A
Aland: Tack för dom snabba svaren ! ja,det är väl så att det jämnar ut sig... man får väl bygga det som passar bäst på tomten. //Matias
3 svar · 2,9k läst
S
Sara_B: I mitt fall sålde jag förra året ett hus jag fått ärva - en liten, enkel sommarstuga, fast med strandtomt, i Värmland Jag fick erbjudande av ett par grannar att sälja direkt till dem, utan att "blanda in" mäklare, men som tur var valde jag ändå att ta det genom mäklaren. Resultatet blev att det var flera intresserde köpare som bjöd mot varandra, och i slutändan fick jag ungefär
6 svar · 3,7k läst
C
Calle_L: Kommer fråga banken, hör av mig ingen när jag fått något svar på om det går
2 svar · 2,1k läst
cubix
cubix: Ok, jag var inte riktigt nöjd med budet jag fick av banken, så då skall jag prova att enbart få ett byggnadskreditiv.
2 svar · 3,2k läst
F
fjonsson: [citat] Kanske inte nu när man är 35 men när man närmar sig 55 kan det kännas lite jobbigt att gå ut på bygget och ligga på knä... Kontorsstolen är bekväm. Också tjänar jag bättre...
22 svar · 4,0k läst
C
Carl: Delägarbeskattning av utländskt bolag?
17 svar · 14,6k läst
A
aiskylos: I regel ja, men det beror på vilket prutläge du är i. Äger t ex bolaget tomten ifråga, blir prutmånen absolut mindre. Varför inte prova? Jag tror inte de slänger in en död råtta i väggen innan gipset åker på, bara för att ni lyckats pruta.
1 svar · 1,5k läst
S
s008zm: Tack ella, men u har jag också fått den på posten av fiskarheden
3 svar · 1,7k läst
F
fiddeli: Men när man räknar ut P/T? talet används väl ::) taxeringsvärdet som utgångsvärde om huset är nytt? Det är olika beroende på var man bor - i vissa delar av landet används P/T av mäklarna. Det är ett sätt att förstå vad som är ett rimligt pris på ett hus. Vi använde oss av det när vi köpte vårt hus och vågade därför ge ett högre bud än vad något liknande hus i vårt
4 svar · 2,4k läst
P
peddap: Är det fasta eller löpande kreditiv ?
1 svar · 1,3k läst
jarlh
jarlh: [citat] Har ni kommit överrens om ett fast pris så är det det som gäller. Har däremot hantverkaren sagt att det går väl på sådär 20 000 kronor så får det inte gå på mer än 23 000. (Iaf inte utan särskild anledning, såsom beskrivet i Konsumentverkets texter.)
8 svar · 6,5k läst
F
fiddeli: tack för alla innovativa svar! den värsta oron har dämpat sig nu och jag har börjat se det hela som jag brukar se på det; "jagvillhaettnyttbadrum, jagvillhaettnyttbadrum, jagvill ....aaarrgg" :-[ och att sedan blunda för problematiken " vi är nästan färdiga och har lagt en massa pengar på det, men kommer det att räknas när vi inte är helt färdiga - blir det pengar till något nytt
5 svar · 4,7k läst
G
Gerold_K: Tack för inlägget! Mår bättre nu, ser mitt inlägg längre ner. Har verkligen ringt rund och snackad och väntad och jämnfört. Verka inte ha en chans att kommer ner under ca 4% , kanske för att vi bygger arkitektritad med ett litet företag. G. :-/
9 svar · 1,7k läst
A
askur: Hmmm...komplicerat, sa Bill! Måste det vara ett pantbrev för varje skuldebrev? Som jag har förstått det så har Nisse bara ha ett pantbrev men två skuldebrev (se ovan). Enligt Finansvalpen så kan man dela på ett pantbrev, mot vissa kostnader, osv. Om jag och Finansvalpen har rätt - då är det väl inget som hindrar Nisse att låta Snälla Banken dela på pantbrevet som står för hela
8 svar · 2,9k läst
K
kornstad: [citat] En stängd visning möjligtvis. En öppen visning brukar vara betydligt längre. Runt fyra timmar per dag är nog ganska vanligt. Det skulle i vårt fall ge en timpeng på 625:-. En hyffsad timpeng. Men långt ifrån värt det. Vill säljaren visa huset, så ska han betala för den fruktansvärt bra reklamen som det är. Det är ju nästan det enda sättet de säljer hus på. Så
11 svar · 3,9k läst
D
David: [citat] ;) Det är svårt att säga vad du ska göra. Jag önskar generellt att det gick lättare att tjäna pengar på hyresmarknaden men den är alldeles för hårt reglerad för att kunna rekommenderas. Du får göra som resten av sveriges befolkning: Sätta dig bekvämt i TV-soffan och spela på Bingolotto. Eller varför inte undersöka hur du kan agera hyresvärd i några av våra nya
7 svar · 36,2k läst
yonna
