1 283 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Prutmån
Vad tror ni prutmånen kan ligga på ett nyckelfärdigt hus? Om jag får ett pris på ett "standardhus" på säg 2 miljoner, kan man räkna med att kunna "få" tillval för ca. 100.000 och pruta bort den kostnaden (alltså typ 5%) eller är jag orealistisk då? ;D
Tack snälla!
Jo jag hade tänkt också att själva "bashuset" utan tillägg, eller entreprenaden, är säkert svårt att pruta på, så det är ju tilläggen jag hoppas komma undan med. Centraldammsugare, golvvärme, garage, klinker i köket, extra eluttag och ett LAN är väl det jag är sugen på. Men man kan inte gör annat än att ta på sig det gladaste leendet och hoppas på tur och vackert väder!
Tack för hjälpen och lycka till själv!
Jo jag hade tänkt också att själva "bashuset" utan tillägg, eller entreprenaden, är säkert svårt att pruta på, så det är ju tilläggen jag hoppas komma undan med. Centraldammsugare, golvvärme, garage, klinker i köket, extra eluttag och ett LAN är väl det jag är sugen på. Men man kan inte gör annat än att ta på sig det gladaste leendet och hoppas på tur och vackert väder!
Tack för hjälpen och lycka till själv!
Det borde gå ett pruta. Vi kan ju pruta på mycket annat och ett hus är ju en ganska stor affär. Stå på dig. Jag tycker 5% är ganska rimlig prutmån.
Kolla vad det kostar med ett LAN, vi har nämligen valt bort detta när vi bygger hus, för jag anser att det är billigare och smidigare med trådlöst. Dagens produkter är också tillräckligt bra för ett hemmanätverk och kostnaden ligger på ca 2000:- för centralenheten plus ca 500:-/dator. Då slipper du alla sladdar... ;D
Kolla vad det kostar med ett LAN, vi har nämligen valt bort detta när vi bygger hus, för jag anser att det är billigare och smidigare med trådlöst. Dagens produkter är också tillräckligt bra för ett hemmanätverk och kostnaden ligger på ca 2000:- för centralenheten plus ca 500:-/dator. Då slipper du alla sladdar... ;D
Jag har försökt att pruta med olika leverantörer så det står härliga till men det är inte lätt.
För oss fanns chansen att pruta på entreprenadskontraktet med hustillverkaren. Det var där det var lättast att "dribbla bort pengar" som de uttryckte sig...
Tillbehören var inte lika lätt att pruta på eller att försöka få med.
Vårt huspaket kostade c:a 1.700.000 och rabatten blev c:a 20.000.
Om man lyckas pruta ex. 100.000 tycker jag man skall byta leverantör för det känns inte riktigt seriöst, eller?
För oss fanns chansen att pruta på entreprenadskontraktet med hustillverkaren. Det var där det var lättast att "dribbla bort pengar" som de uttryckte sig...
Om man lyckas pruta ex. 100.000 tycker jag man skall byta leverantör för det känns inte riktigt seriöst, eller?
Seriöst eller inte kan ju diskuteras, men huvudsaken är väl ändå att det i slutänden blir billigare men lika bra för det...om man nu nån gång kan veta detdjpa skrev:Jag har försökt att pruta med olika leverantörer så det står härliga till men det är inte lätt.
Det är självklart olika från fall till fall, men jag skulle inte må bättre bara för att rabatten blev 20´ istället för 100´ och samtidigt försöka intala mig själv att det i alla fall är seriöst.
Det är ju inte storleken på rabatten som avgör om man gör en bra affär utan vad man får för de pengar man till sist får betala. Begrepp som "billigt", "lågt pris", "bra rabatt" etc. är ju väldigt svårt för oss köpare att definera. I sista ändan blir det en känsla man får när affären närmar sig slutet.
I vårt fall fick vi 20.000 efter ganska långa och hårda förhandlingar. Min bestämmda uppfattning var och är att det inte fanns mer att göra på det huset för den leverantören.
Om vi hade fått ex. 100.000 i rabatt eller för den delen 20.000 utan att anstränga oss det minsta så hade jag starkt ifrågasatt deras påslag/avans på huset.
För mig ger detta ett oseriöst intryck då man i de fallen försöker tjäna pengar på de som inte kan/vet hur man förhandlar!
Klicka här för att svara