Vi har blivit erbjudna 75% bottenlån vid köp av en villa för 1635 kkr, taxvärde 920 kkr. Vi lägger själv 10%. Vi har hyfsad marginal på månadskostnaden, klarar rejäl räntehöjning.
Vi valde denna bank för att den har låg ränta på bottenlånet (2.99% just nu, 3 mån), betydligt lägre än den bank vi haft i många år.

Bör vi kunna få högre bottenlån?
Har någon fått det, och i vilken bank isåfall?
Går det att förhandla ner rörlig (3 mån) ränta?

MVH

Så vitt inte huset ligger på landet en bra bit från något större sammhälle, bör 80-85% bottenlån möjligt.
Det bör även finnas möjlighet att få ner 3-månaders räntan något, har själv blivit erbjuden 2,75% av H-banken senast förra veckan.
Banker måste förhandlas med i alla lägen

Lycka till med husköpet
Patric

Huset ligger i utkanten av Malmö, ganska attraktivt område nära havet, bron o sånt.

MVH

Då finns det inget som talar för annat än 85% bottenbelåning. Kolla med flera banker och byt om du inte får bättre villkor. Konkurerande anbud kan få den envisaste bank att skärpa till sig! ;)

Hej, 2,75 var bra ränta! Var detta i Sthlms området?
Tack och trevlig dag
/N

goranr skrev:
Huset ligger i utkanten av Malmö, ganska attraktivt område nära havet, bron o sånt.

MVH
Har fått 90% i bottenlån uppe vid Eslöv, det bör du osså kunna med det läget du har :)

Hej Norrifrån
Jag fick 2,75% på 3-månaders från H-banken Finspång som är min ordinarie bank för ett nybygge i Norrköping, men detta först efter att visat på en konkurerande offert från SEB med 3,05% på rörligt.
Grannen blev erbjuden 3,35% för att bygga på samma område så jag antar att min bankman(kvinna) fattat att det gäller att komma med bästa erbjudandet. ::)

Patric

Villkoren banken ger beror på hur intresserade de är av att ha en som kund.

Är man en riktigt bra kund, dvs bra ekonomi och där banken kan göra meraffärer (t ex placeringar, försäkringar etc) - då kan jag lova att man får bra villkor. Att man blir helkund hos den banken är också ett stort plus.

goranr skrev:
75% bottenlån, är det bra?
75 % bottenlån är vad bankerna ska räkna på. Vad det i själva verket blir i slutändan beror på hur man förhandlar, fastighetes läge och attraktionsvärde mm, samt i viss mån hur låntagarens ekonomi ser ut. I de allra flesta fall brukar man kunna få bankerna att ge med sig på 80 - 85 %. När jag köpte min lilla villa för 475 000:- och lånade hela beloppet fick jag 356 000:- i bottenlån. Dvs 75 %. Jag har nästan inte amorterat något alls sen dess. Nu 2,5 år senare lät jag banken värdera om huset och jag har nu 467 000:- i bottenlån. Det är ju 98,3 % av köpeskillingen och nu ska jag börja amortera ordentligt...

Vi är verkligen inga hotshots med en massa placeringar osv. men vi fick 85% i bottenlån utan förhandling. Krutet blev istället på förhandlingen av räntesatserna...

Banken kan ju värdera huset till 2 MSEK, då är ju 75% ok och ni slipper topplån. Så gjorde vi...
Det är fel att utgå från det pris ni betalat för huset, det är verkligt värde som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.