2 491 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
kostnader ? nybygge
Markarbeten tycks vara något som alltid blir dyrare även om tomten är platt (kan bli mycket dyrt om man har otur och både behöver spränga och påla). Kvalitetsansvarig kostar lite olika - räkna med allt från 10 000 till 20 000. Sedan beror det vad du vill ha invändigt. Kör du standard, som kommer med huset är det lugnt men de flesta väljer nog lite extra vad gäller kök och badrum - vilket då kan skjuta i höjden rejält. Till slut som du själv sade räntor under byggnadstiden, beroende på vilken ränta du får - ett byggkreditiv låg för ett halvår sedan för oss uppåt 4 - 4.25 % men då räknas det bara på de pengar du lyft. Det kostar däremot en lsumma att lägga upp byggkreditiv. Sedan tillkommer ju lagfarten förstås som uppgår, rätta mig någon om jag har fel, till 1,5% av tomtpriset.
100 000 extra kommer du lång med om du bortser ifrån kök och badrum. Skall du ha extra för köket kan det bli både 50 000 och 100 000 extra. Ser man folk som byggt kök och exv önskat ek eller dylikt kan ett kök gå på uppåt 150 000 - 200 000, sedan avräknas standarden som då kanske ligger runt 50 000 och vips så har du en härlig extrakostnad.
100 000 extra kommer du lång med om du bortser ifrån kök och badrum. Skall du ha extra för köket kan det bli både 50 000 och 100 000 extra. Ser man folk som byggt kök och exv önskat ek eller dylikt kan ett kök gå på uppåt 150 000 - 200 000, sedan avräknas standarden som då kanske ligger runt 50 000 och vips så har du en härlig extrakostnad.
Det som kan tillkomma är kosnader för bygglov, pantbrev, byggfelsförsäkring, försäkring under byggtiden, byggström, tillfälligt mätarskåp, finplanering av tomt och säkert något mer. Allt beror på hur mycket som ingår i husleverans.
Pernilla
Pernilla
Vår kvalitetsansvarig kostar 5000 kr. Grunden och schaktning 250 000 tror jag det var... Men vi har lite sluttande tomt och ska bygga 1 1/2 plan så har ni en platt tomt blir det billigare. Räntekostnader på byggkredtiyivet kommer jag inte ihåg men det hjälpte vår säljare till med att uppskatta i vår kalkyl. Övriga kostnader som vi har är tex nbybyggnadskarta, bygglov mm: 30 000kr. Allt varierar från olika kommuner och till stor del beror det ju också på tomten.
/Maria
/Maria
Det här är tydligen ett ganska nytt utspel från Telia, är det framdraget till tomten kostar det från ca. 7 000:-, i annat fall kan det bli mycket dyrare. Jag har för mig att det har skrivits här på forumet om det.
Pernilla
Pernilla
therese82 skrev:
Vad menas med "nyckelfärdigt" i det här fallet? Det verkar kunna variera en del mellan husfirmorna, och betyder i många fall inte att huset är till 100% färdigt.
Ingår t.ex. schakt + grund?
Ingår VA mellan anslutningspunkten och huset?
Samma sak med el?
Ingår t.ex. schakt + grund?
Ingår VA mellan anslutningspunkten och huset?
Samma sak med el?
Klicka här för att svara