1 408 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Snåla avdrag hos Trivselhus!
Vi har just fått ett skambud på avdragspriser hos T-hus. (som vi för övrigt ska bygga med)
När vi först tog kontakt sa de att vår husmodell kostade
1,5 utan inredd övervåning och 1,7 med inredd.
Nu påstår de att med alla avdrag vi kan få på material och jobb på ovanvåningen är 60 000!
Vi nämde då att vi i så fall tjänar på det allra första erbjudandet där de hade värderat ovanvåningen till 200´ och då blev säljaren helt ställd!
Han mumlade att han skulle återkomma men vi undrar nu: är det rimligt att bara dra av 60 000 på allt arbete och material på ovanvåningen ???
När vi först tog kontakt sa de att vår husmodell kostade
1,5 utan inredd övervåning och 1,7 med inredd.
Nu påstår de att med alla avdrag vi kan få på material och jobb på ovanvåningen är 60 000!
Vi nämde då att vi i så fall tjänar på det allra första erbjudandet där de hade värderat ovanvåningen till 200´ och då blev säljaren helt ställd!
Han mumlade att han skulle återkomma men vi undrar nu: är det rimligt att bara dra av 60 000 på allt arbete och material på ovanvåningen ???
Nej, det är inte rimligt och beror nog på missförstånd någonstans. Materialet till övervåningen som ingår i hussatserna brukar ligga på 60-80 kkr. Material och arbete brukar ligga på ca 200 kkr tillsammans. Troligtvis har de dragit av 60 kkr för materialet men av någon anledning fått för sig att det gäller arbete också. Du kommer nog se att när de kommer tillbaka till dig så säger de att de 60 gäller bara för materialet.
Vi skulle fixa elkillar själv för det är den biten vi har kontakter på, då skulle säljaren dra av 48000 och vi vet att det kostar mer att dra el på 130kvm(övervåningen är oinredd)
Då kan man bli lite arger
Det slutade med att vi prutade med en heldel grejer som inte var med från början elen fick vi inte med utan den fixade vi själva.
De är luriga med att ta bort pengar för de behåller vinsten på tjänsten.Det är bättre att få med saker.
Då kan man bli lite arger
Det slutade med att vi prutade med en heldel grejer som inte var med från början elen fick vi inte med utan den fixade vi själva.
De är luriga med att ta bort pengar för de behåller vinsten på tjänsten.Det är bättre att få med saker.
Okej då känns det lite lugnare.
Fick känslan av att de försökte blåsa oss på något sätt.
Vi ska träffa säljaren på torsdag och gå igenom priserna (som han för övrigt inte verkade ha så stor koll på)
Man vet ju aldrig i den här branchen...
Fick känslan av att de försökte blåsa oss på något sätt.
Vi ska träffa säljaren på torsdag och gå igenom priserna (som han för övrigt inte verkade ha så stor koll på)
Man vet ju aldrig i den här branchen...
Hama: det verkar som om de har olika strategeir för olika kunder.
Till oss sa de att klinker var ett tillval i hall och att det skulle kosta oss mer än parkett men när jag läste på Pingers hemsida stod det att de hade klinkers som standard i sin hall (också T-hus)
Sånt kan väl ändå inte vara olika från säljare till säljare???
Till oss sa de att klinker var ett tillval i hall och att det skulle kosta oss mer än parkett men när jag läste på Pingers hemsida stod det att de hade klinkers som standard i sin hall (också T-hus)
Sånt kan väl ändå inte vara olika från säljare till säljare???
De flesta hus-säljare är ju som sagt agenter för en hustillverkare och bägge två har sina marginaler att skruva på. Därför kan det nog tyvärr skilja lite mellan olika säljare, även om det kan anses vara oseriöst. Sen kan det ju vara så att olika saker är standard i olika hus från samma tillverkare. Ett dyrare hus har kanske mer inbakat i priset.
Husföretag som säljer hussatser i storblock (exempelvis Trivselhus) brukar inte inkludera kakel och klinker om det inte är totalentreprenad. Det får man köpa själv på något sätt och det kan tänkas att man kan få det att ingå i entreprenaden.millface skrev:
Det gäller att skilja på husföretagets åtaganden och entreprenören åtaganden.
En sak till. Kolla så att det verkligen är någon som garanterar priserna för entreprenadarbetena. Om hussäljaren ger dig priser på entreprenadarbetena finns det risk att dessa priser är gissningar som ingen entreprenör ställer upp på. Det brukar stå "Säljarens åtagande" och "Säljarens uppskattning" i offerten och det är stor skillnad på dessa två.
De på T-hus säger att de har entreprenörer som de alltid arbetar med och att de vet priserna säkert.
Vi får välja vilket kakel vi vill till ett pris av 300kr/m2 så jag vet inte vad det innebär. Ligger ansvaret då på entreprenören eller på husföretaget?
Vi får välja vilket kakel vi vill till ett pris av 300kr/m2 så jag vet inte vad det innebär. Ligger ansvaret då på entreprenören eller på husföretaget?
Vi har skrivit på för TH.
Ang klinkers: enl vad jag förstått från vår säljare så är det olika utgångsstandard beroende på hus. Solvik kanske inte klinkers, Green Line mera troligt. Vad bygger ni för hus?
Våra kontrakt med entreprenörer har namn, address, priser, datum när det ska vara färdigt och detaljer för alla lyft från banken, 10% är specificerade som säkerhet att inte betala innan slutbesiktining är gjord. Denna info plus träffa en del entreprenörer fick vi innan vi skrivit på ett enda papper. Så våran säljare verkar iallafall ha entreprenörer som backar priserna vi fått.
Berit
Ang klinkers: enl vad jag förstått från vår säljare så är det olika utgångsstandard beroende på hus. Solvik kanske inte klinkers, Green Line mera troligt. Vad bygger ni för hus?
Våra kontrakt med entreprenörer har namn, address, priser, datum när det ska vara färdigt och detaljer för alla lyft från banken, 10% är specificerade som säkerhet att inte betala innan slutbesiktining är gjord. Denna info plus träffa en del entreprenörer fick vi innan vi skrivit på ett enda papper. Så våran säljare verkar iallafall ha entreprenörer som backar priserna vi fått.
Berit
Klicka här för att svara