Lite tankar om bolån.
SBAB slopar topplånet! Ska man byta till dem och spara ca 1000 kronor om året netto eller ska man behålla "sin bankkontakt"?
Vi bytte bank för fem månader sen just för att få låg ränta, men vi har 15% i topplån. Pratade med bankkontakten som gick ner en del men skillnad alltså fortfarande runt tusenlappen, nästan allt på topplånet.

Vad händer om jag sen t.ex. behöver låna till bil? Kan jag då höja lånedelen hos SBAB och få boränta på bilköpet? Det kostar väl pant då. Eller måste jag då krypa till gamla bankkontakten o be snällt om ett dyrt billån?

Precis samma tankar som vi hade efter att ha kollat med SBAB. Vår bankkontakt släppte inte på 85% gränsen i bottenlån, men efter lite förhandlingar och jämförelser av nyckeltal och taxeringsvärde så gick de med på att värdera upp huset lite lagom...
Samma nettoeffekt som SBAB och 95% bottenlån ;D

-Och om vi skulle råka ut för att vedpannan står och leker sprinkler samtidigt som kylskåpet ångkokar maten så går det alltid att låna pengar till det oförutsedda som vi borde haft sparat till, men inte har gjort..

Tack SBAB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.