Häromdagen var vi på banken, och i kväll drar budgivningen på vårt drömhus igång. Mycket nervöst! :-X
Nu behöver jag era bästa råd och trix, och kanske lite uppmuntrande tillrop...
Vi vet precis hur långt vi vill gå, så det är inte fråga om det, utan kanske mer om hur man ska lägga upp budgivningen - ska man t.ex. höja med mindre summor många gånger, eller är det bättre att "fläska på" rejält och hoppas att man skrämmer bort några av de andra?

Sara

Sånt där är alltid svårt! Det är som med poker: lär känna dina motståndare! Mycket beror på vad det är för typ av hus (attraktivt eller inte), om du tror att det finns många köpare med ordentligt med pengar, hur många som är inblandade, ålder på de som är inblandade, ja helt enkelt en massa faktorer.

Det KAN finnas en stor vits med att höja sitt bud med stora summor, och det är såklart skrämseltekniken. Finns det t.ex. nån form av psykologiskt bra bud? Ett exempel kan vara miljon-gränsen. LIgger dagens bud en biter under t.ex. 2 miljoner kan man lägga precis över 2 miljoner eftersom det psykologiskt sett känns mer med precis över 2 miljoner än precis under 2 miljoner. Det enda man kan förlora på att lägga väldigt höga bud direkt är ju faktiskt om man FÅR huset för det priset, och man tror att man skulle kunna få det billigare. Om nuvarande bud t.ex. ligger på 1.8 milj och du lägger 2.1 mil och du får huset för det priset vet du ju aldrig om det kanske räckt att lägga 1.9 för att skrämma bort andra intressenter. Om det är ert drömhus kan det ju vara värt det ändå, framförallt om det är många intressenter!

Lycka till!!

Här kommer ett råd till som jag tycker är bra och framförallt så slipper man gå och vara nervös varje gång telefonen ringer.

Denna taktik kan du använda dig av om det är fler budgivare med i fighten. Jag skulle meddela mäklaren att jag är med i budgivningen men inte vill lägga mitt bud förrän det bara är en person kvar. På så vis chockar du denna stackare som tror att allt är klart och bjuder till med ett rimligt belopp (ej för smått). Du kan ju ha kontinuerlig kontakt med mäklaren ändå så du ser de andra budgivarnas taktik.

Lycka till!

HPE skrev:
På så vis chockar du denna stackare som tror att allt är klart och bjuder till med ett rimligt belopp (ej för smått).
En mäklares mardröm, men smart! :D

Det blev inget drömhus :'(...
Jag tror att vi gjorde rätt som drog oss ur när vi gjorde (problemet var delvis att huset ligger långt ifrån där vi jobbar, så vi var tvugna att kalkylera med 3000/mån bara i resekostander också, och då kan ju inte huset kosta hur mycket som helst heller).
Men jag är ganska besviken ändå...

Försöker tänka att nu har vi ju i alla fall lärt oss hur budgivning går till, och hur mycket vi kan lägga, och snart kommer nog ett annat drömhus ut till försäljning som ligger närmare våra jobb...
Men det är svårt att komma igen i alla fall. Har ni några bra tips om det också?

Sara

Usch, sånt är ju himla svårt! Drog ni er ut tidigt eller? Vad du vad priset slutade på? Det känns ju alltid bättre om det slutade mycket högre än ens egna smärtgräns på något sätt, tycker jag i alla fall 8)

Man får ju tänka på att det alltid går fler tåg! Och försöka se det negativa med det hus som ni "missade", t.ex. att det låg för långt bort. Och som du säger så lär man ju alltid sig saker för varje hus man tittar på!
Lycka till och hoppas ni hittar ett nytt drömhus snart!
/Kristian

Det gäller att bestämma sig i förväg hur högt man ska gå. Annars är det lätt att man bjuder för mycket - i rena farten...
Pokerspelet kring budgivning styrs helt av att det är numera bankerna som säger stopp till högre lån för attraktiva objekt.

Ett bud på bara 5000 kr mer för en mycket attraktiv bostadsrätt i Stockholms innerstad, gjorde att santliga tre andra kvarvarande budgivare samtidigt la sig. Priserna hade länge segat sig uppåt med först 25 000 kr steg och senare 5 000 kr steg. Slutpriset blev några hundra tusen under vad köparen (en vän till mig) satt sin gräns.

Troligen passerade då kvadratmeterpriset bankernas övre lånegräns för belåning. Det är bankernas pengar som styr buden.

Man ska inte överdriva pokerspelet, bara ha regeln ovan framför ögonen. Alltid.

