Visst är oseriöst att ge bra villkor till sina kunder.
Hur skulle Sverige se ut om inte alla kunder var trogna den stora svenska banken? Hoppas att Bohusbanken tar sitt förnuft till fånga efter hennes samtal och ställer sig i ledet. Ordnung must sein!

PS/Finns de i Stockholm? /DS

mvh
David

David skrev:
Visst är oseriöst att ge bra villkor till sina kunder.  
Hur skulle Sverige se ut om inte alla kunder var trogna den stora svenska banken? Hoppas att Bohusbanken tar sitt förnuft till fånga efter hennes samtal och ställer sig i ledet. Ordnung must sein!

PS/Finns de i Stockholm? /DS

mvh
David
Förutsätter att du är ironisk David!

Har själv Danske Bank och de har ett stort mission just nu.....ta marknadsandelar. Det kan kosta dem lite initialt men efterhand kommer deras intäkter öka med dig som lojal kund.

För övrigt är jag mycket nöjd med banken som helhet. Har både Skandiabanken och Nordea utöver Danske och Danske vinner både med villkor och hembankslösning samt service.

So I say....Go for it!

Bohusbanken hör ju till danskebank som även har provinsbankerna i sverige, i sthlm området heter dem Östgöta enskilda bank!

Måste vara jobbigt att jobba på Handelsbanken och se hur alla andra bjuder under hela tiden. Det känns snarare oseriöst att idag ta 4.25% ränta efter förhandling.

Det är inte bankernas uppgift att hindra en bubbla genom att ta ut höga vinster, utan det är faktiskt riksbankens uppgift att se till att ränteläget är det rätta. Att en konkurrent kräver att Danske Bank ska ta hand om riksbankens jobb känns rätt patetiskt.

Danske bank är dessutom större än Handelsbanken (dock inte i Sverige), så helt oseriösa är de knappast.

Det är knappast en Oseriös bank har varit deras kund i snart två år och är mycket nöjd. De känner igen en när man ringer och är mycket hjälpsamma. (Borås).

Hej

Har själv Östgöta Enskilda som bank. Vi har en bra kontakt på kontoret vid Stureplan och vi får lägre/samma räntor som SBAB ger.

Det är bara att byta till den bank som ger bäst villkor, kör på!

/ PJ

Jag har för mig att Den Danske Bank är bulvan för SBAB, dvs att DB:s bostadslån egentligen sitter i SBAB.

Det finns även andra lånegivare som fungerar på samma sätt. (T.ex Salus Ansvar.)

Det som är så bra med DB är att man får ett sparkonto med samma insättningsränta som på bostadslånet. Då behöver man ju aldrig fundera på ifall man ska amortera eller spara pengar utan det går ju på ett ut. In med pengarna på kontot bara, och ta ut vid takomläggning - inget krångel med att låna mera.

danske bank har väl bokredit... och mig veterligen är det deras eget bolag (inte sbab)...

(jag har iof NOLL koll på ekonomikör...)

jag är GRYMT nöjd kund hos dem sedan 2000... visst har jag tjafsat med dem om topplån och hotat med sbab, men de gick med på samma deal som sbab utan tjafs...

:)

(Bokredit startades 1995 och var det första bolåneinstitutet i Sverige som förmedlade värdepapperiserade villalån.

År 1999 köptes Bokredit av Danske Bank.)

Lilla_G skrev:
Meddelade Danske Bank att Handelsbanken tänkte ringa dem och att vi inte visste vad hon var i stånd till att säga... "Låt dem ringa... " sa Danske Bank. Vet inte om de pratat med varandra än dock... Men ju mer jag tänker på det så känns Danske Bank seriösa och proffessionella, till skillnad från Handelsbanken. Åtminstone om man jämför bankkontakterna...
Varför ens överväga Handelsbanken med de vilkor ni fått där? Skulle inte tveka att välja Danske Bank i ert fall. :)

Såg att ni bygger i Bollebygd. Skall vi också göra (Skräddargårdshöjd i Erikstorp). Har ni kollat med FöreningsSparbanken Sjuhärad? Har fått väldigt bra bemötande av Bollebygdskontoret.

