Om du lejer en byggfirma i 4 timmar!

4tim x 425kr = 1700kr.           Var av moms direkt till staten 340kr
Du måste jobba 17 timmar = 2400kr. Direkt till staten (skatt) 700kr
Din arbetsgivare betalar arbetsgivaravgift till staten (32,82%)  788kr

Summasumarum.

Du måste jobba 17 timmar för att betala 1700kr till byggfirman
men det trevliga är att man bidrar med 1828kr till statskassan!

Detta är inte riktigt sant eftersom den som utför jobber också
får lön som det också är arbetsgivaravgift på säg, ca 200kr

Det gör ca 2000kr till staten för ett jobb som kostar 1700kr!

Ett inlägg till mitt eget inlägg ;D. Detta var ingen uppmaning till svartjobb bara en blänkare om att troligen blir inte byggaren rikare än va du är, utom bovarna, dom skor sig alltid!

Fast sen är det väl så att om jag väljer att göra motsvarande arbete själv, tar det inte 4 timmar utan 8 timmar.

Sedan tillkommer 4 timmar för farsan, som måste rätta till och slutligen kommer det 4+4 timmar för en riktig hantverkare att ta bort det jag gjort och göra om det hela. ;)

Skomakare, blifv vid din läst...

Bara 700kr i skatt på 2400? Det beror ju väldigt mycket på hur hög skatten i din kommun är.

Vinnare är staten som sedan i sin tur betalar ut en massa på intressanta tunnelprojekt genom åsar eller brobyggen där trafiken är lika tät som en tiondel i rusningstrafik i stockholm för att spara 5 min. Eller betalar SL m.m....

Claes skrev:
Bara 700kr i skatt på 2400? Det beror ju väldigt mycket på hur hög skatten i din kommun är.

Vinnare är staten som sedan i sin tur betalar ut en massa på intressanta tunnelprojekt genom åsar eller brobyggen där trafiken är lika tät som en tiondel i rusningstrafik i stockholm för att spara 5 min. Eller betalar SL m.m....
Eller betala socialbidrag till någon som kan utföra arbetet ifråga men som inte får/vill. Mao. man betalar en person för att utföra ett arbete och samtidigt får man betala (genom statens försorg) en person för att inte göra något. Tänk om man kunde få person nummer två att göra jobbet, vilken konkurens med lägre priser det skulle bli. Staten förlorar ju inget eftersom du betalar person nummer två direkt. Inte svart utan genom F-skatt så klart.

Vinnaren måste väl vara politikerna?

Ju högre skatter och mera bidrag, ju mera makt åt politikerna - det är ju dom som bestämmer vem som förtjänar bidragen. Måste finnas massor med människor som inte skulle behöva bidrag om dom inte betalade så mycket skatt.

"Fördelningspolitik" är inget annat än makt åt politiker.

/Berit

Sossarna köper ju sina röster, först kör man skithög skatt på inkomst sen delar man ut denna i form av bidrag till svensson. Svensson blir då jätteglad och tycker att sossarna är jättebra och kommer aldrig att sluta rösta på dem.

Svenska skatter..

-Syftet med hög skatt på sprit är att minska alkoholkonsumtionen.

-Syftet med hög skatt på tobak är att minska rökningen.

-Syftet med energiskatterna är att få ner energiförbrukningen.

-Syftet med miljöavgifter är att minska utsläppen.

-Syftet med hög skatt på arbete är......????????

Sant, sant.

Snacka om att köpa sina röster... >:(

Och eftersom sossarna för det mesta vinner valet i Sverige så måste vi ha väldigt många som lever på bidrag=röstberättigade som inget gör.

Jag tycker det är för jä-ligt. Att vi i landet har så många människor som inte gör något, och som är för detta system, och som är så många till antalet att dom kan styra valutgången. Undra om jag får det lika bra om jag emigrerar till, Grekland?

Redan de gamla romerska politikerna kunde konsten att bjuda folket på "bröd och skådespel". Så länge de delade ut spannmål och bjöd på underhållning så var folket nöjda och politikerna kunde fortsätta att regera bäst de ville. Och att kasta en och annan kristen till lejonen med jämna mellanrum uppskattades. Naturligtvis fungerar samma taktik även nu och likheterna med dagens system är slående, fast nu är brödet utbytt mot bidrag, underhållningen mot statligt kontrollerad TV och de kristna mot Skandia-chefer... ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.