2 618 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bråttom - pris för samordning???
Undrar om det finns någon som har en uppfattning om vad ett skäligt pris för samordning av bygg, el och vvs-entreprenaderna är? ???
Vår hus-säljare har en byggfirma och vi anlitar honom för att bygga huset färdigt utvändigt. Vi kan också via honom ta in el och vvs. Men vi vill anlita andra firmor än de han använder sig av. Vår kvalitetsansvarige rekommenderar ändå att vi ska köpa samordningen av entreprenaderna av vår hussäljare. Jag har ingen aning om vad ett rimligt pris för detta är.
Vår hus-säljare har en byggfirma och vi anlitar honom för att bygga huset färdigt utvändigt. Vi kan också via honom ta in el och vvs. Men vi vill anlita andra firmor än de han använder sig av. Vår kvalitetsansvarige rekommenderar ändå att vi ska köpa samordningen av entreprenaderna av vår hussäljare. Jag har ingen aning om vad ett rimligt pris för detta är.
Anledningen KA har är förmodligen att det borde vara bättre om huvudentreprenören har samordningsansvaret då denne borde vara kompetent för detta vilket man som privat person utan erfarenheter av bygg har. Iofs blir det en kostnad men denna kan kanske vara lönsam ur smidighets synpunkt. Samtidigt har ju huvudentreprenören kanske tidsamordningen och då skulle jag slänga över samordingen direkt på entreprenören. Och har du som beställare tidsamordingsansvaret skulle jag skriva över det illa kvickt för skiter det sig i tidplan då kostar det pengar mycket pengar. Och har man samordnings ansvaret då åker man på kostnader såsom tillfälliga tillfarts vägar osv om jag inte missminner mig...0840 skrev:
Klicka här för att svara