Det har säkert varit uppe förut men hur mycket är rimligt att hålla inne tills efter slutbesiktning ? Vår husleverantör har föreslagit 1 % på en kontraktsumma på ca 1,4 miljoner dvs 14000kr vilket jag inte tänker acceptera.

14000 låter lite när det gäller totalentreprenad. Själv bygger jag på deladentreprenad och kommer således besikta ofta. För själva hus delen kommer 15-20% hållas inne tills det är besiktat.

Jag tycker du snarar skall sikta in dig på 10% i allafall 5%. I annat fall kanske det kan vara läge med att dela upp betalningen under bygget och Ni kör en besiktning före en del av betalningarna.

Jag förstår dock dilemmat, de är inte särskilt villiga att skjuta upp intäkterna... :(

Betalningsplanen i övrigt går inte att klaga på. Första betalningen efter att grunden är klar, andra efter stomresningen, tredje efter att innerväggar är klara osv.

Sista 100.000kr (förutom de 14.000) när huset är klart men innan besiktning !!

Ska nog föreslå att de får de sista 100.000 eller åtminstone 50.000 efter slutbesiktningen som bara är 4 veckor senare.

Du måste hålla minst 10% till slutbesiktningen. 1% är ju kaffepengar i sammanhanget! De pengar du håller inne med är det enda påtryckningsmedel du har för att få dem att avsluta arbetet.

Observera att efter slutbesiktning ska du fortsätta att hålla inne med de pengar som du anser att anmärkningarna kan kosta att åtgärda. Betala sedan inte dessa pengar förrän efter godkänd efterbesiktning.

Vi bygger med Eksjöhus och enligt deras betalningsplan så hålls 30% till efter slutbesiktning och ytterligare 10% som skall betalas innan inflyttning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.