LeoBalk skrev:
Pokerspelet kring budgivning styrs helt av att det är numera bankerna som säger stopp.
Fast i vårt fall var det vi som inte tyckte att vi hade råd, eller snarare att vi inte ville lägga ut mer än en viss summa i månaden på att bo. Enligt bankens kalkyl hade vi haft "råd" att gå upp ännu längre (2 fasta jobb och inga barn). Men det är ju skillnad också på storstan och landet; när vi drog oss ur var buden uppe på 3-4 ggr taxeringsvärdet, och det är väl ganska tveksamt om det egentligen var värt så mycket, rent ekonomiskt alltså.

Vi hade redan innan bestämt två nivåer; en (tyckte vi) rimlig plus en övre smärtgräns. Och när det kom över smärtgränsen la vi oss.

Det värsta är att det är så himla få objekt som vi ens kan tänka oss att åka och titta på; vi vill ha ett gammalt hus på landet som inte är sönderrenoverat. Och hur många sådana finns det till salu? Risken är att vi får vänta jättelänge innan det dyker upp något mer... :-/

Vet inte riktigt var ni letar hus, men i Skåne där jag och min sambo nyss köpt en gammal Skånelänga ligger de flesta hus mellan just 3-4 gånger av taxeringsvärdet. Tror inte man ska stirra sig blind på sådant.

Om ett hus är värt en viss summa pengar eller inte kan ju bara avgöras av den som köper det. Det handlar också om hur länge man tänker bo där, och vad man själv tänker göra med det. Det hus vi köpte var i behov av renovering för i runda slängar 500' och det pris vi betalade + renovering var den peng VI tyckte att vi ville lägga på ett hus, vårt drömhus! Även om vi egentligen, rent ekonomiskt, tyckte att det var ett par 100' för mycket...Och jag håller helt med dig, det är INTE lätt att hitta ett gammalt hus som är charmigt och samtidigt inte sönderrenoverat! Många hus är renoverade, men dåligt, klantigt eller bara fult gjort, och det vill man ju inte betala för.

Hemmakatten
HPE skrev:
Jag skulle meddela mäklaren att jag är med i budgivningen men inte vill lägga mitt bud förrän det bara är en person kvar.
Idén är bra, men jag vet att i Stockholm så vägrar mäklarna att ha budgivning på detta sätt. Både köparna och säljaren ser negativt på detta. Köparna för att öppen budgivning sker, säljaren för att priset kan bli lägre än annars.

Vi har kört just den taktiken vid två tillfällen på bostadsrätt i Stockholm. Sedan när det bara var vi och den andra budaren kvar chockhöjde vi. Båda gångerna gick mäklaren med på det. Det är nog olika från mäklare till mäklare. Och i båda fallen märkte nog mäklaren att det var vi som skulle lägga slutbudet till slut...   ::)  Ville ha! :D

Mvh Lisa

Vi var med på budgivning på sex hus innan vi nu till slut ropade hem ett. Efter ett par hus var vi ganska luttrade och tyckte ej det var så jobbigt längre. Lyckan var desto större den dag vi fick drömhuset!
Det kommer fler chanser.
Lycka till. :)

Ett bud är aldrig ett bindande köpeavtal...man kan gå över sin smärtgräns och försöka skrämma bort de andra. De faller sedan i från en och en och till slut vinner man budgivningen men då kan man säga i från om det blev för mycket. Sålunda behöver ju inte banken vara med direkt och godkänna det hela.

Dras sig köparen med högsta budet ur så brukar normalt sett det pris som gällde med 3 köpare kvar gälla som utgångspris för fortsatt budgivning och den som hade det näst högsta budet få förtur av mäklaren om han vill köpa till det priset.

I det läget kan man pruta lite på priset....kan ju kännas snopet att få huset på dessa premisser dock.

En annan regel är att det ALLTID går fler tåg. Gråt inte floder över ett hus eller tomt som någon annan får köpa. Det kommer flera....

Calle Anka skrev:
man kan gå över sin smärtgräns och försöka skrämma bort de andra. De faller sedan i från en och en och till slut vinner man budgivningen men då kan man säga i från om det blev för mycket.
Fast det är å andra sidan en j*vla stil! För säljaren är det inte kul att tro sig få ett visst pris och senare vara tvungen att gå igenom budgivning igen...

Och för den köpare som ville ha objektet men la sig på grund för högt pris kanske man givit upp hoppet och börjat leta efter annat objekt innan "cowboy-budaren" meddelar att de drar tillbaka sitt bud...

Var själv med om något liknande när vi köpte vår tomt, en vilding till spekulant ställde till med oreda för såväl övriga spekulanter som säljare och mäklare.

Nä, tycker att man ska stå för sina bud!! Koll på finanserna skall man ha INNAN man ger sig in i en budstrid, annars får man vänta tills man har koll...

Alter ego

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.