Jag ska träffa SEB på Tisdag. Över telefon fick jag löftet på 4.40% byggkreditiv vilket låter bra.
Vilka räntor ska jag "kräva"?

4,4% på byggkreditivet låter bra. Räntesatserna kan ju ändras tills du lägger om kreditivet till bolån så nu är det viktigt att du förhandlar fram bra rabatter. Dessutom är det viktigt med fördelning mellan bottenlån och topplån. SEB brukar erbjuda 85% bottenlån.

4,40% är mycket bra. Själv har vi lyckats få 4,10% på Nordea och redan nu (6 mån innan omläggning till hypotekslån) förhandlat oss till bra ränterabatter.

Men viktigt att göra är att spela ut bankerna mot varandra. Ta in offerter från de största bankerna och pressa dem ordentligt.

/ T

Vår bank har ingen klausul att vi måste ha hypotekslånen där men det kanske kan variera. Men nu har vi fått bra rabatter på vår bank så vi stannar där alldeles säkert

/ T

Vi fick 3,55% ;D

Vilka banker ger bäst lån? Jag har redan pratat med föreningssparbanken som inte har en chans jämfört med tex SEB. (Jag ska till föreningssparbanken igen när jag träffat SEB på Tisdag)

3.55 på byggkreditivet. Skulle inte tro det.

/Fredrik

Trot om du vill men så är det

Och hypotekslånet ligger väl på 2,95%?

/Fredrik

Nej det gör det inte. Vi får se var det hamnar när väl byggkreditivet skall omläggas till hypotekslån. Men vi har blivit lovade 0,5% lägre än den som står i tidningen på de olika räntebindningstiderna.

Vad hade ni för avgift för att få byggnadskreditivet? Vi fick betala 2000 spänn men slapp andra kostnader i smband med lånet.

Vi fick, för 2 månader sedan, 0.6% i rabatt på alla bindningstider på Nordea + låneskydd under 1 år.

Claes. Om jag låter tveksam till din räntenivå på byggkreditivet beror det på att nivån på rörliga räntor ligger HOS SBAB på 3, 85 (3 mån) och att du som attraktiv kund på en affärsbank kanske kan få ner räntan 3,75-3,80 på rörliga boräntelån. Därav min skeptisism till 3,55.

/Fredrik

Bob_the_builder
Claes skrev:
Vi fick 3,55%  ;D
Fantastiskt! Låt bli att lägga om till bottenlån! :)

Jo det skulle jag ha gjort (eller i alla fall dragit ut på slutbesiktningen) om det inte vore för det att byggkreditivet är på betydligt mer än vad lånebehovet kommer att vara på.

Bob_the_builder
Förvänta dig ingen medömkan. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.