Hejsan !
:P
Vi har äntligen bestämt oss för att kolla priser osv.
Vi har bestämt oss för vilket hus vi vill ha, men nu undrar jag.

1. Kan man få ett fritidshus/åretruntboende/permanentboende värderat så högt att man slipper topplånet?
(Har nämligen en väninna som sa att de slapp topplånet) ??? :o :o :o

2. Vi vet vilken tomt vi vill ha, men kommunen har kösystem. >:( :(.... en annan tomt vi är intresserade av ägs av en privatperson, som inte får stycka av tomter för att kommunen sagt det?? Kan det va möjligt att kommunen kan bestäma det??

3. Jag har kikat här på forumet efter kalkylerin för arbete mm. men inte hittat nåt direkt.
Finns det fler webbsigter för att kunna kalkylera själv kanske?

4. Vad har ni för månadskostnad, ni som byggt för runt 1 miljon kronor? ALLT INRÄKNAT!! :P

5. Finns någon här som bygger eller byggt i BOrås?

Nu e jag helt förvirrad, det finns massor att fråga om, men jag kikar runt på forumet igen en sväng, så återkommer jag med fler frågor sen! ;)

FÖRRESTEN !
Vilka hjälpvilliga människor det finns här !
HÄÄÄRLIGT !

1. Jajemensan. Men det beror helt och hållet på läget.

2. Jodå. Får man inte bygglov så kan man inte stycka av och det är ju kommunen som avgör om man får bygglov eller inte.

3. Leta igen. Så gott som all information som behövs finns här på forumet - det är bara lite svårt att hitta den eftersom den är väl utspridd. Bästa tipset är att läsa igenom så många inlägg som ni bara orkar.

Vad har ni för månadskostnad, ni som byggt för runt 1 miljon kronor? ALLT INRÄKNAT!!
Är det ett fritidshus ni ska bygga menar du? Annars har jag ju väldigt svårt att se hur ni ska hamna runt miljonen... :)

Om du måste låna en miljon och har 4% ränta så blir räntekostnaden 40.000 år - 30% som är avdragsgillt. Dvs ca 2400 mån. Sedan ska du amortera också, kanske 1500:-/mån. Till det kommer driftkostnader och dessa varierar ju väldigt från hus till hus. Kanske 3000 i månaden. Fastighetsskatt ska betalas, försäkringar likaså. Du måste även ha marginaler för en räntehöjning. En månadskostnad på 7500:- är nog realistiskt om du har ett miljonlån och till detta måste du alltså ha en hyfsad marginal med tanke på den låga räntan vi har idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.