Har funderingar på att bygga nytt hus. Bor i ett "gammalt" hus idag. Som vi tänker nu så satsar vi på att betala av topplånet på 10 år (7 kvar! *S*) för att sedan amortera av bottenlånen på kanske 30 år. Men då är det "bara" ett lån på drygt 500.000.

Om vi skulle bygga nytt skulle det hamna på strax under 1,7 miljoner. Det känns inte överskådligt att ens FÖRSKÖA amortera på ett sådant belopp! Hur tänker/gör ni? Amorterar ni på bottenlånen, eller betalar ni bara räntorna?

Vi är två "normalinkomsttagare", absolut inga höga inkomster...

Ja, det är nog väldigt olika hur man resonerar. Själva tänker vi amortera av bottenlånen (lyckliga nog att slippa topplån) allteftersom. Skulle kännas skönt att minska lånen ifall räntorna stiger framöver. Har dock relativt goda inkomster, så vi kan leva gott trots att vi amorterar. Ser även amorteringarna som en sorts "pensionssparande".

Vi lånar 2,7 mil drygd så trots hyfsade inkomster så har vi räknat med att vi återbetalar så här
-ca 50% av lånet på fem år
-begär ny värdering och "bakar" in resten i botten lån efter 5 år
-börjar då amortera på botten lån och räknar med att amortera ca 50% under 25 år
-går i pension, säljer kåken, återbetalar resten av lånet och slipper det mesta av reavinstskatten genom att köpa bostadsrätt.... ;D

Ok det där sista är mer på skoj, men summa summarum, vi räknar amortera ca hälften av lånet fram till pension, resten....25 år är en lååååååång tid att försöka detalj planera för. Livsförsäkringar har vi dock tagit och dem gäller även vid "krig, extrema väderförhållanden, osv" ;D ;D ;D

Cyanna!
Stämmer det verkligen att ni ska betala av 50% av lånet på 5 år? Om jag räknat rätt ska ni amortera 22500:-/mån i 5 år... Då måste ni tjäna otroligt bra!!!
/Sara ???

Lill_Frazze skrev:
Cyanna!
Stämmer det verkligen att ni ska betala av 50% av lånet på 5 år? Om jag räknat rätt ska ni amortera 22500:-/mån i 5 år... Då måste ni tjäna otroligt bra!!!
/Sara ???
Jag tror hon menar 50% av topplånet faktiskt... *ler*

Att tänka på:
Bygger nytt med Eksjö för ca 1,5m och får då lån på ca 1,2m.

En normal lön för mitt området ligger idag på ca 250tkr, dvs 4,8st årslöner före skatt = 100% av lånebeloppet.

Om EU håller sitt långsiktliga inflationsmål på 2,5% så borde min lön öka med motsvarande siffra, dvs om 10år borde jag tjäna 320tkr = dvs mitt huslån är på 3,75 årslöner före skatt = 100% av lånebeloppet.

Om 25 år blir siffran 463tkr dvs mitt huslån är på 2,6 årslöner före skatt.

Om man sedan vänder tillbaka allting igen, så blir frågan: vem vill idag köpa ett 25år gammalt hus för 650tkr? (250tx2,6 = 650tkr)

Jag är säker på att i framtiden så kommer banker & bolåneinstitut inte att ha krav på amortering av lån, då varje amorterad 100tkr ger en minskad intäkt på ca 1500kr/år för banken. ( = Minskad vinst)

Att behålla en gammal kund kostar mindre än att skaffa en ny!

Mvh
Tiff

Hej!

Visst menade jag 50% av topplånet. Fast trisslotter köper jag varje vecka så...vem vet ;D ;D

Tiff: Så gör man redan i t.ex Tyskland, där det är redan nu ovanlig att man amorterar på bottenlån.

Såhär tänkte vi:

- Vi vill ha en skälig månadskostnad, men kan tänka oss att armotera mer de första åren för att "komma" ner lite. Sedan kommer ju fastighetsskatt, och om man då inte vill betala mer per månad så kan man ju då minska på amorteringen.

- Betala tillbaka topplånet på högst 10 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.