1 598 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
förtidsvärdering...
Sida 1 av 2
Pratar vi verkligen om EN tusenlapp? Trodde en värderingsman kostar runt ca 5?
Naturligtvis beror lönsamheten i detta på flera saker:
- (Återstående) byggtid
- Kreditivbelopp (utnyttjat)
- Räntegap kreditiv-BL
- Priset på värderingen
Är nu det senare så billigt som ni anger så lönar det sig förmodligen för de flesta.
Naturligtvis beror lönsamheten i detta på flera saker:
- (Återstående) byggtid
- Kreditivbelopp (utnyttjat)
- Räntegap kreditiv-BL
- Priset på värderingen
Är nu det senare så billigt som ni anger så lönar det sig förmodligen för de flesta.
1250 kr kostade min värdering, och nej jag behöver inte göra en till, i värdering är det redan medtaget att verandan blir större, ett badrum till ska göras i ordning, alla lister inte är uppe, det inte är färdigmålat osv... det är ju det som är det fiffiga, en rutinerad mäklare SER slutet trots att det är en bit kvar och värderar som om det är helt klart, så kan man pula vidare med delvis placerade lån... 8) Självklart kan man inte värdera en brädhög, men har man kommit säg nån månad och tapetrulle längre än GF har idag, ja då kan man värdera "i förtid"
Eftersom vi skall snickra på egen hand ville banken ha en värdering redan på idéstadiet. Den kostade 2500 men då tror jag slutvärdering ingår i priset. Det lustiga är att sedan värderingskillen kollade på våra skisser har vi gjort om allt totalt, haha ;D
Mvh Ingo
Mvh Ingo
Nu lyfter jag en gammal tråd.
Precis detta har vi pratat med två banker om(Nordea och IKANO). Vi ville binda räntan nu, dvs göra om en del av kreditivet till vanligt villlalån redan nu. Det är istortsett endast badrum,kök, tapetsering och målning som återstår innan vi snart kan flytta in.
Ingen utav bankerna ville göra detta innan slutbesiktning och värdering ???
Cattis eller någon annan som gjort det- vilken bank har ni?
Precis detta har vi pratat med två banker om(Nordea och IKANO). Vi ville binda räntan nu, dvs göra om en del av kreditivet till vanligt villlalån redan nu. Det är istortsett endast badrum,kök, tapetsering och målning som återstår innan vi snart kan flytta in.
Ingen utav bankerna ville göra detta innan slutbesiktning och värdering ???
Cattis eller någon annan som gjort det- vilken bank har ni?
Slutvärdering görs av besikningsman utsedd av försäkringsbolag eller dej själv. Däremot hörde jag om nåt slutintyg... Pratade med skattemyndigheten om taxeringar och dom ville inte ha nåt sånt, och jag behövde inte tala om när huset blev klart :
Öh är det där Saida jobbar nuförtiden ???
Slutbesiktning menar du nog. Slutvärdering görs av någon helt annan.lajbanson skrev:
Vill man omvandla kreditivet i förtid och banken trilskas borde man kunna anlita en värderingsman själv och ta med sig värderingen till banken. Vad jag förstått så bryr sig bankerna inte om i fall huset är helt klart eller ej - det enda de bryr sig om är värdet.
Tack GF, det är precis det jag menar! 
Det blir att kontakta bankerna en vända till i samma ärende som sist. Hoppas de är lite mer medgörliga denna gång!
Tack Cattis/lajbanson, då borde det ju inte bli några problem hos Nordea. Som dessutom har varit/är vår bank sedan urminnes tider.
Det blir att kontakta bankerna en vända till i samma ärende som sist. Hoppas de är lite mer medgörliga denna gång!
Tack Cattis/lajbanson, då borde det ju inte bli några problem hos Nordea. Som dessutom har varit/är vår bank sedan urminnes tider.
Helt rätt GF här ska man vara duktig och förklara skillnaden och så skriver man fel :-/. Nåja nu förstår väl alla till slut. NORDEA är en riktigt bra bank, med kanske inte dom lägsta räntorna, Jag kan rekommendera FSB´s mäklare som värderingsnissar!
Vänta nu,
värderingsman är det ingen egen yrkesgrupp? :
Duger en vanlig fastighetsmäklare som värderingsman?
Då kan vi slå två flugor ien smäll kanske, samma mäklare som säljer BR får oxå värdera villan? Ge och ta lixom
Eller har banken egna värderingsmän som kanske tar illa upp/inte godtar min mäklares värdering ???
J-kla djungel det här med det ekonomiska
Nordea är en bra och trevlig bank, men som sagt inte den billigaste, lajbanson hur mkt rabatt har ni fått?
Vi ska precis till och börja deala.
värderingsman är det ingen egen yrkesgrupp? :
Duger en vanlig fastighetsmäklare som värderingsman?
Då kan vi slå två flugor ien smäll kanske, samma mäklare som säljer BR får oxå värdera villan? Ge och ta lixom
Eller har banken egna värderingsmän som kanske tar illa upp/inte godtar min mäklares värdering ???
J-kla djungel det här med det ekonomiska
Nordea är en bra och trevlig bank, men som sagt inte den billigaste, lajbanson hur mkt rabatt har ni fått?
Vi ska precis till och börja deala.
Nordea har inga egna värderingsmän, jag har använt både svensk fastighetsförm, och fsb, båda godkända av nordea. Kan kanske vara bra att ta nån av dom större å inte "slott å koja kåge..." ;D. Rabatten blev väl 0,1 på 3årig och 0,3 på 5-årig har jag för mej, dom ger alltid samma ränta som sbab, men jag prutade en 0,1a till, mest för att jag tycker det är så kul att pruta ;D. Den där hundringen det skiljer är min bankgubbe värd! Som jag skrev i nån annan tråd... Det är bra när man kan säga "hej det är jag"... 8)