Ola skrev:
Eller är det något man skriver in redan nu att man ska ligga så många % under deras listor?
Ola
Den dagen du skall förhandla om ditt bundna lån (dvs. om ex. 5 år eller "löper ut" som dom kallar det) så är det nya vilkor som gäller. Dom lovar dig inte något "forever" ....men däremot hoppas dom på att du inte gör något.

-Thomas

Låter bra, för dig som kund.

Men hur f-n gör dom om räntan går nere ännu mer ? Det är som bekant gapet mellan "riksbanksräntan" (eller vad nu heter) och marknadsräntan som bankerna tjänar pengar på. Om räntorna går ner så minskar gapet. Eller ?

-0,5% i rabatt är inga problem om skillanden är 3-4% som den var får några år sen. Idag när gapet är 1-2% (orkar inte kolla exakta %-satserna) så är det ett problem för banken. Missförstå mig rätt...

Jag tycker det låter "för bra" för att vara sant ...

I fallet SEB så trodde jag ju dessutom att dom minskade rabatterna för att kunna sänka sin "officiella" räntor. Det säger åtmistone dom som sitter på centralt enl. min kompis som jobbar där ....

Men det är klart om SEB lovar dig -0,2% för att du köper att visst hus så är det ju ungefär vad alla får utan att ens fråga ....idag.

-Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.