Hej

Situationen ser ut så här:

1. Jag har köpt en tomt kontant, tomten är värderad till 200 000 (tax 253 000)

2. Tomten är tvångsansluten till kommunala avloppet och räkningen skall betalas inom två veckor på 86 000.

3. Vi gör nu i ordning tomten (sågar träd osv) och förbereder den för byggnation, vi har INTE bråttom med att börja bygga och beräknar byggstart hösten 2007.

4. Vi vill gärna låna till husbygget + avloppet.

5. Vi skall ta ett bolån redan nu enbart till VA och sedan ta resten (byggkreditiv och stora bolånet vid byggstart)

Min tanke är att redan nu fixa en så låg boränta som möjligt, så har man en bra utgångspunkt vid det stora lånet.

Pantbrev finns på 100 000 i tomten.

Jag har varit runt på lite olika banker och alla vill ha mig som kund. Eftersom det enbart gäller det lilla lånet så är de lite oroliga över att jag inte skall välja samma bank till det stora lånet. Därför vill de inte gå så långt ner med räntan just nu.

Så här långt har jag kommit:

FSB ger mig 3,65%
Nordea 3,15% de hehöver inte några pantbrev, blancolån med boränta.
Länsförsäkringar 3,13%, går ner till 3.00 % om jag lovar att ta byggkreditivet och stora lånet där.

3% är ju idag reporäntan + 0,5 %. Är det en bra deal tycker ni? Hur skulle ni gjort.

Jämför man 3% med 3,13% så blir det 9 kronor/mån på 86 000, men betydligt mer på 1,8 mille som vi beräknar husbygget på.

Är reporäntan + 0,5% bra? Är det bra även om ett år tror ni?

Hur skulle ni tänkt?

Tacksam för alla svar och tips.

Jag skulle nog våga påstå att det är bra :)
Sen vette fasiken om jag skulle vilja låsa mig till en bank sådär ett år i förväg för 9:-/mån

Hemmakatten
Ta du den bank som du tycker ger den mest personliga servicen. :) Dvs. den bank som du känner du kan diskutera om sparande, pensioner, försäkringar med och som du tycker är engagerade.Detta är mycket mera värt än någon 10dels procent hit och dit. Testa denna bank under ett år (utan att binda dig för kommande lån) och fatta därefter beslut om bank för kommande lån.

Hej igen

Nu har jag funderat lite. Jag kommer nog byta bank från FSB till Länsförsäkringar och utnyttja deras erbjudnade om 3,13 % ränta. Jag antar inte deras erbjudnade om 3 % om jag redan nu skriftligen lovar att ta överiga lån där. Jag vill ha kvar min förhandlingsrätt om ett år när byggkreditivet och det stora lånet blir aktuellt. 9 kronor i månaden är ju trots allt ingen katastorförlust ...trots att man är smålänning ;)

Länsförsäkringar erbjuder dessutom gratis internetbank och 1/2 priset på bankkorten, vilket FSB inte har erbjudit.

Om ett år däremot skall jag slåss om tiondelarna, repo + 0,4-0,5% är ett riktmärke som bara skall uppnås!

Nog är räntan du blivit erbjuden helt ok. Men om du kräver det så törs jag nästan lova att alla banker ger dig gratis kort, giro etc första året om du tar lånet hos dem och samtidigt ska bli helkund.

Personligen skulle jag ta 3,15% blanco på Nordea utan att byta bank och spara bankbytet till när du ska förhandla inför det "stora" lånet.
Glöm inte att banktjänstemannen du då kommer att förhandla med mest troligt är i en säljtävling/bonusprogram. Dvs kan du slänga in att du kan tänka dig att bli helkund under ränteförhandlingen på stora lånet så är det lättare att pressa priset. Dvs han/hon får sälja på dig diverse produkter o därför nå målet för sin DVDspelare eller vad det nu är den månaden.
Ett tips är att kolla runt först utan att säga att du blir helkund o pressa räntebuden, sen tar du en vända till o ser vad du får om familjen byter till den banken.

KingCrimson skrev:
Jag antar inte deras erbjudnade om 3 % om jag redan nu skriftligen lovar att ta överiga lån där. Jag vill ha kvar min förhandlingsrätt om ett år när byggkreditivet och det stora lånet blir aktuellt. 9 kronor i månaden är ju trots allt ingen katastorförlust ...trots att man är smålänning  ;)
Att binda sig till en specifik ränta idag som kommer att "utnyttjas" om ett år är ju rena lotteriet.
Jag tror inte att bankens agerande i ert fall är helt lagligt. Dom har inte rätt att binda upp er som framtida kund.  :o
Det är ju samma sak som att jag skulle skriva avtal med mina föräldrar att dom inte får sälja sitt hus till någon annan än mig.... På jurist-språk tror jag att det heter mannamån... har för mig att straffsatsen för detta är fängelse.... :-?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.