2 463 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tillfälliga Elskåp byggarbetsplats
Alla ni som bygger och har ett tillfälligt elskåp vid tomtgränsen bör kolla vilket avtal ni har. Varje nät-leverantör är knuten till en energi-leverantör som levererar el til kunden om denna inte gjort ett aktivt val. Ofta har denna energi-leverantör ett "tillsvidarepris" som gäller kunder som inte gjort aktivt val. Detta är ofta 30-40% högre per KWH än alla andra alternativ.
Bland alla andra saker att ta i när man bygger så missar man kanske detta, min energi-leverantör ville först inte ge mig annat än tillsvidarepris beroende på den tillfälliga inkopplingen men de ändrade sig då jag sa att då går jag till en annan leverantör. Under byggets gång så blir det många härliga KWH som förbrukas, huset skall ju torkas ur å hantverkarna skall ha det varmt å gött tycker jag..
Bland alla andra saker att ta i när man bygger så missar man kanske detta, min energi-leverantör ville först inte ge mig annat än tillsvidarepris beroende på den tillfälliga inkopplingen men de ändrade sig då jag sa att då går jag till en annan leverantör. Under byggets gång så blir det många härliga KWH som förbrukas, huset skall ju torkas ur å hantverkarna skall ha det varmt å gött tycker jag..
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Kan ingenting om elmarknaden 
När o hur gör man detta val?
När o hur gör man detta val?
Lite förtydliganden.
Du kan inte välja Nätleverantör.
Varje Nätleverantör har en Elleverantör kopplad til sig.
Du kan välja Elleverantör.
Om du inte väljer blir det med automatik den Elleverantör som är kopplad till din Nätleverantör.
Om du inte valt Elleverantör blir ditt avtal "Tillsvidare-avtal.
Tillsvidare-avtal är det i särklass dyraste alternativet.
Elleverantörer lever gott på alla som inte gör ett aktivt val, man kanske tycker att vi har inte så stor förbrukning. OK du kanske inte batalar så många tusen kronor per år men ofta är skillnaden 30-40 %. Har du en stor förbrukning blir denna extra kostnad mycket dyr.
Min Nätlev är GBG Energi och Nätlev som de har är Plus-Energi. I mitt fall så visade det sig att Plus-energi hade mycket bra villkor OM du gör ett aktivt val, att bara låta det sköta sig själv hade blivit + 40%.
Rekommenderar ALLA att kolla sina avtal.
Du kan inte välja Nätleverantör.
Varje Nätleverantör har en Elleverantör kopplad til sig.
Du kan välja Elleverantör.
Om du inte väljer blir det med automatik den Elleverantör som är kopplad till din Nätleverantör.
Om du inte valt Elleverantör blir ditt avtal "Tillsvidare-avtal.
Tillsvidare-avtal är det i särklass dyraste alternativet.
Elleverantörer lever gott på alla som inte gör ett aktivt val, man kanske tycker att vi har inte så stor förbrukning. OK du kanske inte batalar så många tusen kronor per år men ofta är skillnaden 30-40 %. Har du en stor förbrukning blir denna extra kostnad mycket dyr.
Min Nätlev är GBG Energi och Nätlev som de har är Plus-Energi. I mitt fall så visade det sig att Plus-energi hade mycket bra villkor OM du gör ett aktivt val, att bara låta det sköta sig själv hade blivit + 40%.
Rekommenderar ALLA att kolla sina avtal.
Klicka här för att svara