Är det någon som vet var man kan ringa om man vill kolla upp om ett företag är trovärdigt? Läget är att jag ska betala 50% av köpesumman vid beställning och 50% vid leverans och det handlar om ganska stora pengar.

Kreditupplysning kan vem som helst beställa, t ex www.uc.se

Banken kan säkert ahjälpa till med att kolla upp firman.

Det är också vettigt att slå en signal till kronofogdemyndigheten.

Kronofogden räddade oss från ett köp av nybyggd lägenhet. Han frågade om det räckte med "det som hänt de senaste två åren...." Det skulle typ ta för lång tid att gå igenom alla rättstvister osv som företaget var inne i.
Man måste ha organisationsnumret för att kronofogden skall kunna svara. Detta får man från Bolagsverket.

Jag tvekar inte längre, ringer hellre en gång för mycket än för lite!

koho 11!

Sätten att kolla som anges är relevanta.
Men....
Du skall naturligtvis absolut inte betala något i förskott!!!! Det är lätt att bli lurad då.
Är det fråga om en entreprenad så är förskott förbjudet enlig Konsumenttjänstlagen. Men vad hjälper det om Du betalt och inte får valuta för pengarna.

Om Du betalar före det tjänsten utförts eller leverans skett så skall Du dessförinnan begära att leverantören ställer en säkerhet i form av en bankgaranti.

Ett bra sett är att kolla upp med en bransch kollega, så gjorde vi.

Vår leverantör krävde liksom Er 50% i förskott. Detta krävde de endast för att vi köpte från ett annan land. Vi ville ha bankgaranti och det fick vi. Dvs vi betalade till deras bank som höll i pengarna enda tills vi bekräftade leveransen. Detta var inget problem och bra för båda parter.

Lös det hela med bankgaranti det är mitt förslag.

/Jonas

Kolla även in www.svd.se gå vidare in på näringsliv och sen företagsfakta. Där kan man söka på företaget för att få en snabb uppfattning om den ekonomiska situationen.

Mvh

Stoffe_byggare skrev:
Kolla även in www.svd.se gå vidare in på näringsliv och sen företagsfakta. Där kan man söka på företaget för att få en snabb uppfattning om den ekonomiska situationen.

Mvh
Låter intressant.
Jag kommer in under näringsliv men sen hittar jag inte företagsfakta.
Vad gör jag för fel?

/TLA

Stoffe_byggare skrev:
F--n, det skall vara DN.se

Sorry  :-[

;D Ja, det förklarar ju saken.

/TLA

Du kan även ringa till Skatteverket och kolla om företaget har F-skatt och inte har några skatteskulder. De ser även om bolaget är restfört hos kronofodgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.