Var på Banken igår (fredag) , Hade bokat tid vid 14:00 ang om huslån. Glad i hågen med papper och önskemål ang räntor och avgifter o.s.v så kliver jag och min sambo in på Handelsbanken i Västerhaninge.

Där blir vi bemötta av en 2 damer varpå den ena som vi fått tiden hos är helt newbie och den andra sk. supervisor.

Damen ifråga visste istort sätt ingenting och att disskuttera räntor mm. var helt att glömma för det enda hon kunde var att läsa innantill i pappret där aktuell ränta stod.
Nu undrar ni förståss va "supervisorn" gjorde, Jo hon sprang och svara i telefonen och tog hand om andra kunder, vilket resulterade i att vi fick vänta med frågor och svar tills hon kom tillbaka för henne vi hade tiden med kunde inte svara på dessa!

Sedan räknade vi ut sk, boende kalkyler , efter den tredje kalkylen var kl. 15:30 och hon stressde för att sluta och gå hem för dagen. Undra ni varför vi gjorde 3 st kalkyler? Jo, för de andra två var helt felräknade eftersom hon inte kunde programmet. BTW, så var även den tredje fel också, men tiden räckte som sagt inte, Vi får prata på måndag igen. tack och hej leverpastej.

Det känns riktigt bra det här.... Noot!!

Min fråga till er, någon som har en bank i närheten av Haninge/nynäshamn som har en bra och hygglig bankman/kvinna kan väl tipsa mig, för jag är helt redo att byta bank nu efter att ha varit kund i 20 år.!!

räntorna som hon presenterade var allt annat än godtagbara. ex , byggkredetivets ränta skulle ligga på 6% ...

Ha det gott.

Xerxes.

Hej.
Nä inte några goda råd om bank nära dig.
Vi bor på andra sidan sverige. Men helt klart, är dom inte mer rädda om er som kuder så byt bank!!
Men låt dom få veta det, så att de ändrar sin inställning till sin kunder. Så om de inte vill mötas kring era pengar som ni tjänar ihop så gå till någon som vill!! Lycka till Mvh Lisen

Jag förstår dig så innerligt väl! Jag råkade ut för sammaledes för ett par år sedan. Min bankkvinna, som jag haft i många år, lämnade banken för annat jobb och den nye var fullständigt 'obrukbar' - bytte ett par gånger snabbt men insåg att ingen förbättring verkade finnas. Lämnade Nordea efter 35 år ... till en liten nischbank i närheten. Att vara 'trogen' sin bank är inte lönsamt idag; byt bank! Ring runt och beställ tid hos de banker som ligger nära dig - om du anser att det är viktigt att ha nära till eget bankkontor.

Har också bytt bank. Har haft handelsbanken i många många år, men ledsnade på deras "översittarattityd" för ett tag sedan. Bytte till LF bank där vi har en bankkille som har han om alla våra "affärer", alltid tar sig tid, svarar på mail, känner igen oss då vi kommer in, ringer om det är nåt oklart och på alla sätt låter oss veta att vi är hans kunder och att han jobb är att hjälpa oss. Vilken skillnad.

HB ringde upp och i stort sett ställde mig till svars varför jag bytte bank... ??? Inget "tråkigt att du vill byta, välkommen tillbaka" utan surt ville ha reda på VARFÖR jag ine ville vara DERAS kund. Då jag lämnade ett ganska klart exempel på då jag blivit otrevligt bemött, fick jag "jaha vad mer då?" till svar. ALDRIG att jag byter tillbaka till DEN banken! >:(

Att vara medveten konsument och ställa krav är ovant och känns lite konstigt i början, men då man klagat trevligt men bestämt några gånger och fått trevliga svar, fick i alla fall jag lite mer råg i ryggen och började se det som självklart att bli trevligt bemött, istället för att bli glatt överraskad de gånger jag blev det.

Svärmor kom även hon glädjestrålande hem för ett tag sedan. Hon hade "gjort en Sophia" (hennes uttryck) och gått tillbaka med en väska hon köpt som gått sönder. Och blev överlycklig då hon (naturligtvis) fick den lagad! Tidigare hade hon bara blivit sur och slängt den. Och samtidigt inte givit handlaren någon chans att bevisa att han/hon var en bra handlare! ::)

Banker och många andra är inte vana vid att vi konsumenter ställer krav. Men då man gör det på ett trevligt och artigt sätt brukar man faktiskt kunna komma rätt långt!

LYcka till med bankbytet! :D

Vi hade liknande problem med HB i Järna. Vi valde ändå HB fast i Ängelholm, låter långt bort men Trivselhus har en bra kontakt där och de visste vad service innbär och att det är vi kunder som i slutändan betalar deras lön! Jag vet inte om de håller på med vanliga huslån på distans men jag förmedlar gärna namn och tel om du vill!

Flitigalisa.....Ja tack, Det vore bra. Man kan ju alltid ringa och höra.
Jag menar inget kan väl typ vara sämre än den "kontakt" som vi har idag.

