2 391 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Betalningsplan till hussäljaren
Det har säkert varit uppe förut men hur mycket är rimligt att hålla inne tills efter slutbesiktning ? Vår husleverantör har föreslagit 1 % på en kontraktsumma på ca 1,4 miljoner dvs 14000kr vilket jag inte tänker acceptera.
14000 låter lite när det gäller totalentreprenad. Själv bygger jag på deladentreprenad och kommer således besikta ofta. För själva hus delen kommer 15-20% hållas inne tills det är besiktat.
Jag tycker du snarar skall sikta in dig på 10% i allafall 5%. I annat fall kanske det kan vara läge med att dela upp betalningen under bygget och Ni kör en besiktning före en del av betalningarna.
Jag förstår dock dilemmat, de är inte särskilt villiga att skjuta upp intäkterna...
Jag tycker du snarar skall sikta in dig på 10% i allafall 5%. I annat fall kanske det kan vara läge med att dela upp betalningen under bygget och Ni kör en besiktning före en del av betalningarna.
Jag förstår dock dilemmat, de är inte särskilt villiga att skjuta upp intäkterna...
Betalningsplanen i övrigt går inte att klaga på. Första betalningen efter att grunden är klar, andra efter stomresningen, tredje efter att innerväggar är klara osv.
Sista 100.000kr (förutom de 14.000) när huset är klart men innan besiktning !!
Ska nog föreslå att de får de sista 100.000 eller åtminstone 50.000 efter slutbesiktningen som bara är 4 veckor senare.
Sista 100.000kr (förutom de 14.000) när huset är klart men innan besiktning !!
Ska nog föreslå att de får de sista 100.000 eller åtminstone 50.000 efter slutbesiktningen som bara är 4 veckor senare.
Klicka här för att svara