Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
David: Vad jag menar är att Q-värdet inte verkar ta hänsyn till tomtpriset. I attraktiva områden kostar tomten ofta lika mycket som resten tillsammans. Om jag skulle titta blint på Q-värdet skulle ett hus som kostar 4,5 miljoner att bygga inklusive tomt och allt ge över 9 miljoner om jag byggde det i ett attraktivt område om Q-värdet är över 2. Så är det självklart inte. Så vad tar
Snappen: Hej! Om jag förstått det hela rätt så beror det på hur ditt bygge slutvärderas. Om du får allt placerat i bottenlån och det blir kvar pengar eller om du har någon annan säkerhet borde det inte vara något problem. I alla andra fall beror det på din betalningsförmåga (god ekonomi kan sänka bankens risktagande). Jag skulle i o f kunna tänka mig att det är lättare att låna om man
fredpers: Nu är det så här att som medborgare i Sverige är man först och främst någon sossepolitikers mjölkko. Denna politiker har heller inte förmåga att skilja på mitt och ditt. /Fredrik
jojje_99: Är det inte viktigt att klargöra om byggnadskreditivet innehåller en kontraktsränta eller andra avgifter? 3,85% i byggn.kred.ränta är ju nice, men kanske inte om du dessutom har en kontraktsränta på 0,5%...
Eld: Fastighetstaxeringen görs om vart sjätte år. Eftersom den gjordes förra året så blir det inte förrän 2008 nästa gång. Den gången fylls blanketterna i med ditt samvete ;) Vad förra husägaren gjort är inte ditt problem. Inte just nu i alla fall ;D Hur taxeringen går till och hur man räknar ut sitt taxeringsvärde brukar man kunna reda ut med hjälp av Riksskatteverkets hemsida.
markis: Jo, jag blev ganska upprörd när jag läste om det imorse och lade in en länk under "Priser, Kalkyler, fastighetsskatt": http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1071042623
Familjen_Bygg: För att kunna försöka besvara frågan om kravet är rätt eller fel måste Du skriva lite mer om grunden för kravet. Har fastigheten förändrats på något sätt de senaste åren? Avstyckats t. ex. På vad grundas avgiftena till föreningen? Är det ersättning för slitage enligt tonkm-metoden eller är det en avgift baserad på en fast del och en rörlig del, t. ex. taxeringsvärde? Är
Jonte: Ja, man startar upp kreditivet och belastar det med pantbrev, ev uppläggningsavgift, kreditavgift. Räntan betalar du på det belopp som finns på kreditivet, vilket alltså ökar allt eftersom. /Jonte
Ken: Jag fick 6.6% först på byggkreditivet, klagade på det, då fick jag sänkt till 5.5%. Föreningssparbanken.
Eld: Poängen som är ihopräknade jämförs med verkliga försäljningar där försäljningspriset priset hämtas från lagfarten. På så sätt får man för varje område ett genomsnittligt förhållande mellan poängtal och pris som sedan används för att sätta taxeringsvärdena för området. Taxeringsvärdena måste rimligen lida av tre olika typer av fel: 1. De är alltid ett steg efter i
Thomas_L: Vi fick nyligen ett pris på 809 tkr för Västanvind (Katalogpris) till detta uppskattade säljaren övriga byggnadskostnader (platta, montering m.m.) till ca. 600 tkr. Det pris du har fått är nog inte helt fel.
robbin: Vi har fått samma besked av handelsbanken .1% kontraksränta, vet dock in te vad den övriga räntan ligger på. Dyrt tycker jag när man har varit kund länge.
frasse: En sak till, kom ihåg att du som byggherre står som ansvarig om nåt inte funkar vid husleveransen. Du tar en större risk genom att fixa grunden själv, men det finns säkert en del pengar att spara, bara man vet vad an pysslar med. Lycka till!
BUMBI: D skiftar fr husfirma till husfirma har jag märkt. Lättast är att be d göra en kalkyl till dig o skickar med en leveransbeskrivning!
FredrikB: Jo, jag tror vi räknat upp ca 250KSEK hittills, summa summarum närmare 3.5MSEK men det är svårt att snåla på det lilla extra när man bygger ordentligt. Vi vill ju inte gå och känna oss missnöjda med huset för att vi valde bort blu motion på kökslådor och tätt balkongbjälklag så det är bara att ösa på.... :o
M: Hej. Ledsen att jag inte kommenterat inlägget, har haft fullt upp. Jag ska köra med jordvärme eller bergvärme! (Grunden byggs innan julen, väntar på sista offerten från sista VVS-killen) Gällande mellangården så är den 'dyr', vi var först intresserade av den men upptäckte att priset landar i höjd med prästgården (!?) Du får dock ta priset med en nypa salt då det är lite halv
joa_bj: Den risken är nog stor. Fast å andra sidan är det bara att anlita den firman igen eftersom de knappast kan värdera ner huset efter det vi gjort. Hoppas bara banken godtar denna värdering. //Jocke
Hammerhead: Vet inte om det är enklare/billigare att bygga på höjden. Du måste ju lyfta taket, och då är huset exponerat under en viss tid för nederbörd etc, medan det "gamla" huset är skyddat om du bygger ut. Mvh Mats
Janne_B: Vi jämförde pricerunner med Eksjölistan och faktum var att Eksjö låg ett par tusen under på en komplett leverans, samt att du får full installationsgaranti på Eksjöleveransen.
Dark_Helmet: Det är nog också ett vanligt förekommande försäljningsknep tror jag, för att få en att stressa igenom beslutet.
djpa: Om jag inte fattar helt fel så kan du ju hantera det precis på samma sätt som om du väljer tillval. Jag antar att ni inte vill ha vitvarorna etc. alls....alltså be husfirman räkna av dem från totalpriset. Lägg till, ta bort och ta sedan totalpriset med dig till banken. Banken kräver oftast en kostnadskalkyl baserad på det ni skall bygga. Sedan kan man, under byggtiden, minska/höja
ok: Jag skulle tro att bankerna generellt lägger på en fix differens när de räknar "värsta" ränteläge. Detta medför att "värsta" räntenivån sjunkit och bankerna kan tänka sig att låna ut mer pengar. Rimliga huspriser? Jag anser att husleverantörerna har skruvat upp sina priser rejält just därför att marknaden tål det (om pengarna finns så gäller det att hämta in dem). Rätt och
saidlasf: Hej, Nu är huset färdigritat och det kommer att byggas i lösvirke (sten) Snart är det dags att söka byggkredit. När lånet för tomten söktes, gjorde banken som vi har nu även en kalkyl på ett färdigt hus. Den summan banken räknade på för ett färdigt hus (modulhus) och tyckte att vi klarar av skulle jag vilja använda till lösvirkeshuset. Det jag förstått efter att läst en del
Lottis: camilla24: Vad har ni fått för pris på Sunnanvind (tillval etc)?
sarpat: taxeringsvärdet beräknas väl efter snittpriset på försäljningarna av motsvarande hus i samma värdeområde i sthlm iaf