Hej !
Har kollat runt lite på hus och anser mig nog ha råd att bygga ett nytt. OM de kalkyler jag fått stämmer...
Har fått en kalkyl från LB hus om en elförbrukning på 14000kWh per år och då är 4500kWh av dom hushållsel.
Nån som har åsikter om detta?
vad är rimligt att ett hus drar i uppvärmning?
jag bor nu i oljepanneuppvärmt (billigt som bara den i dessa dagar) ::) ::) så skillnaden på boendekostnad mellan mitt 50 år gamla hus och ett splitternytt inte är så stort, enl LB hus.
Nån som har ett LB hus el annat nybyggt hus som kan dela med sig av sina driftskostnader

tack på förhand
/Daniel

Ungefär dem siffrorna har jag också fått från vår säljare när vi började bygga vårt hus, så jag tror att dem är ganska rimliga..
Sen beror det förstås också på hur stort huset är och planlösning m.m.
Vårt hus kommer att bli ca 150 kvm och är ett 1 1/2 plans med frånluftspump (NIBE)

Det är för tidigt för oss att dra några slutsatser än. Har bara haft huset uppvärmt i en månads tid. Men som vår säljare sa, så ska vi räkna med totalt 15000kWh/år. Men han sa samtidigt att husen brukar hamna på ca 12000kWh/år. Men vi känner att det är bättre att räkna lite högt och få en "bonus" på slutet. Sedan finns det ju lite saker som minskar strömförbrukningen. Braskamin är en sådan sak. Sänker värmekostnaderna en del om den utnyttjas. Sedan beror det ju till stor del på (som Fridasven sa) hur stort huset är. Så det är lite svårt att ge ett riktigt bra svar.

ursäkta , glömde tala om storlek.
Den uppgift jag fått gällde ett sk. "typhus" på 107kvm
Tycker det låter lite med 14000 kwh totalt , men utvecklingen har väl gått framåt.
Banken vill räkna med en total driftskostnad på 30000 o året. Nån som har åsikter om det.
El c:a 12000
sopor/vatten c:a 7000
försäkring och diverse 2000
det blir 21000
nån som har en bra kalkyl om vad ert hus kostar ?

El c:a 8000
sopor/vatten c:a 6000
försäkring och diverse 2000
Olja 20000
Totalt 36000 kr/år
Huset är byggt 1947 och  ca. 120 kvm i Skåne
Pannan är ca. 40 år gammal  ::)
Egentligen meningslös information för dig då ett nybyggt hus såklart är billigare i drift än vårt...

Hur kan LB hus beräkna vilken elförbrukning ni kommer ha ? allt beror ju på hur mkt elektriska produkter du har. Man kanske kör tvätt/tork och diskmaskin 3ggr i veckan etc .. och några kanske kör det 1gång i veckan etc etc.

Däremot elförbrukningen för uppvärmning går väl att räkna ut på ett ungefär .. allt beroende på hur varmt man nöjjer sig att ha i huset.

Hemmakatten
Försäkring skulle jag ju defintivt höja med ett antal tusenlappar. I sthlms-trakten får man nog räkna med 5-6.000 för en hem-villaförsäkring. Glöm inte heller sophämtning ca 1.500 per år, och sotning ca 500.
El är så individuellt att det är svårt att beräkna för var och en, men 14.000kwh blir ungefär motsvarande i kronor. Glöm inte att elbolaget också vill ha en fast avgift per år.

ClasseClas
Ngt att jämföra med;

184 m2, 1,5 plan m förhöjt väggliv, platta med golvvärme, vattenradiatorer på öv, FVLP. Byggt 99/00. Sollentuna.

Rullande 12-månadersförbrukning 15.600 kWh. Gissar 5.000 kWh som hushållsel.

Hej

Vi bor i ett nubyggt LB-Hus Svalan sedan 1 år. Vårt första år har vi haft en förbrukning på 14500 kWh. Detta året ska det bli lägre för på tisdag kommer sotaren och slutbesiktigar vår kamin. Vårt hus ligger i Stockholmsområdet.

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.