Hej

Först måste jag skriva att jag har läst vad ni alla har skrivit angående tips och ideér vid förhandling med bankerna. Det är bra med dessa tips! Tack så mycket!

Situationen är denna: Vi har endast bottenlån i en bank och huset ligger i ett ganska centralt läge i en medelstor stad. Vi har sett att det går att "pruta" med bankerna när det gäller räntor. Så det håller vi nu på med. Saken är den att vi ser ju att det finns möjlighet att kunna få räntor kring repo+0.35 till 0.50. Vår kontakt med "vår" bank
går lite trögt. De meddelar att det är under deras inköpspris och helt orimligt med dessa räntor. Jag har givit signaler om att det borde gå att lägga lånen kring dessa nivåer.
Är det någon som kan ge lite fler tips om hur man kan pressa ned räntorna?

Har ni som har lån med dessa bra villkor en massa andra affärer med eran bank?
Ligger lånen i typ spintab/stadshypotek eller ligger de i den lokala banken?

Jag vore tacksam om det är någon som kan ge lite tips angående detta.

tack på förhand!

Mvh/Fille

ps innan vi började tala med banken var vårt lån på repo+0.99 (2.5+0.99)

Grundtipset är att du måste jobba mot minst två, gärna tre, banker. Sätt dig in i bankens situation - det finns ingen som helst anledning för dem att ge dig en lägre ränta bara för att du vill ha det (det är ju deras vinst som går), men när du säger att "bank X erbjuder oss Y" så blir läget ofta ett annat :-)

Sen beror det förstås också på lånebeloppet - banken har alltid fasta kostnader, så de är mycket mer benägna att ge dig bra ränta om du lånar 4 miljoner än en halv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.