1 194 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Fastighetsskatt, hjälp!
Är det någon som begriper hur fastighetsskatten egentligen fungerar?
Vi har ett hus som har blivit upptaxerat till 4 500 000 p.g.a. havsnära.
Vi har bott i huset i hela vårt liv.
Vår sammanlagda inkomst är bara c:a 200 000 kr./år inkl. ränteinkomster.
Hur mycket skall vi betala i fastighetsskatt? Har förmögenhet någon betydelse i sammanhanget?
Om vi måste betal 1.5 % på taxeringsvärdet måste vi sälja vårt hus!
Vi har inte råd att bo kvar.
Hur fungerar begränsningsregeln? Ingen skall väl betala mera än 5% av sin inkomst?
Innerbär det att vi "bara" behöver att betala 10 000 kr/år i stället för 67500 kr??
Snälla, hjälp oss att reda ut detta om någon kan.
Vi vill int flytt!
Vi har ett hus som har blivit upptaxerat till 4 500 000 p.g.a. havsnära.
Vi har bott i huset i hela vårt liv.
Vår sammanlagda inkomst är bara c:a 200 000 kr./år inkl. ränteinkomster.
Hur mycket skall vi betala i fastighetsskatt? Har förmögenhet någon betydelse i sammanhanget?
Om vi måste betal 1.5 % på taxeringsvärdet måste vi sälja vårt hus!
Vi har inte råd att bo kvar.
Hur fungerar begränsningsregeln? Ingen skall väl betala mera än 5% av sin inkomst?
Innerbär det att vi "bara" behöver att betala 10 000 kr/år i stället för 67500 kr??
Snälla, hjälp oss att reda ut detta om någon kan.
Vi vill int flytt!
Att "ingen ska betala mer än 5%" är tyvärr en ren lögn. Det finns en hel del brasklappar och undantag från begränsingsregeln (Fastighetsskatten är för övrigt 1%).
5% gällde till 2006, men är något justerat för 2007.
För att kunna se om ni omfattas måste du börja med att räkna ut exakt hur stora era samlade tillgångar är - dvs lägg ihop husets taxeringsvärde, evt. sommarhus, allt kapital & aktier ni har, och dra ifrån eventuella lån.
Regel #1: För att överhuvudtaget kunna omfattas av begränsingsregeln så får inte era samlade hushållsinkomster (inkl. t.ex. pensioner) _samt_ 15% av er förmögenhet överstiga 750kkr (gäller 2007). Enligt de nya reglerna har jag dessutom för mig att ni bara behöver ta med den delen av husets taxeringsvärde som överstiger 3 miljoner. Ligger ni över den gränsen p.g.a. stort kapital är det kört - då blir det 1% av taxeringsvärdet i skatt oavsett hur låga inkomsterna är.
Regel #2: Om ni omfattas av begränsningsregeln så kommer ni från 2007 att betala max 4% av hushållets inkomst på taxeringsvärden upp till 3M, max 6% på taxeringsvärden mellan 3 och 5 miljoner, och alltid 1% av taxeringsvärdet däröver.
Med ert taxeringsvärde skulle det alltså bli 8kkr (4% av er inkomst) upp till 3Mkr, och ytterliggare 12kkr (6% av er inkomst) för taxeringsvärde-delen mellan 3-4.5Mkr.
Med en vänsterregering kan ni dock räkna med stora problem i framtiden - taxeringsvärden släpar lite efter huspriserna, så ert kommer nästan säkert att fortsätta upp den närmaste tiden, och över 5Mkr kan ni glömma alla begränsingar.
På kort sikt har (S) lovat att "frysa" taxeringsvärdet i två år. Det gjorde de senast i valet 1998, men två år senare tog de bort det igen, och hela prisökningen slog igenom.
Blir det en borgerlig regering kommer markdelen av fastighetsskatten att begränsas kraftigt redan 2007, och de har åtminstone sagt att den ska avskaffas under mandatperioden, om än inte exakt i vilken takt.
5% gällde till 2006, men är något justerat för 2007.
För att kunna se om ni omfattas måste du börja med att räkna ut exakt hur stora era samlade tillgångar är - dvs lägg ihop husets taxeringsvärde, evt. sommarhus, allt kapital & aktier ni har, och dra ifrån eventuella lån.