Dankse Bank har lagt av med SBAB som sades ovan. De behöver inte dem tror jag. Fördelen med DB är att du har en stor och trygg storbank i ryggen med fördelen med den lilla lokala bankens servicetänk genom provinsbankerna.

Nu låter det som jag gör reklam för banken men jag måste vidhålla att jag är nöjd med deras tjänster.

Under de 5 år jag varit kund hos Nordea har INGEN ringt mig....i dessa större banker så har de för mycket kunder och man blir insållad i ett fack.

Hade det inte varit för vissa fonder hos Nordea skulle jag lämnat banken för länge sedan.

Huslån hos DB uppfattar jag som mycket flexibelt.

Handelsbanken har aldrig gått med förlust, sa vår bankman där. Innan vi lade över bolånen på annan bank... Om deras idé är att alltid ha så god marginal att de inte tar någon risk så är det inte konstigt om man hittar bättre villkor på annat håll. Jag tycker frågan är fel ställd, frågan bode vara om Handelsbanken är seriös.

Lilla_G skrev:
Personligen vill jag nog bara avpolletera HB så snyggt som möjligt, så jag inte behöver känna skuld när jag träffar dem på Hemköp...
Inte behöver du känna någon skuld. Känner du skuld om du byter från Gevalia till Löfbergs Lila för att du tycker den senare tillverkar godare kaffe? :)

Meddela bara HB att ni efter nogrant övervägande bestämt er för en annan bank. Ni behöver inte motivera ert val, eller tala om vilken bank ni valt. Och framför allt behöver ni inte känna någon som helst skuld.

Konsulten skrev:
Meddela bara HB att ni efter nogrant övervägande bestämt er för en annan bank. Ni behöver inte motivera ert val, eller tala om vilken bank ni valt. Och framför allt behöver ni inte känna någon som helst skuld.
Vi bytte från HB till länsförsäkringar bank, mestadels beroende på att vi fick en otroligt smidig bankkontakt på LF. Varpå HB ringer upp mig hemma, och vill veta varför vi bytt bank! :o

Jag blev lite "tagen på sängen" men berättade om en kontakt bara några dagar innan detta då jag tyckte HB varit väldigt osmidiga (vägrade göra iordning en postväxel INNAN jag kom till banken för det "gick så fort" att göra då jag väl kom dit) Då jag berättade det fick jag höra ungefärfär "*fnys* ja det var väl kanske inte så bra men MER då???" Varpå jag talade om att jag inte behöver motivera varför jag bytte bank och att DETTA samtalet var den slutliga orsaken att jag ALDRIG skulle överväga att byta tillbaka NÅGONSIN!

LF bank ringer upp så fort det är minsta frågetecken, ordnade med ett handlån på 60.000 i fem dagar då jag klantade till mig för ett tag sedan (handlade innan jag hade pengar i handen... ::) ) och är överhuvudtaget väldigt smidiga att ha att göra med. Sen tycker jag att de även ligger bra till räntemässigt, men smidigheten är OCKSÅ värt väldigt mycket, inte bara procentsatserna på lånen.

Vi har provinsbanken Skåne som är en del av Danske bank och är supernöjda! När vi var fattiga studenter för ganska många år sedan var Östgöta enskilda bank den enda som bemötte oss trevligt (vi pluggade i Linköping) och sedan dess har vi alltså stannat som kunder även om vi flyttat till Skåne. Just att få ett bra bemötande, trots att man inte hade några pengar, var viktigt för oss. Och banken har nog inte ångrat sig; numera är vi ju välbetalda (nåja, i alla fall maken  ;)) akademiker.  ;D ;D ;D

Vår bankkontakt kommer med förslag på placeringar, ringer när hon tycker att vi borde sälja av vissa fonder, med mera. Hon har helt enkelt koll på våra pengar! Byggkreditivräntan ligger högre än det förslag ni fått (2,75%) men jämfört med andra banker vi kollat med tycker vi ändå att det är okej. Mervärdena med att stanna i banken känns väldigt stora. Så jag kan absolut rekommendera er att byta till Danske bank!!!

/Lena

Edit: för att svara på frågan: nej, Danske bank är inte oseriös!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.