3 006 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Har jag möjlighet att få ett byggnadskreditiv?
Hej! Om jag har ett fast jobb samt inkomst från eget företag (sammanlagt deklarerad inkomst på ca 450000 kr), inga registrerade betalningsanmärkningar, inga skulder finns det någon möjlighet för mig att få ett s.k. byggnadskreditiv som ensam låntagare? Jag har tittat ut en havstomt i norra Sverige, som jag i så fall köper kontant. Till min nackdel är att jag endast är 25 år, vilket kanske ses som en risk i sammanhanget? Ni som har fått byggnadskreditiv beviljat på vilka grunder fick ni det? Hur mycket fick ni låna? Jag har planerat för ett lösvirkeshus med ca 2 miljoner i byggkostnader exkl. tomt, avgifter för vvs, avlopp etc.
Tacksam för svar! :-*
MVH
Emma A
Tacksam för svar! :-*
MVH
Emma A
Det borde finnas möjlighet att få det. Att vara ensam om lånet är visserligen en nackdel, men inget som automatiskt ger ett nej.
Det som skulle kunna ge problem är det egna företaget. Ett fast jobb accepterar banken som en fast och säker inkomst, men med ett eget företag är det svårare för banken att göra en bedömning om hur stabil inkomsten är.
Hur stor del av inkomsten är från det fasta jobbet och hur mycket kommer från företaget? Har du bra bank-kontakter på företagssidan? De brukar också vilja hjälpa till med privatekonomin och om de har inblick i ditt företag kan det hjälpa vad gäller att få dem att acceptera det som en inkomst du kan lita på framöver.
Det som skulle kunna ge problem är det egna företaget. Ett fast jobb accepterar banken som en fast och säker inkomst, men med ett eget företag är det svårare för banken att göra en bedömning om hur stabil inkomsten är.
Hur stor del av inkomsten är från det fasta jobbet och hur mycket kommer från företaget? Har du bra bank-kontakter på företagssidan? De brukar också vilja hjälpa till med privatekonomin och om de har inblick i ditt företag kan det hjälpa vad gäller att få dem att acceptera det som en inkomst du kan lita på framöver.
Tack för svaret. Omsättningen i mitt företag är ca 400 000 kr/år, men min nettolön slutar på ca 170 000 kr (efter alla avdrag, egenavgifter etc) Resterande del är min fasta inkomst.
Jag har alltid varit kund i Fsb, men är inte särskilt nöjd med dem utan funderar på att byta bank. Därför kan man väl inte säga att jag har någon bra bankkontakt här direkt :-[
Jag har alltid varit kund i Fsb, men är inte särskilt nöjd med dem utan funderar på att byta bank. Därför kan man väl inte säga att jag har någon bra bankkontakt här direkt :-[
Klicka här för att svara