Regel #1: För att överhuvudtaget kunna omfattas av begränsingsregeln så får inte era samlade hushållsinkomster (inkl. t.ex. pensioner) _samt_ 15% av er förmögenhet överstiga 750kkr (gäller 2007). Enligt de nya reglerna har jag dessutom för mig att ni bara behöver ta med den delen av husets taxeringsvärde som överstiger 3 miljoner. Ligger ni över den gränsen p.g.a. stort kapital är det kört - då blir det 1% av taxeringsvärdet i skatt oavsett hur låga inkomsterna är.
Regel #2: Om ni omfattas av begränsningsregeln så kommer ni från 2007 att betala max 4% av hushållets inkomst på taxeringsvärden upp till 3M, max 6% på taxeringsvärden mellan 3 och 5 miljoner, och alltid 1% av taxeringsvärdet däröver.
Med ert taxeringsvärde skulle det alltså bli 8kkr (4% av er inkomst) upp till 3Mkr, och ytterliggare 12kkr (6% av er inkomst) för taxeringsvärde-delen mellan 3-4.5Mkr.
Med en vänsterregering kan ni dock räkna med stora problem i framtiden - taxeringsvärden släpar lite efter huspriserna, så ert kommer nästan säkert att fortsätta upp den närmaste tiden, och över 5Mkr kan ni glömma alla begränsingar.
På kort sikt har (S) lovat att "frysa" taxeringsvärdet i två år. Det gjorde de senast i valet 1998, men två år senare tog de bort det igen, och hela prisökningen slog igenom.
Blir det en borgerlig regering kommer markdelen av fastighetsskatten att begränsas kraftigt redan 2007, och de har åtminstone sagt att den ska avskaffas under mandatperioden, om än inte exakt i vilken takt.
Upptaxerat? Från vilket belopp dessförinnan?
Tidigare taxvärde 3 100 000, vilket även det inte hade någon relevans. Kan vi hjälpa att läget har blivit attraktivt? Vi har ju haft samma läge i hela vårt liv.
Ingen ville bo där innan!!
Har jag gjort fel som har börjat att ta ut min pension? Nu får jag ju betala nästan allt i skatt och fastighetsskatt om jag fattar rätt!
Vi får sammanlagt 20 000 kr/mån+att vi har ränteinkomster på 22 000 kr/år.
Hade kanske varit bättre att inte ta ut någon pension alls?
Då hade jag haft noll i inkomst.
Hur hade då fastighetsskatten blivit?
Noll? 5 % på inkomst noll är ju noll?? Eller det är det kanske inte i det här samman hanget.?
Ingen ville bo där innan!!
Har jag gjort fel som har börjat att ta ut min pension? Nu får jag ju betala nästan allt i skatt och fastighetsskatt om jag fattar rätt!
Vi får sammanlagt 20 000 kr/mån+att vi har ränteinkomster på 22 000 kr/år.
Hade kanske varit bättre att inte ta ut någon pension alls?
Då hade jag haft noll i inkomst.
Hur hade då fastighetsskatten blivit?
Noll? 5 % på inkomst noll är ju noll?? Eller det är det kanske inte i det här samman hanget.?
Och hur mycket fastighetsskatt betalar ni med förra taxeringsvärdet?
Okej ... jag kan ju också räkna. Om jag räknat rätt (och förutsatt att ni hade 200.000 taxerad total inkomst också 2005) betalar ni i år fastighetsskatt 9.000 Skr. Efter höjningen betalar ni fullt ut 20.700 Skr. Men höjningen påförs bara stegvis, så att ni nästa år inte betalar mer än knappt 13.000 Skr. Först efter tre år slår hela höjningen igenom.
Ifall ni hade taxerat nollinkomst skulle hushållet ändå ha debiterats 2.800 Skr fastightsskatt.
Alla enligt sittande regerings färskaste skatteförslag.
Ifall ni hade taxerat nollinkomst skulle hushållet ändå ha debiterats 2.800 Skr fastightsskatt.
Alla enligt sittande regerings färskaste skatteförslag.
Klicka här för att svara