3 568 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Byggfaktura - hjälp!!!
Har fått en offert från en byggnadsfirma för en tid sedan. Fick till att börja med ett "budgetpris" vilket innehöll en specifikation av innehåll i arbeten som skulle utföras å min fastighet. Efter förfrågan erhölls även timpris.
Detta gjorde att vi själva kunde räkna på ca kostnaden som hela tiden löpte på och ha "kostnadskoll".
På förfrågan fick jag även veta att inga tillägg för byggställningar skulle tillkomma då företaget tillhandahöll detta själva. M.a.o timpris, resor, och material skulle räknas samman till det pris vi skulle betala.
Fick i dag en faktura där byggföretaget nu vill ha betalt för ngt från "cramo" vilket gör att 25.000 kronor ytterligare tillkommer. En ganska stor extrapost som inte finns med i offerten eller har nämnts. Min fråga - är det brukligt? Bara att betala eller ifrågasätta?
Tacksam för råd!
//Generellt
Detta gjorde att vi själva kunde räkna på ca kostnaden som hela tiden löpte på och ha "kostnadskoll".
På förfrågan fick jag även veta att inga tillägg för byggställningar skulle tillkomma då företaget tillhandahöll detta själva. M.a.o timpris, resor, och material skulle räknas samman till det pris vi skulle betala.
Fick i dag en faktura där byggföretaget nu vill ha betalt för ngt från "cramo" vilket gör att 25.000 kronor ytterligare tillkommer. En ganska stor extrapost som inte finns med i offerten eller har nämnts. Min fråga - är det brukligt? Bara att betala eller ifrågasätta?
Tacksam för råd!
//Generellt
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nej, om inget är överenskommits så har konsumenten i regel rätt om ord står mot ord, ny lag från årsskiftet.
Cramo = olika typer av maskiner mm. T ex en lyft för jobb på tak mm.
Jag skulle inte betala utan ifrågasätta posten om 25 000 kr.
Cramo = olika typer av maskiner mm. T ex en lyft för jobb på tak mm.
Jag skulle inte betala utan ifrågasätta posten om 25 000 kr.
Begär att få se en kopia på deras faktura från cramo.
Kontrollera att leveransadressen stämmer med ert bygge, hyrtiden stämmer med hur länge prylarna fanns på ert bygge samt att ni inte redan har betalt för denna produkt på någon annan faktura.
Kontrollera att leveransadressen stämmer med ert bygge, hyrtiden stämmer med hur länge prylarna fanns på ert bygge samt att ni inte redan har betalt för denna produkt på någon annan faktura.
HUr har det gått?? vad har de hyrt för 25 000.- ??
Väntar på svar från byggföretaget och kontakpersonen vad de 25.000 kronorna avser men han misstänker att det är en byggbod som byggkillarna hade, men ska man verkligen betala 25.000 kronor för detta. Ingår inte sånt i timpriset?? Någon som vet?
//Generellt
//Generellt
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Normalt sett brukar hantverkare stå för sin byggbod och inräkna detta i priserna. De måste ju ändå ha en enl arbetsmiljölagar och avtal med Byggnads etc.
Verkar mkt konstigt att du skall betala den.
Verkar mkt konstigt att du skall betala den.
Det som står i entreprenadkontraktet är det som gäller. Er entreprenör kan inte komma drällande med en sådan här extrapost utan att ni avtalat fram denna. Och som en tidigare författare nämner i denna tråd så har ni tolkningsföreträde vid en tvist av detta slag.
Tack alla ni som har svarat och kommit med bra input.
Nu har det gått vidare ett snäpp till och vi har pratat med företaget. Något förvånad blir man för de tycker att det är självklar extrapost som ska bekostas av köparen, i det här fallet är det hyra av maskiner av olika slag. De tycker vi är osmarta som inte förstår detta. Detta förklarar de med att siste man får betala när maskinerna inte räcker, uppenbarligen ska jag stå den kostnaden.
Vid samtal med leverantören intitialt sas att det enda tillkommande var material och arbetsresor samt entreprenadtillägg vilket iofs är ord mot ord. Det står även i offerten att tilläggen skulle debiteras med 10% men eftersom vi hade förklaringen muntligen utgick vi ju från att det är seriöst. I övrigt har inte hänvisats till några branschvillkor eller dylikt men antagligen är ABS 05 gällande här vad det nu säger eftersom jag inte är insatt i dessa villkor.
Vad gäller här egentligen, ska vi bara pytsa ut 25.000 extra eller hur hade ni gjort alla kunniga inom området här på forumet?
Nu har det gått vidare ett snäpp till och vi har pratat med företaget. Något förvånad blir man för de tycker att det är självklar extrapost som ska bekostas av köparen, i det här fallet är det hyra av maskiner av olika slag. De tycker vi är osmarta som inte förstår detta. Detta förklarar de med att siste man får betala när maskinerna inte räcker, uppenbarligen ska jag stå den kostnaden.
