Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
wedin: Vi är spekulant på ett riktigt ruckel i Uppsalatrakten. 125 m2 i två plan + inredningsbar källare, byggt i början av 40-talet. Nu skulle vi behöva veta om era erfarenheter om kostnader: Stående träpanel och tilläggsisolering; ren mtrl kostnad/m2 och kostnad för jobbet och mtrl? Dränera om grunden, ca 33 m: Kostnad för jobb och mtrl? VVS är ju lite mer svårbeskrivet och vi vet heller
Family4: Söker offerter på Myresjöhus sortiment, ffa Aria , Ekeby, Ljusgården, Villa Växa.
Peppar: Hej, Vi har fått offert på vår utbyggnad. Vi börjar närmas oss slutet i förhandlingen. Byggfirman vill ta materialet från en viss leverantör. Vi vet att det finns leverantörer som har bättre priser - kan vi kräva att han tar materialet från annat ställe? Kan vi kräva att material och arbete specas separat? Vi har bett om detta flera gånger, men det är fortfarande svårt att få
Mady: en person sade till mig idag att det kan skatte mässigt räknas som nybygge när man bygger ut. Är det någon här som vet vad som gäller?
sanne78: Kostnaden för materialet ingår, men själva underarbetet (markarbetet) ingår inte. När det gäller älvsbyhus så brukar alltid de priser som sätts gällande markarbetena vara ganska så väl tilltagna. Det kan löna sig att kolla upp vad andra markentreprenörer tar.
Hemmakatten: Klockrent!! ;D. Eftersom jag visste Yonnas förutsättningar orkade jag inte skriva om alla dessa regler. Men så mycket bättre att du gjorde det. Nu kan alla ta till sig o läsa om sina egna förutsättningar. ;D
yonna: Hade ni tänkt bo kvar i huset när barnen flyttat ut? Det går snabbare än man tror för ungar att växa upp ... ;) Att barn idag bör ha eget rum är väl inte något att diskutera - men rummet behöver inte vara stort - ett krypin med säng och läxläsningsbord är egentligen vad som behövs. Om du bygger ett antal sådana för senare borttagning ... och snålar på utrymmet på detta sätt
bjezze: Hej, Har en knepig fråga. Vi har flyttat ett hus som ursprungligen uppfördes 1985. Flyttade in på ny fastighetsbeteckning 2003. Nu ska fastighetstaxeringen in (försenad). Min fråga lyder: Vilket blir nybyggnadsåret respektive värdeåret ? Min förhoppning är att värdeåret blir 1985 och nybyggnadsåret 2003. På så sätt får jag ner taxeringsvärdet men kan behålla skattelättnaden i
David: [citat] Du är ursäktad, K12. ;) Skämt åsido, det tycker iofs inte jag heller. Det är något sjukt med ett samhälle där man inte kan bli rik på så många andra sätt. Fast jag tycker inte heller att det är fel om man kan bli rik på privat boende heller. Om jag inte missminner mig slog en ansedd internationell tidskrift för ett år sedan fast att det största skälet till att det
BAS: MatthiasS skrev: [citat] Det finns två kul saker man kan göra med maskin om man äger den. Gräva åt andra Tjäna pengar. Sug på den du :)
M@ZE: Har valt KA nu, han verkar RIKTIGT kanon. Fri support på telefon samt lite juridiskt om det skulle uppstå konstigheter med entreprenörer. Han är ute 2ggr under grundbygget och 3 gånger åker han ut under bygget av huset. Han är även med på slutbesiktningen. Fast pris på detta : 20.000:- och då slipper man bekymra sig för att ringa och att han slår på taxametern. Han har varit byggare
Immobil: Anskaffningskostnaden = ditt inköpspris + kostnader för lagfart samt pantbrev. Gå in på: http://skatteverket.se/deklaration/04/bostad/fastighet.html#berakna Där hittar du den hjälp du behöver. ;)
AAA: Lägre. Vår tomt var en riktig lerpöl pga av tjällossning när värderingen gjordes. I värderingsrapporten står det en kommentar att värdet kommer att gå upp när tomten är iordninggjord (och huset är målat - vilket det inte var). Berit
Tunnan: Hej Igen! Vi funderar på att bygga i Säljan. Har ritat om ett i grunden Myresjöhus. Lycka till. 8) ;) 8)
mariana: Men vaddå, först finns det en ruta där man ska fylla i "Anskaffningsutgift (inkl. utgift för lagfart m.m.)" och sen en ruta för "Utgifter för ny-, till- eller ombyggnad enligt specifikation på baksidan". Hur har ni som nu ska begära slutligt upsskovsavdrag delat upp utgifterna på dessa 2 rutor? Jag funderar på att ta med alla utgifter som inte har med själva huset (tomt, vatten, el
KarlXII: Du gör ju ett stort misstag om du utgår ifrån att du med klokhet och logik ska komma någonstans. Det beror till största delen på att målen, dvs löftena att begränsa energianvändandet, är bara till för att locka väljare - men medlen, dvs den praktiska utformningen av fastighetsskatten, är bara till för att slita in så mycket pengar som möjligt. Har man ett system som är baserat
DragonLady: Sedan betyder väl lågt taxeringvärde lägre fastighetsskatt oxå... om nu det e intressant, fast efter 5 år e det nog det... :)
Coolman: Det skiljer så lite mellan olika banker så bästa är den bank du har varit trogen med i 10-15 år och prata med dem för att få ett bra ränta.
Inger: [citat] Vad jag vet så stämmer ovanstående. Konstig regel. För övrigt är det konstigt att man får dra av något överhuvudtaget. Varför ska skattebetalarna hjälpa mig att betala mina räntor? Ta bort både fastighetsskatten och avdragsrätten och låt folk sköta sig själva :). (Ja, jag vill också ha rätt till vård, skola och omsorg och jag drar också av mina räntor!)
Kicksan: ursäkta om frågan hamnar på fel ställe.... Jag undrar hur ni gjort när ni förhandlat elavtal till era nyproduktioner ? Jag ringde och skulle säga upp vårt nuvarande abbonemang men det behövdes inte förrän samma dag som vi flyttar ut sa de...? De verkade inte alls intresserade av att få oss som nya kunder på det nya huset, lite märkligt...?! Man vet ju inte hur mycket el det kommer
Draven: Tack för ett bra svar Ingvar :). Men det här är INTE lätt... Funderar nu på att köpa från en hustillverkare som har ett liknande sluttningshus som jag skissat på ca 185kvm,låta en lokal byggfirma göra jobbet. Elen fixar jag, och svärfar är snickare. Men jag vill inte hamna över 1,8milj inkl anslutningsavgifter exklusive tomt... ? Frågan är om jag ska krypa ner mer i kvadratmeter
Kicksan: Hej ! Vi bygger ett sluttninghus, tomten gav inte så många alternativ.... och det känns jättebra ! Bor i ett 1 1/2 planshus nu och jag ser fram emot att få två _hela_ plan !! Är ruskigt trött på våra snedtak på övervåningen, hopplöst att möblera våra barns små rum, garderob, bokhylla är jättesvårt att placera. Vi kommer även få betydligt bättre biytor i sluttningshuset,