Hejsan!

Håller på med större tillbyggnad, försökte sköta offert-inhämtande och annat enligt konstens alla regler. Bla kom jag och nuvarande byggare överens om ett timpris på 270 kr.
Nu, halvvägs in i bygget går det upp för mig att det läggs på 10% för "central administration, risk och vinst"!
Tittat man på kontraktet så kan det kanske tolkas som att det är så vi sagt. Men jag känner mig minst sagt förbannad och lurad.
Ingen jag talat med ( bekanta, bank, jurist på Villaägarna ) känner till detta upplägg med påslag på firmans egna arbeten. Någon här som hört talats om detta?

I vissa brancher (t.ex. konsult-branchen där jag själv jobbar), gör man pålägg för risk vid fastpris. Ett fastpris blir alltid dyrare för kunden eftersom jag måste lägga på 25% för risken att det skulle ta längre tid än beräknat. MEN, det måste självklart vara med i kontraktet! Man kan ju inte i efterhand lägga på 10%! Vad skrev ni i kontraktet? Vad är muntligt avtalat?

Bygget går på löpande räkning. Det läggs på 10% på av byggaren inköpt material och underentrepenörer.
Innan vi satte igång kom vi överens om en timdebitering på 270 kr. I kontraktet står också detta men man kan kanske tolka det som att de 10% även läggs på timdebiteringen.
Jag hade dock inte en tanke på att man kunde göra så; vi hade ju kommit överens om ett timpris och då tycker jag att det är underförstått att allt runt omkring detta ingår. Förutom momsen förstås.
Vi skall träffas och diskutera igenom det hela. Villaägarnas jurist förslog en anmälan till ARN för prövning men det skulle kännas trist att behöva gå så långt.
Byggaren fick bara goda referenser när vi kollade detta, tom av byggnadsnämnden, så förhoppningsvis vill han inte ha det ryktet naggat i kanten. Helst vill vi inte heller byta då det för övrig fungerar utmärkt, dessutom krånglar ju byggnadsställningar, etablering och annat till det om man skulle bryta innan det är färdigt.

Det är iallafall intressant att det inte verkar finnas någon någonstans som känner igen upplägget!

Jena skrev:
Bygget går  på löpande räkning. Det  läggs på 10% på av byggaren inköpt material och underentrepenörer.
Innan vi satte igång kom vi överens om en timdebitering på 270 kr.
Kan det vara så att entreprenören tar ut 270:-/timmen för eget arbete men att för inköpta (från underetreprenörer och leverantörer) arbeten och material tas en kostnad ut som motsvarar entreprenörens inköpspris plus 10% ??

Detta är inget ovanligt...men det måste NATURLIGTVIS framgå i kontraktet.

Alter ego

Hade det varit så så hade allt varit frid och fröjd, men problemet är att det läggs 10% på det egna arbetet också >:(.
Detta förefaller vara en något underlig konstruktion tycker jag: Då borde han sagt 297 kr/timme direkt.
För det här uppfattar jag bara som vilseledande och inte vad vi kommit överens om muntligen.

Kontraktet sedan är något diffust formulerat och enligt juristen på Villaägarnas är innebörden inte helt solklar; därav rekommendationen att få det prövat av ARN.

Eftersom det verkar så oklart är frågan om det överhuvudtaget förekommer att man lägger upp betalningen så här, att man lägger på tillägg för central administration av de egna arbetarna efteråt?

Jena skrev:
men problemet är att det läggs 10% på det egna arbetet också >:(.
Synnerligen underligt upplägg, förstår att du känner dig lurar och frustrerad.

Alter ego

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.