Vid samtal med leverantören intitialt sas att det enda tillkommande var material och arbetsresor samt entreprenadtillägg vilket iofs är ord mot ord. Det står även i offerten att tilläggen skulle debiteras med 10% men eftersom vi hade förklaringen muntligen utgick vi ju från att det är seriöst. I övrigt har inte hänvisats till några branschvillkor eller dylikt men antagligen är ABS 05 gällande här vad det nu säger eftersom jag inte är insatt i dessa villkor.
Vad gäller här egentligen, ska vi bara pytsa ut 25.000 extra eller hur hade ni gjort alla kunniga inom området här på forumet?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som flera här har sagt så är det avtalet och er tolkning av ev. muntliga avtal som gäller. Ni har tokningsföreträde. Bevisbördan ligger på entrepenören.
Så ni borde inte behöva betala.
Men för att undvika kreditanmärkning etc. så skule jag dubbelkolla med juristerna på villaägarförbundet. De ger gratisrådgivning. Mest så att det inte finsn någon detalj i detta ärende som ingen här har insett.
Så ni borde inte behöva betala.
Men för att undvika kreditanmärkning etc. så skule jag dubbelkolla med juristerna på villaägarförbundet. De ger gratisrådgivning. Mest så att det inte finsn någon detalj i detta ärende som ingen här har insett.
Offertens ordalydelse
Först ges en kort spec att riva taket och sedna vilket material med papp och läkt... i offerten står sedan
"Byggnadsarbeten enligt ovan utförs på "löpande räkning"
Timkostnad: 285 kronor + moms = 356,25 inl moms
Kostnader för resor enligt avtal 3:59 kr km + 10 % arvode + moms
Kostnader för material, hjälpmedel och underentreprenader enligt självkostnad + 10%"
Tack igen för input!
Vi fick först en motsvarande offert men med ordalydelsen budgetpris men sedan ifrågasatte jag och godtog ej annat än att jag vill ha mer preciserat vaddet var och pratade med kontakpersonen på byggföretaget som då sa att det var material, timkostn, och resor och ej ngt annat. Särskilt var jag på om milersättningen men då byggisen sa att han hade egna byggställningar så den kostnaden tillkom inte och det var bara timmar, resor och materail så uppfattade vi det så att ej verktyg skulle tillkomma så klart.
Nu är saken annorlunda... gäller ABS 05 här?
Ge mig gärna input innan jag tar strid med byggföretaget
//generellt
Först ges en kort spec att riva taket och sedna vilket material med papp och läkt... i offerten står sedan
"Byggnadsarbeten enligt ovan utförs på "löpande räkning"
Timkostnad: 285 kronor + moms = 356,25 inl moms
Kostnader för resor enligt avtal 3:59 kr km + 10 % arvode + moms
Kostnader för material, hjälpmedel och underentreprenader enligt självkostnad + 10%"
Tack igen för input!
Vi fick först en motsvarande offert men med ordalydelsen budgetpris men sedan ifrågasatte jag och godtog ej annat än att jag vill ha mer preciserat vaddet var och pratade med kontakpersonen på byggföretaget som då sa att det var material, timkostn, och resor och ej ngt annat. Särskilt var jag på om milersättningen men då byggisen sa att han hade egna byggställningar så den kostnaden tillkom inte och det var bara timmar, resor och materail så uppfattade vi det så att ej verktyg skulle tillkomma så klart.
Nu är saken annorlunda... gäller ABS 05 här?
Ge mig gärna input innan jag tar strid med byggföretaget
//generellt
Offertens lydelse "Kostnader för material, hjälpmedel och underentreprenader enligt självkostnad + 10%" innebär att dessa kostnader tillkommer utöver den timkostnad och resekostnad som offererats. Entreprenören kan således begära ersättning på så sätt som han gjort (dock inte för handverktyg m.m. som kan användas återkommande på andra arbeten) om det inte finns någon annan kostnadspost i offerten som upptar dessa delar. Entreprenören skall dock verifiera sina utlägg med kopior av de fakturor han fått och har sedan rätt att lägga på 10 % för sin administration. Kostnader för handverktyg som en snickare måste ha för att göra arbetet får dock anses ingå i timpenningen.
Reglerna i konsumenttjänstlagen (och ABS 05 och RO 05 om nu något av dessa finns angivna i avtalet) säger att beställarens uppfattning gäller om annat inte överenskommits skriftligt.
I detta fall finns det ju en klar skriftlig överenskommelse att dessa kostnader skall tillkomma. Tyvärr.

Reglerna i konsumenttjänstlagen (och ABS 05 och RO 05 om nu något av dessa finns angivna i avtalet) säger att beställarens uppfattning gäller om annat inte överenskommits skriftligt.
I detta fall finns det ju en klar skriftlig överenskommelse att dessa kostnader skall tillkomma. Tyvärr.
Klicka här för att svara