1 568 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Avdragsgillt eller inte?
Morsning i stugorna.
Är det någon som har lite koll på vad man får göra avdrag för? Då menar jag till exempel "inköp av maskin XX för XX kr för att kunna slutföra X" typ. Jag och min tjej köpte en jordbrukstomt som ligger en tomt in men som inte hade någon väg in till den. Då anlade jag en väg som är 5meter bred och ca 80-90meter lång :
Nu är den tillkörd och har satt sig så nu skall vi på med fräst asfalt så att den blir lite snygg. MEN, den ligger på bondens allmänna mark med ett servitut som ger oss rätt med väg till vår tomt. På lantmäteriets karta så finns den med och jag har gjort den exact efter deras linjer. Min fråga är mest, kan jag dra av kostnaden för vägen? eller skall vi vara glada att det fanns ett servitut? Skall bonden betala något eftersom att den finns på hans stomfastighet men som han inte kan använda eftersom att det finns ett dike emellan hans åker och vår väg. Sen är man ju alltid lite snål och vill veta lite mera om avdragsgilla föremål. Vi bygger en liten villa i "lösvirke" Jag fick ett hus som jag slicade upp i åtta bitar och flyttade från Djurö till Knivsta där det nu står i väntan på att husse ska få tid att snickra. ;D
/A
Är det någon som har lite koll på vad man får göra avdrag för? Då menar jag till exempel "inköp av maskin XX för XX kr för att kunna slutföra X" typ. Jag och min tjej köpte en jordbrukstomt som ligger en tomt in men som inte hade någon väg in till den. Då anlade jag en väg som är 5meter bred och ca 80-90meter lång :
/A
Dra av var? I deklarationen? Det kan du nog glömma, tyvärr. Avdrag kan du göra "för kostnader för inkomsternas förvärvande", tex resor till jobbet. Att sedan huset är en framtida potentiell inkomstkälla i.o.m. värdestegringen imponerar nog inte på RSV... 
Jo, ni har rätt. :'( Det enda sättet för mig att kunna få tillbaka lika pengar är att yrka på underhåll av privat väg och slitage pga att min firma måste åka på denna fram och tillbaka varje dag med maskinerna som skall parkeras i vårat Garage (Se komplementsbyggnad) som vi så snällt hyr ut till vår firma 8) Vi har en lite udda sits eftersom att vi ligger utanför detaljplanen och därför kan bygga lite annorlunda som jordbruksfastighet, dock avstyckad. Nåväl. Tack för råden.
/A
/A
Klicka här för att svara