2 526 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Ska träffa banken på Tisdag
Jo det gör man ialla fall på Nordea. Vi fick 4,10% inga extra avgifter.
/ T
/ T
Hej!Jani skrev:
Tror att anledningen kanske är att Claes antagligen kommer att pytsa in "lite extra" i samband med omläggning från kreditiv, kanske vinst från tidigare hus
Därav behovet av större kreditiv än lån (det hus man ev. bor i under byggtiden måste ju säljas innan man kan lägga in några ev. extra pengar)
MVH/Christina.
byggimpert skrev:Hej!
Tror att anledningen kanske är att Claes antagligen kommer att pytsa in "lite extra" i samband med omläggning från kreditiv, kanske vinst från tidigare hus
Därav behovet av större kreditiv än lån (det hus man ev. bor i under byggtiden måste ju säljas innan man kan lägga in några ev. extra pengar)
MVH/Christina.
OK ! Tackar
Vi har fått vårt byggnadskreditivkontrakt hemskickat för underskrift och där står att dispositionsräntan är 5,25, kontraktsräntan 0,5%, uppläggningsavg. 2400 kr, årlig ränta på hela kreditbeloppet 5,9. (Kreditbeloppet är på 1,8)
Jag tycker detta verkar vara väldigt höga siffror jämfört med dem Ni har fått. Håller vi på att blir "lurade"?
Vi har handelsbanken i Helsingborg och ska bygga ett Älvsbyhus.
Tacksam för snabba svar då de väntar på att papperna ska bli inskickade.
Jag tycker detta verkar vara väldigt höga siffror jämfört med dem Ni har fått. Håller vi på att blir "lurade"?
Vi har handelsbanken i Helsingborg och ska bygga ett Älvsbyhus.
Tacksam för snabba svar då de väntar på att papperna ska bli inskickade.
Vi har också nyss byggt med Älvsbyhus och handelsbanken i Helsingborg (Monica Clementson) när vi skrev kontrakt på huset för mer än ett år sen så stod det 5,6% ränta i kalkylen, och banken körde på det även när kreditivet öppnades, ett år senare. Dumma som vi var så reflekterade vi inte över det förräns nyligen då det redan var för sent, vi skall dit och placera lånen imorgon så då kommer jag iaf att påpeka det...
Se till att få ner räntan i nivå med andra här i forumet....
Se till att få ner räntan i nivå med andra här i forumet....
Det känns som jag inte tänker skriva under dessa papper. Tycker det är tråkigt att man ska få en sådan hög ränta tilldelad bara för man inte säger något. Det känns nästan som man blir utnyttjad. Jag hade inte räknat med lägsta möjliga ränta men åtminstone en någorlunda rimlig.
Då får man väl ta tag i saken och sätta lite press på banken.
Då får man väl ta tag i saken och sätta lite press på banken.
Hallå Ershagen!
Du kan väl berätta hur det går? Själv är jag nog också "lurad" för vi har redan skrivit på... Men man kanske kan ta in från några andra banker och hota med att bryta kontraktet om man får ett bättre anbud? Vi har inte så höga "böter" för det i a f. Någon som prövat och lyckats? Det värsta är att vi inte är så attraktiva för banken utan kontantinsats och inbyteskåk, men vi bygger i Sthlms län och lånet är inte så himla högt så kanske det skulle funka ändå? Några ideer?
Lycka till Ershagen...
Du kan väl berätta hur det går? Själv är jag nog också "lurad" för vi har redan skrivit på... Men man kanske kan ta in från några andra banker och hota med att bryta kontraktet om man får ett bättre anbud? Vi har inte så höga "böter" för det i a f. Någon som prövat och lyckats? Det värsta är att vi inte är så attraktiva för banken utan kontantinsats och inbyteskåk, men vi bygger i Sthlms län och lånet är inte så himla högt så kanske det skulle funka ändå? Några ideer?
Lycka till Ershagen...
Bara för att du har skrivit på papper om byggkredit så betyder inte det att det är den banken du måste binda lånen hos.
Förklara för din bank att du tycker att din byggkredit ränta är löjlig och att du överväger att binda lånen hos en annan bank...
Förklara för din bank att du tycker att din byggkredit ränta är löjlig och att du överväger att binda lånen hos en annan bank...
Klicka här för att svara