Jag har läst någonstans att de skattefria åren börjar inte förräns året efter det att huset blivit färdigt.. Kan det stämma? Så om jag har förstått det rätt så får man alltså betala fastighetsskatt i år men from. nästa år är det fritt...

Rätta mig om jag har fel ;D (just på denna fråga skulle jag mer än gärna ha fel :D ) Jag hänger inte med när det gäller detta, har noll koll känns det som :-(

fridasven skrev:
... de skattefria åren börjar inte förräns året efter det att huset blivit färdigt..
Ja, det verkar stämma, jag har fått detta besked från Skatteverket men det har även avhandlats här förut i någon annan tråd.

Du betalar fastighetsskatt tills du byggt ett hus på fastigheten och det året ut.
T.ex. huset färdigställts 1feb. betalar du t.o.m dec. därefter har du 5 fria år.

DragonLady: Tack för ditt svar, nu har jag äntligen fattat hur det ligger till.... :-) ÄR ju så mycket nytt som man måste tänka på nu....

Menar ni att man betalar fastighetsskatt på tomten tills dess att huset är byggt. Om huset blir klart i Februari, ska man då betala fastighetsskatt på hela taxeringsvärdet (tomt + hus)?

Ja.

Jag har precis ringt skattemyndigheten för att jag ville få klarhet i denna frågan. Vårt exempel är att vi haft tomten sedan okt-2004, huset kommer att vara klart i maj 2005. Vi kommer att skatta för tomten okt-dec 2004, men även för tomten under hela 2005. Huset kommer vi inte att skatta för under 2005 och inte heller de kommande fem åren, utan huset blir skattefritt i 5,5 år (dvs betalar inte för taxeringsvärdet på både hus och tomt utan enbart på tomten). Mitt svar stämmer inte med DragonLadys svar...men jag hoppas att det är skattemyndigheten som har rätt! ;) I januari 2006 kommer skattemyndigheten att skicka oss en kontrolluppgift med det beräknade taxeringsvärdet, samt en blankett som vi skall fylla i om det är så att huset inte är färdigt.

Oki Tess tack för ditt svar.. MAn kan verkligen påstå att det är en djungel med alla dessa skatter m.m. :P

Det vore ju perfekt om det stämmer det som skattemyndigheten har sagt till dig.. Vi köpte loss vår tomt i slutet av december, och vårt hus blir klart nu i slutet av mars. Detta skulle alltså innebära (om jag har fattat det rätt) att v får betala skatt för tomten under 2005 men inte för huset... ;D Det blr ju väsentligt mycket mindre pengar att betala.. :D

Tesa: ang din fastighetskatt för 2004. Kolla om värdet på de förtryckta blanketterna i deklarationen gäller fastighetsskatt för HELA 2004. I så fall får du själv lov att korrigera detta värde så att du bara betalar okt-dec.

Det ska visst funka så..

Åhh vad bra att du poängterade det, för det hade jag nog aldrg tänkt på annars..... Det gäller att lusläsa deklarationen när den kommer så man inte betalar in mer pengar än man behöver... (jag vill inte gynna staten mer än vad som krävs ;D )

tomas_mandorf skrev:
Menar ni att man betalar fastighetsskatt på tomten tills dess att huset är byggt. Om huset blir klart i Februari, ska man då betala fastighetsskatt på hela taxeringsvärdet (tomt + hus)?

Taxeringsvärdet ändras inte förrän årsskiftet så det blir som tomt utan hus ändå fast du har hus på tills året är slut.

Jag har fått exakt likadant svar som Tesa:

"Vi kommer att skatta för tomten okt-dec 2004, men även för tomten under hela 2005. Huset kommer vi inte att skatta för under 2005 och inte heller de kommande fem åren, utan huset blir skattefritt i 5,5 år (dvs betalar inte för taxeringsvärdet på både hus och tomt utan enbart på tomten). "

Så nu börjar man ju nästan tro på vad skattemyndigheten säger till en ;D
Så ju tidigare huset blir färdigt på året ju fler "gratis" månader, förutom de 60 fria + 60 halvfria, blir det ju!
...eller har jag missat ngt nu igen....

Vad bra att någon har fått samma svar som jag, trots att man fått svaret från skattemyndigheten blir man osäker. Det är ju stor skillnad om man betalar för tomten eller för värdet på huset...och om jag har förstått det hela rätt så kan man få reducerad fastighetsskatt om hushållets inkomst understiger 600 000. För oss blir det bra...fast jag skulle ju hellre sett att vi tjänat mer än 600 000.. ;)

Tesa: Hur går man tillväga för att få reducerad fastighetsskatt sen då... Det är ju ingen risk att jag och min sambo kommer upp i några 600000:- tillsammans.. hur gärna man än vill ;D

Men det gäller kanske bara sen när man ska betala för huset, nte nu när man bara ska betala för tomten, eller???

Fridasven: Avdraget för reduceringen sker tydligen automatiskt, hur stor reduceringen är det vet jag inte. Och vad jag förstod så gäller det fastighetsskatten, oavsett vad man betalar skatten för dvs att det gäller under tiden man enbart betalar för tomten också. De skulle skicka hem info från skattemyndigheten till mig, där kanske det står mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.