3 337 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Topplån-amortering-SEB
Nu har jag sökt efter en tråd där jag har för mig att man diskuterade SEB amorteringspolicy på topplån, utan lycka. Dessa uppgifter har vi fått.
Om jag kommer ihåg rätt så var ryktet att man skulle betala tillbaks eventuellt topplån på 5år. Jag har nu diskuterat detta med "vårt" SEB kontor och det har aldrig hört talas om detta.
Vårt eventuella topplån kan vi betala tillbaks på 20 år och bottenlånet får vi bestämma själva hur vi vill göra med amorteringen.
Om jag kommer ihåg rätt så var ryktet att man skulle betala tillbaks eventuellt topplån på 5år. Jag har nu diskuterat detta med "vårt" SEB kontor och det har aldrig hört talas om detta.
Vårt eventuella topplån kan vi betala tillbaks på 20 år och bottenlånet får vi bestämma själva hur vi vill göra med amorteringen.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga.
Men jag hakar på med en liknande fråga
Hur länge kan man ha amorteringsfritt på bottenlånet?
Vår bank sa 5år inga problem, sedan kan man ansöka om att få förlängt amorteringsfrihet.
En tråd tidigare var det någon som har samma åsikt som vi(GF?) ang strunta i att amortera eftersom huset iallafall kommer att "betala sig själv" såsmåningom?
Varför är det viktigt att veta deras policy? Om du får amortera på 5 år eller 20 år är det väl bara att välja det som passar dig bäst.Edvin skrev:Nu har jag sökt efter en tråd där jag har för mig att man diskuterade SEB amorteringspolicy på topplån, utan lycka. Dessa uppgifter har vi fått.
Vi tänkte köra en stor amortering när vi säljer huset. Innan dess får det nog vara.emyran skrev:
Skulle huspriserna mot förmodan sjunka så att värdet på vårat hus blir lägre än huslånet så kan man ju börja fundera på att amortera. Men jag skulle misstänka att banken hör av sig om så blir fallet.
Om jag kommer ihåg rätt var det inte frågan om att välja, 5 år var det som gällde för amortering av topplån. Någon tror jag valde bort SEB pga detta krav och det va därför jag kollade detta eftersom vi tänkt anv oss av SEBGeneral Failure skrev:
På SEB fick vi uppgifterna: Topplån på 20 år, och amorteringsfritt på bottenlånen tills dess att topplånet är avbetalt.
Alla bankkontor har nog ganska stora möjligheter till "lokala avvikelser" verkar det som. Jag tror att de tjänar så att det räcker i slutänden oavsett hur de konstruerar låne/kreditiv-offerten :-/
Alla bankkontor har nog ganska stora möjligheter till "lokala avvikelser" verkar det som. Jag tror att de tjänar så att det räcker i slutänden oavsett hur de konstruerar låne/kreditiv-offerten :-/
Kan det bero på var i landet man bygger? ???
Om man bygger på ett ställe där banken tror att värdet på huset kommer att stiga spelar det kanske ingen roll om man amorterar eller inte.
Om banken däremot tror att värdet kommer att ligga still eller (hemska tanke) sjunka, så vill de kanske att man ska börja amortera snarast. Annars kanske bottenlånet snart ligger på 100% eller mer av marknadsvärdet och det tror jag inte att banken gillar.
En annan sak det kan bero på kan väl vara den enskilde låntagarens ekonomi. Jag tycker att det borde intressera banken, men när man läser en del inlägg kan man ju börja undra.
Om man bygger på ett ställe där banken tror att värdet på huset kommer att stiga spelar det kanske ingen roll om man amorterar eller inte.
Om banken däremot tror att värdet kommer att ligga still eller (hemska tanke) sjunka, så vill de kanske att man ska börja amortera snarast. Annars kanske bottenlånet snart ligger på 100% eller mer av marknadsvärdet och det tror jag inte att banken gillar.
En annan sak det kan bero på kan väl vara den enskilde låntagarens ekonomi. Jag tycker att det borde intressera banken, men när man läser en del inlägg kan man ju börja undra.
Det är helt rätt. Värderingen beror till största del på läget.Inger skrev:
I större delen av Sverige kan man räkna med att få en värdering som är lägre än produktionskostnaden om man bygger nytt (och inte gör en massa jobb själv och köper byggmaterialet svart).
Det kanske blir enklare att öka amorteringen från 1 till många fler kronor om planen redan finns än att då ta fram och fastställa en sådan plan?
Klicka här för att svara