Vad hamnade ni på för räntor och avgifter via trivselhus om man får fråga?

Har tänkt att bygga ett Fiskarhedens villa , läste i papprena att dom hade samarbete med HB , så jag funderar på att slå dom en pling oxå...

Hur som helst så skiter jag i min nuvarande bank, och tro mig... Dom kommer få reda på anledningen :P när jag oxå ska göra en "Sophia".. Hehe ;D

HB skulle jag aldrig bil kund hos! När vi var runt hos olika banker för vårt byggkreditiv så var vi b l a hos HB. Jag berättar för dem att vi har fått en ränta på 3,75 % av en annan bank och om de kan matcha denna så tar vi gärna emot en offert.
Vad händer? Jo efter drygt två veckor kommer offerten >:( Alla andra banker fixade det på tre-fyra dagar. Den ränta som de kunde erbjuda oss var 4,8 % och dessutom argumenterade de för att detta var ett bra erbjudande, trots att de visste om att jag hade fått 1,05 % lägre av en annan bank.
Hur slutade det då; jo vi fick 3,25 % och inga som helst avgifter i samband med byggkreditivet, och inga vilkor att lägga bolånet hos dem. Dessutom ingår slutbesiktning av huset när det är färdig byggt. :) Det var naturligtvis inte HB som gav oss detta erbjudande, de hade ju sitt "fantastiska" erbjudande som de inte kunde gör mer på.

xerxes skrev:
Min fråga till er, någon som har en bank i närheten av Haninge/nynäshamn som har en bra och hygglig bankman/kvinna kan väl tipsa mig, för jag är helt redo att byta bank nu efter att ha varit kund i 20 år.!!.

Om det inte är viktigt med en bank som du kan fysiskt besöka så går det ju lika bra med internet/telefon/fax/post.
Vår bank ligger fysiskt i Stockholm o vi bor på helt andra sidan (väst:) )
Det funkar hur bra som helst, vi faxar bara in våra räkningar på bygget, kollar hur det ser ut på internet, ringer när det är något o vanlig snigelpost när det behövs underskrifter på papper o annat.
Att göra en Sophia tycker jag är en skyldighet ;D ;D

flundra skrev:
HB skulle jag aldrig bil kund hos! När vi var runt hos olika banker för vårt byggkreditiv så var vi b l a hos HB. Jag berättar för dem att vi har fått en ränta på 3,75 % av en annan bank och om de kan matcha denna så tar vi gärna emot en offert.
Vad händer? Jo efter drygt två veckor kommer offerten >:( Alla andra banker fixade det på tre-fyra dagar. Den ränta som de kunde erbjuda oss var 4,8 % och dessutom argumenterade de för att detta var ett bra erbjudande, trots att de visste om att jag hade fått 1,05 % lägre av en annan bank.
Hur slutade det då; jo vi fick 3,25 % och inga som helst avgifter i samband med byggkreditivet, och inga vilkor att lägga bolånet hos dem. Dessutom ingår slutbesiktning av huset när det är färdig byggt. :) Det var naturligtvis inte HB som gav oss detta erbjudande, de hade ju sitt "fantastiska" erbjudande som de inte kunde gör mer på.
Är det ingen som fått ett bra kreditiv erbjudande från handelsbanken :o
Skulle vara intressant att höra lite från alla om vilka banker och erbjudanden ni fått när ni sökt kreditiv. ;)

Häls Niclas

Vi fick 2.99% på kreditivet, 750 kr i uppläggningsavgift.

Därefter 0,8% i rabatt på rörliga räntan och 0,5% på fasta räntor.

Utan förhandling - kanske skulle vi kunna pressa rabatterna ytterligare.

Har fått 0.7% rakt av på alla lån i SEB

aiskylos skrev:
Vi fick 2.99% på kreditivet, 750 kr i uppläggningsavgift.

Därefter 0,8% i rabatt på rörliga räntan och 0,5% på fasta räntor.

Utan förhandling - kanske skulle vi kunna pressa rabatterna ytterligare.
:D Grattis...
Det var väldigt bra vilken bank var det och var?

När vi skulle fixa nya lån så så lämnade HB skamligt höga räntor till oss! Jag svarade med att byta till Östgöta Enskilda Bank här i Stockholm som jag fått ett namn på en kontakt hos. Till henne sa jag att dessa räntor har SBAB, ni borde kunna ge samma!

Och det fick vi! ;D

Hon svarar även på de frågor vi har på mail eller telefon, funkar bra helt klart!

Annars e tipset Skandiabanken som inte kostar något i extra avgifter mm.

/ PJ

Skulle vara intressant att höra lite från alla om vilka banker och erbjudanden ni fått när ni sökt kreditiv. ;)

Vi har fått 2.8% av HB i kreditivränta, inga ytterligare avgifter.

Pillan skrev:

Vi har fått 2.8% av HB i kreditivränta, inga ytterligare avgifter.
2.8 % på kreditivet hos HB?
Skojar du eller? ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.