9 158 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Hur fungerar byggkreditiv?
Det där är nog väldigt olika från bank till bank samt även till viss del beroende på vilken entreprenadform som bygget sker i, en del betalar kreditivränta på utnyttjat belopp sas. löpande under byggtiden (som ett vanligt banklån, dvs. ur egen ficka) fram till den dag då kreditivet läggs om till botten/topplån.
Andra betalar inte kreditivräntan under själva byggtiden som en vanlig månadsräkning, utan även kreditivräntan dras från själva byggkreditivet och den totala räntekostnaden under byggtid bakas till slut in i det totala huslånet.
Detta är nog vanligast vid prefab.hus där du har en förhållandevis kort monteringstid och vanligtvis ligger det då en estimerad post i prod.kostnadskalkylen som brukar kallas "räntekostnader under byggtid" eller något liknande, detta förfaringssätt innebär ju iof. att man i slutänden lånar även till räntekostnaderna på kreditivet, bra eller dåligt............tja det är nog ytterst en individuell smaksak beroende på den egna ekonomiska situationen samt bankens inställning.
Kolla med er bank vilket som kan vara aktuellt i ert fall.
MVH//Christina.
Andra betalar inte kreditivräntan under själva byggtiden som en vanlig månadsräkning, utan även kreditivräntan dras från själva byggkreditivet och den totala räntekostnaden under byggtid bakas till slut in i det totala huslånet.
Detta är nog vanligast vid prefab.hus där du har en förhållandevis kort monteringstid och vanligtvis ligger det då en estimerad post i prod.kostnadskalkylen som brukar kallas "räntekostnader under byggtid" eller något liknande, detta förfaringssätt innebär ju iof. att man i slutänden lånar även till räntekostnaderna på kreditivet, bra eller dåligt............tja det är nog ytterst en individuell smaksak beroende på den egna ekonomiska situationen samt bankens inställning.
Kolla med er bank vilket som kan vara aktuellt i ert fall.
MVH//Christina.
Hej vårat kreditiv funkar så att vi skickar in alla räkningar till banken och så sköter dom det utom om vi har småräkningar för då sätter hon över pengar på vårat konto och vi betalar räkningarna själva. Vi betalar ränta på de pengar som vi lyft. Alltså inte på hela summan Hoppas det var till någon hjälp ??? Malin
På byggkreditivet finns kanske en av de största besparingsposterna i ert husbygge. Jag har precis spelat några banker emot varandra. Det har gett mig ca 10-15 tusen kronor i besparingar bara på lånekostnaderna under byggtiden jämfört med deras första bud som jag kände var rätt billiga ändå!
Aktuella villkor för bästa bank: 2,95% för uttaget belopp, 0,25% på beviljat belopp, 2000 i uppläggningsavgift (inkl. förhands- och slutvärdering)
Viktigt har varit att dessutom inte behöva ta ut pantbrev på allt lånat belopp utan endast på slutplaceringsbehovet!!! Pantbrev på 1 miljon = 20 000 kronor till staten... Onödigt om det gäller 1 - 2 månader...
Andras nyligen framförhandlade villkor skulle vara roliga att lyssna till!!
De två banker jag har talat mest med är DDB(ÖEB) och SEB
Aktuella villkor för bästa bank: 2,95% för uttaget belopp, 0,25% på beviljat belopp, 2000 i uppläggningsavgift (inkl. förhands- och slutvärdering)
Viktigt har varit att dessutom inte behöva ta ut pantbrev på allt lånat belopp utan endast på slutplaceringsbehovet!!! Pantbrev på 1 miljon = 20 000 kronor till staten... Onödigt om det gäller 1 - 2 månader...
Andras nyligen framförhandlade villkor skulle vara roliga att lyssna till!!
De två banker jag har talat mest med är DDB(ÖEB) och SEB
Till Audi,
Det är lite tidigt så det kanske är därför jag inte riktigt förstår vad du menar, skulle slutplaceringsbehovet vara mindre än kreditivbehovet? Lånebehovet är väl lika stort om det ligger slutplacerat som om det är i kreditivform.
/Ricky
Det är lite tidigt så det kanske är därför jag inte riktigt förstår vad du menar, skulle slutplaceringsbehovet vara mindre än kreditivbehovet? Lånebehovet är väl lika stort om det ligger slutplacerat som om det är i kreditivform.
/Ricky
Har i förra veckan gjort klart med byggkreditiv hos Handelsbanken. Kreditivränta 2,90%. En avgift på 1500 tillkommer, vilket täcker uppläggning, administration och värdering när huset är klart. Vårt husbygge beräknas kosta 2,7 milj. Vi har planerat att låna ca 2.5 milj, men kommer dock inte kunna lägga in någon kontantinsats förrän vi säljer vår lägenhet och flyttar in i det färdiga huset. Vi tog ett byggnadskreditiv på 2,5 milj som vi kommer att betala pantbrevsavgift för, banken la sedan ett sk blancolån till samma ränta på 200.000, så att vi slipper ta pantprev för denna summa som vi sedan lägger in själva i efterhand när vi sålt lägenheten. Blev jag krånglig nu?? 
Vi betalar bara ränta för den del av kreditivet som vi utnyttjar. Vi meddelar banken vilka utgifter som vi haft så sätter de in pengarna på vårt konto eller så lämnar vi faktura till banken så betalar de fakturorna åt oss.
Lycka till med husbygget!
Vi betalar bara ränta för den del av kreditivet som vi utnyttjar. Vi meddelar banken vilka utgifter som vi haft så sätter de in pengarna på vårt konto eller så lämnar vi faktura till banken så betalar de fakturorna åt oss.
Ofta har man en insats att stoppa in men den är bunden i nuvarande bostad som du inte kan få slutbetalt före slutbetalning av husbygget. Den peng som du måste låna men bara behöver under en kortare tid vill gärna slippa betala 2% av till NuderRicky skrev:
Var i Sverige?HUStrun skrev:Har i förra veckan gjort klart med byggkreditiv hos Handelsbanken. Kreditivränta 2,90%. En avgift på 1500 tillkommer, vilket täcker uppläggning, administration och värdering när huset är klart. Vårt husbygge beräknas kosta 2,7 milj. Vi har planerat att låna ca 2.5 milj, men kommer dock inte kunna lägga in någon kontantinsats förrän vi säljer vår lägenhet och flyttar in i det färdiga huset. Vi tog ett byggnadskreditiv på 2,5 milj som vi kommer att betala pantbrevsavgift för, banken la sedan ett sk blancolån till samma ränta på 200.000, så att vi slipper ta pantprev för denna summa som vi sedan lägger in själva i efterhand när vi sålt lägenheten. Blev jag krånglig nu??
I Södermanland.
Hej igen,
Bara för att bli helt säker på detta så tog jag kontakt med min bankman. Han sa att man inte tar ut pantbrev förrän man placerar lånet i hypotek. Verkar sålunda vara olika bud i denna tråd, frågan är om det är olika hos olika banker eller om det helt enkelt är missuppfattningar av oss. Jag kommer definitivt inte att behöva ta ut några pantbrev innan slutplaceringen av lånen /Rickard
Bara för att bli helt säker på detta så tog jag kontakt med min bankman. Han sa att man inte tar ut pantbrev förrän man placerar lånet i hypotek. Verkar sålunda vara olika bud i denna tråd, frågan är om det är olika hos olika banker eller om det helt enkelt är missuppfattningar av oss. Jag kommer definitivt inte att behöva ta ut några pantbrev innan slutplaceringen av lånen /Rickard
Klicka här för att svara