dragning av tråd som kanske ska undvikas (kanske en bug i mjukvaran?)
[länk]
I filmexemplet tror jag att antingen är kabeln inte dragen tillräckligt långt bakåt ut under plattan eller så är korridorbreddsvärdet ställt lite för högt. Klipparen verkar gå ganska svängigt fram och tillbaka över klipparen vilket tyder på ett för högt värde i förhållande till passagens bredd.

När AM ska följa kabeln in så är det inte lika noga med hur kabeln är dragen.

Det finns en utförlig beskrivning av det här i den tekniska handboken för ÅF, men jag har för mig att samma info står i instruktionsboken. I vilket fall, jag tycker det verkar mycket krångligare att göra en sådan lång film för ett problem som förmodligen löses ganska lätt genom ett telefonsamtal till ÅF.
 
jokomoko skrev:
Till alla Automowerägare:

Klipper Automowern verkligen bra? Dom videos jag har sett de senaste dagarna (och det är många :)) så syns det ju knappt att Automowern klipper !
Poängen är ju att maskinen ska klippa hela tiden så att det inte blir något gräsklipp som ligger kvar, utan bara en slät yta utan spår. Det ska helt enkelt inte synas att den klipper.

Wiperfilmerna är ofta filmade så att det ska synas hur kraftfull den är, vilket är helt ointressant på en maskin som ska jobba ofta. Det finns några bra bilder i den andra tråden (alt till HVA Automower)

Det är två olika sett att hantera samma problem, och det är inte lätt att säga vilket som är bäst. Jag föredrar AM:s sätt då det blir tystare, men det är helt personligt.
 
Lejon skrev:
Det blir bra med en officell tråd för dessa maskin, ska kolla filmen när jag kommer från jobbet som spärra youtube.

Har ca 2100 kvm som den ska få klippa med ca 10 st "öar" bestående av byggnader, sandlåda, buskar, blomland. mm. så det blir lite pyssel att lägga tråden.
Sandlåda är ett exempel på hinder jag aldrig hade gränsat av, varken maskinen eller lådan tar någon skada av den krocken.

Blomland och unga fruktträd bör gränsas av, och även pool såklart :)
 
jokomoko skrev:
Till alla Automowerägare:

Klipper Automowern verkligen bra? Dom videos jag har sett de senaste dagarna (och det är många :)) så syns det ju knappt att Automowern klipper !!?
Det är väl det som är hela grejen att den ska klippa några få millimetrar åt gången. Man ser inte där den varit men gräset blir aldrig långt :) Min gräsmatta, som tidigare klipptes med en handjagare, blev förbannat bra förra säsongen och det är helt och hållet AM fel ;)

Det är iof en inställningsfråga. Programmerar du den att bara gå Mån/Tors, 12h/dag t.ex. så kommer den ju att klippa betydligt högre gräs än om den går hela veckorna, t.ex. 3h/dag. Då kommer du både höra och se att den klipper men gräsmattan kommer inte att bli lika fin. Det blir väldigt randigt och spårigt.

Jag har testat båda och det blir en jäkla skillnad om man får säga så :)

Programmerar man den att gå t.ex. 24h/dag, Mån/Tors blev min gräsmatta att se väldigt nertrampad ut.

Det är lite trixande klipptiderna innan man får det perfekta resultatet. Om du köper en Wiper eller AM tror jag spelar mindre roll. Du blir nöjd i bägge fallen :)

Finns en jämförelsebild i den gamla AM tråden där man kan se en ganska rejäl förbättring av en gräsmatta efter installation av en AM.
 
mikkola skrev:
Programmerar du den att bara gå Mån/Tors, 12h/dag t.ex. så kommer den ju att klippa betydligt högre gräs än om den går hela veckorna, t.ex. 3h/dag. Då kommer du både höra och se att den klipper men gräsmattan kommer inte att bli lika fin. Det blir väldigt randigt och spårigt.

Jag har testat båda och det blir en jäkla skillnad om man får säga så :)
Superintressant med andras faktiska erfarenheter! Kanske allmänna klipphöjdsteorier kommer att ändras framgent :cool:. Jag är nybörjare med gräsmatta men jag har läst att gräset ska klippas ca 1/3 varje gång för att gräsmattan ska må bäst, inklusive rötternas utveckling etc. Om AM "går hela tiden" så kommer gräset säkert var jämt och välklippt (men aldrig "vila") och 1/3 klippningshöjdsregeln uppfyllas knappast (förmodar jag?)...Men teori är en sak, det är ju faktiska resultat som räknas:)

mikkola, vilken klipphöjd har du ställt in AM på?

jokomoko
 
Kommer inte riktigt ihåg men tror det är mellan 25 och 30mm. Släpper man upp det högre så blir det lättare spårbildning från hjulen tycker jag.

Om du ska klippa 1/3 vid varje klippning så ska du satsa på en handjagare ;)
 
1/3 är väl MAX 1/3 har jag för mig, inget problem i detta fallet alltså. Dessutom skärs gräset av istället för att slås av då AM har rakblad. Grässtråna fransas inte sönder utan får en fin snittyta och det ger mindre risk för angrepp och uttorkning.
 
Nonkan skrev:
Sandlåda är ett exempel på hinder jag aldrig hade gränsat av, varken maskinen eller lådan tar någon skada av den krocken.

Blomland och unga fruktträd bör gränsas av, och även pool såklart :)

Då hoppar jag över sandlådan.
 
Hur skulle det fungera att placera laddstationen i ett hörn av ett burspråk bifogar en bild så ni kan se hur jag menar

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.