Hej!
Verkar som du fått riktigt "pissiga" villkor på ditt byggkreditiv! Alla banker (tre st) jag har varit hos har erbjudit kreditiv utan kontraktsränta, dessutom betydligt lägre ränta än vad du har fått, hamnade en bit under 3% till slut..
Skäll på banken!!
Verkar som du fått riktigt "pissiga" villkor på ditt byggkreditiv! Alla banker (tre st) jag har varit hos har erbjudit kreditiv utan kontraktsränta, dessutom betydligt lägre ränta än vad du har fått, hamnade en bit under 3% till slut..
Skäll på banken!!
Nick skrev:
Fick en avi idag
där det står
Ränta på kontrakterat kreditbelopp 6250
Räntesats få disponibelt belopp% 4,7500
Räntesats för kotrakterat belopp % 0,5000%
kontrakterat belopp gäller 050101-050630
Skyfox, vad har du för bank?
Du kan säkert få hjälp från Modulenthus säljare att titta på bankkreditivet om du frågar snällt.
Att betala 6000 / månad innan ni ens börjat använda kreditivet verkar skumt. Ring banken och fråga vad ni betalar för.
/Björn
Du kan säkert få hjälp från Modulenthus säljare att titta på bankkreditivet om du frågar snällt.
Att betala 6000 / månad innan ni ens börjat använda kreditivet verkar skumt. Ring banken och fråga vad ni betalar för.
/Björn
Din bank verkar helt klart ha "lurat" dig. Ränta för kotrakterat belopp har vi ingen. Det är ju bara trams. Ett sätt för banken att tjäna otroligt mycket pengar på oss nybörjare som tyvärr har lite dålig koll. Byggkreditivräntan går att förhandla ner ganska bra. Finns mycket information på forumet om det. Vi har SEB och fick ett erbjudnde på en ränta på 4,25% precis som Beemer. Men vi förhandlade ner den till 3,15%. Detta var i våras och då var räntorna inte lika låga som de är idag, så det borde finns ytterligare en del att göra på det. Jag tycker att du ska gå till din bank och fråga vad de har sysslat med. Riktigt dålig stil av banken.
Just nu har vi ca 1.500.000kr som vi har utnyttjat av byggkreditivet. Det innebär att vi betalar mindre än 4000kr/månad. (1.500.000 x 0,0315 / 12)
Det kostar dig en liten slant att byta bank i det här läget. Men skulla jag vara du så skulle jag inte tveka en sekund, jag tror att det kostar runt 10.000 att byta, men vad faan du betalar ju redan 6 i månaden för typ ingenting. Jaga den ansvarige på banken och begär om flytthjälp till en annan bank. Det väcker deras oro. Flytthjälpen fixar din nya bank annars.skyfox skrev:
Lycka till
//Jarppan
Hej igenJarppan skrev:Det kostar dig en liten slant att byta bank i det här läget. Men skulla jag vara du så skulle jag inte tveka en sekund, jag tror att det kostar runt 10.000 att byta, men vad faan du betalar ju redan 6 i månaden för typ ingenting. Jaga den ansvarige på banken och begär om flytthjälp till en annan bank. Det väcker deras oro. Flytthjälpen fixar din nya bank annars.
Lycka till
//Jarppan
jag har fattat lite fel .
Dom där 6000 jag snacka om, det är ju bara det fasta beloppet alltså kontraktsräntan och den räntan är på 0,50000% men bara under ev viss period
men vad andra tycker här på forumet så värkar det vara en aning dyrt iaf
Vad är det som skulle bli så dyrt om man bytte bank ?
kan vara bra att veta i fall att :
/mvh matte
Vet inte exakt vad som kostar, du vet bankerna tar ju betalt för allt dom gör (låna för faaan inte deras toa, kan bli dyrt) ;D Men jag läste någonstans i våra papper i sommras om just detta. Då kom jag ihåg bara summan.skyfox skrev:Hej igen
jag har fattat lite fel .
Dom där 6000 jag snacka om, det är ju bara det fasta beloppet alltså kontraktsräntan och den räntan är på 0,50000% men bara under ev viss period
men vad andra tycker här på forumet så värkar det vara en aning dyrt iaf
Vad är det som skulle bli så dyrt om man bytte bank ?
kan vara bra att veta i fall att :
/mvh matte
Mvh Jarppan
Byt bank!!
har precis avslutat mina kontakter med HB. Inget fel på banken i sig men som sagt, nya banken gav 3,4% ränta på byggkreditivet. Utan att pruta!
har precis avslutat mina kontakter med HB. Inget fel på banken i sig men som sagt, nya banken gav 3,4% ränta på byggkreditivet. Utan att pruta!
Dax att gå till banken och pruta nu ser jag. 
I vilka städer får ni dessa kreditivräntor? Vore skoj att se hur det skiljer sig i landet. Själv ska vi träffa HB nu på måndag och diskutera kreditivräntor. Siktar på att hamna någonstans runt 3% men det kommer inte bli lätt.
Jag har precis förhandlat om byggkreditiv med Nordea. Lånar 1720000 och har en kreditiv ränta på 3.25% Jag har 90% i bottenlån alltså inget topplån, 2.75 i rörlig, 3.50 bunden i 5 år, 4.15 bunden i 8 år
MVH
MVH
Klicka här för att svara