yonna: Undvik att lösa de bundna lånen i förtid. Även om du byter bank kan dessa ligga kvar i den gamla banken. Förbered överflyttning av lånen till din nya bank och gör detta när lånen omsätts. Jag själv säljer nu mitt hus med 5-års bundet lån. Detta kostar mig ca 20' netto att lösa. Räntan ligger på 5.75 vilket naturligtvis inte är intressant för husköparen. Man får alltså
1 svar · 1,6k läst
S
sofia_k: Har du E-legitimation kan du ansöka direkt via nätet till skatteverket. :)
2 svar · 1,6k läst
T
Thrill: Skulle också vilja veta mer om detta... MVH /micke
1 svar · 4,6k läst
Snappen
Snappen: Hej Annika! Jag är glad för er skull! Och alla andra som lyckas få till riktigt bra lån nu när räntorna är så låga. Vi är nöjda med vår "deal" även om några andra säkert lyckas krama ut ytterligare några punkter :D Lycka till med huset! PS. Är förresten lite glad trots att vi väntat så länge på att lägga upp lånet. Jag har nämligen gått med BÅDA händerna flera månader
12 svar · 2,3k läst
O
OLHA: Njae, Inte riktigt rätt när det gäller privat - företags relation. En domstol - skiljeman tar ställning till om konsumenten kan uppfatta det som att rätt person har skrivit under. Ex.vis kan man jämföra det med attest vilket inte alla är firmatecknare för att få göra. Om Du kan bevisa att ändringen gjorts efter Du har skrivit på, dvs att det inte finns någon signatur av Dig och
7 svar · 1,3k läst
S
Sly_fox: Hej För er som vill veta - nu har vi haft en extra besiktning och ja! vi hade rätt det lutar för mycket både här och där och är bullar och gropar utöver tolerans! Och ja - de ska göra nåt åt det. Dessutom har vi + entreprenör haft en genomgång av alla felen och de ska också fixas. Troligtvis ekonomisk kompensation för en del - vilket egentligen inte var önskvärt - det hade varit
26 svar · 3,8k läst
D
David: Vi har tvingats använda dem två ggr av banken. Är inte imponerad. Att värdera fel på över 2 mille från byggstart till försäljningen är ingen höjdare. En miljon fel från att bygget är klart tills det säljs 4 månader senare är inte heller speciellt bra. Mitt intryck är att de väljer att göra en låg värdering för att göra banken nöjd. mvh David
2 svar · 3,4k läst
A
annaper: Det låter ju onekligen som ett ganska bra pris får man fråga vilken husleverantör det gäller? / Anna
1 svar · 3,7k läst
ylven
ylven: Vi ska också bygga i Linköpingstrakten, dock inte på landet utan i ett mindre samhälle. Vi har varit runt och tittat på husvisning på bl.a. Hjältevadshus (i Gällstad-Lundby), Karlsonhus, Smålandsvillan och Vårgårdahus. Vi har kompisar som har byggt LB-hus och Karlsonhus. De enda hustillverkare vi har valt bort är faktiskt Hjältevadshus för att vi tyckte att det var dyrt jämfört
9 svar · 3,0k läst
M
Mulan: Jo..men bind innan de gör det...lite gambling är det ibland :)
6 svar · 1,6k läst
0
0840: Sett över tiden är obundna lån mest ekonomiskt, nu är vi del av EU där har alltid räntan varit lägre än vi har haft. Vi hade inte bundit.
10 svar · 2,7k läst
O
OLHA: Jobbar mkt med banker och belåning. Det är alltid bra med en bra relation med sin bank. Det kan ju vara så att banken VERKLIGEN anser att Ni inte skall låna mer. Ett exempel jag vet, var när banken kände till att en stor fabrik utanför Göteborg i en mindre ort.... skulle läggas ner och mannen jobbade där och frugan var halvtidsarbetande. Då avrådde banken. (men kunde inte berätta
12 svar · 2,6k läst
G
General_Failure: Det kan man väl börja diskutera när man har fått bygglovet. Innan dess är det ju svårt att garantera ett datum. Är det inte totalentreprenad så bör man tänka på att det är flera parter som måste ställa upp på samma datum och att allt måste klaffa så att inte entreprenören skyller på förseningar från hustillverkaren och vise versa.
1 svar · 3,8k läst
R
Ricky: Hej, Jag är på gång att bygga nytt under våren och skulle behöva lite idéer om hur man räknar på "resten" vid stomrest. Då jag har goda kontakter i byggbranchen känns inte totalentrepenad som den bästa lösningen, men jag är medveten om riskerna att inte köpa det. Jag har planerat att köpa ett stomrest hus som i princip är "naket" på insidan och hittar sedan följande kostnader.
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.