Hej!

Vi börjar bli så pass klara så att vi ska ha bort byggkreditivet och sätta om till vanliga lån. Nu skulle jag dock behöva er hjälp.... Jag är jätte dålig på att ha "räntekoll", men också på att pruta. Vi fick ett erbjudande som jag tycker ser jätte bra ut, men... finns det utrymme för att pruta och hur gör jag isåfall? Helst skulle jag slippa pruta, men är samtidigt rädd för att bli lurad. :-/ Därför ber jag om era spontana åsikter om vårt erbjudande:

rörligt ränta f.n 2,80%
2 års ränta f.n 3,10%
5 års ränta f.n 3,85%

Vi bygger i Stockholm.

Stort tack för hjälpen!

Hej! Vi har fått detta av Nordea.

Rörlig ränta 2,85
1-årig ränta 2,90
2-årig ränta 2,90
3-årig ränta 2,70
4-årig ränta 3,43
5-årig ränta 3,69

Vår nuvarande bank (där vi har kreditivet), Handelsbanken har gett oss detta:

rörlig 2,95
2 år 3,25
5 år 4,05

Kanske kan ge dig lite vägledning?! Vi kommer inte att ha några topplån, då huset är värderat högre än produktionskostnaden.

Vi har fått följande räntor från SEB:

Rörlig: 2,75%
1 år: 2,25%
5 år: 3,35%
10 år: 3,95%

King skrev:
Vi har fått följande räntor från SEB:

Rörlig:  2,75%
1 år:    2,25%
5 år:    3,35%
10 år:  3,95%
:o :o Här kan det ju inte vara annat läge än -Slå till!! som gäller, en tio-åring under 4%.

//Christina.

Ja, detta vill man allt höra mer om. SEB borde väl åtminstone teoretiskt ha någon typ av cenrala direktiv att följa? Deras hemsida ger följande:

Rörlig: 3,65% (2,75%)
1 år: 3,00% (2,25%)
5 år: 4,10% (3,35%)
10 år: 4,70% (3,95%)

Kan verkligen diffarna vara så gigantiska?

Finns det "mer" i affären som gör situationen bättre för Er/SEB mer villiga att sänka räntan?

Handelsbanken 2,80 % rörligt inklusive låneskydd.
Vi har endast bottenlån.

Hörde att man kan få 2,65 %
- på röligt,
- 1 års villkors tid (bindningstid),
- 2 års villkors tid (bindningstid),
eller 3 års villkors tid (bindningstid).
det är bara att välja.

Annat är det med lånets löptid men det är något helt annat.

Lycka till! :) :) :)

Don Tom skrev:
Ja, detta vill man allt höra mer om. SEB borde väl åtminstone teoretiskt ha någon typ av cenrala direktiv att följa? Deras hemsida ger följande:

Rörlig:  3,65% (2,75%)
1 år:    3,00% (2,25%)
5 år:    4,10% (3,35%)
10 år:  4,70% (3,95%)

Kan verkligen diffarna vara så gigantiska?

Finns det "mer" i affären som gör situationen bättre för Er/SEB mer villiga att sänka räntan?
Nej, inte mer än att vår husleverantör har avtal med SEB som ger deras kunder rabatt på räntorna.

SEB har inte 4,70 på 10 år utan 4,35

De andra räntesatserna stämmer inte heller.

De har sänkt..

/Björn

Totte_S
Dessutom verkar SEB rent generellt använda sig av höga listräntor som de sedan ger mer eller mindre generösa rabatter på. Tex ger medlemskap i villaägarna en ränterabatt på 0,6% på bottenlån över 300´000 kr, 0,2% rabatt på bundna räntorna, över 300´000 kr.
Bara att lyfta luren, tar typ 3 minuter om man har medlemsnumret till villaägarna. Alltså får man en rörlig ränta på 3,0% idag hos SEB, och en 10-årig på 4,15% utan att man behöver förhandla.
Kan vara värt att veta om man jämför olika låneinstitut.
Överväger starkt att att lägga 1/3 på 10 år.

Hur har det gått, ni som fått ränteerbjudanden efter sista sänkningen. Vi skall till banken för att ordna lånen på torsdag, och vill höra vilka rabatter ni andra fått - bra som jämförelse när man sitter där...Själva har vi inte fått några förslag efter mitt senaste inlägg (se ovan).

2,39 rörligt från fsb.
2.50 rörligt från SHB med låneskydd.

;)

Oj, 2.39 var en väldigt bra ränta! Hur har du lyckats med det?

ja shit! 2,39 var lågt, trodde våra 2,50 var bland de absolut lägsta. ge oss lite mer info om övriga viktiga parametrar för att få 2.39

Inget konstigt. SHB:s låneskydd beräknas till 0,2 så FSB försökte matcha upp men nådde inte hela vägen, tyvärr.

Valde SHB 2.5%.

Samt har bra kontakter med båda bankerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.