Hej på er.

Jag köpte för c:a 2 år sedan en fastighet ( eller snarare 4st )innehållande 1st tvåfamiljshus, en liten stuga på 3 rum & kök samt två stycken ödetomter.
Som det ser ut nu hyr jag ut det stora huset och bor i stugan själv.

Problemet är ju att familjen inte kommer att bli mindre med tiden och våran önskan är att bebygga de två "öde" tomterna med ett nytt hus.

Min idè samt fråga är om det är ekonomiskt försvarbart att jag hyr ut det stora huset + det lilla och köper det nya huset via mitt företag samt betalar hyra till företaget för det nya huset.

Skall väl tillägga att inkomster före skatt och avgifter på det stora + det lilla = 150.000 om året. Nuvarande lån på fastigheten = 650.000, lån på nybygge beräknas bli 1500.000.

Vet inte om frågan hör hemma här men försöka duger ju   8-)

Tacksam för alla råd som man kan få / Pata

Det där med att låta en egen firma äga ett hus som man sedan hyr är skattemässigt komplicerat. Det används ofta som ett sätt att ge förmåner till företagsledningen i större bolag.

Om du gör det i ett fåmansbolag (AB) så tror jag att det gäller helt andra regler. Gör du det i en enskild firma så tror jag att skattemyndigheten kommer att underkänna hela upplägget och betrakta huset som en privat angelägenhet.

Det finns ju även andra likartade halvskumma upplägg med utlandsregistrerade bolag osv.

Men jag tycker att om du allvarligt funderar på att göra detta så måste du skaffa rådgivning från en revisor eller liknande om hur upplägget skulle kunna fungera.

Andra varianter som jag vet används är ju att bygga ett "kontor" med bostadsdel. Även där gäller en mängd specialregler för att inte hela fastigheten skall betraktas som privatbostad utan koppling till rörelsen. Bla. har jag för mig att det är helt omöjligt om du har en enskild firma.

Grundisntällningen i regelverket är att detta skall inte gå att göra, sedan kan man ev. hitta lämpliga kryphål för att göra det ändå.

Okej......

Så det bästa är att låta de två gamla husen utgöra inkomsten för företaget och
köpa det nya huset som privatperson.

Trodde nästan det. ::)

Det är inte säkert att du kan låta de 2 husen höra till företaget heller. I en annan tråd häromdagen var det någon som sade att du kan inte ha ett fastighetsbolag med mindre än 4 fastigheter. Jag antar att om du gör det som AB så kan det fungera, lite svårare för myndigheten att "nullifiera" bolagets verksamhet då.

Jag tror att du har rätt gällande fastighetsbolag, men enskild firma och fastighetsbolag
är två olika saker / P.Pet

Vad jag menar är att om du förösker skriva husen på firman för att kunna dra av all kostnader istället för det magra shablonavdrag du har rätt till vid uthyrning av privtabostad. Så tror jag att skattemyndigheten kommer att underkänna det och mena att du hyr ut privatbostad istället.

Det tråkiga är ju att du måste driva det som en näringsverksamhet när du har 3 eller fler bostäder ( inkl egen bostad ).

Då verkar det som man hamnar i ett konstigt mellanläge. Å ena sidan kan du inte ha ett fastighetsbolag på mindre än 4 fastigheter å andra sidan måste du driva det som en näringsverksamhet om du hyr ut två bostäder samt bor i den 3:e. :o

Får helt enkelt gräva djupare i denna fråga.

Vad tror du dom menar när dom skriver 4 fastigheter eller mer, mina tomter utgör 4 olika fastighetsbeteckningar dock inte fyra olika hus men det kommer ju bli 4 olika bostäder fördelade på 3 hus.............................. ( blev liite osammanhängande det där )

Blir bara mer och mer förvirrad..............................Ju mer kunskap man besitter desto mer begriper man att man inte förstår :D

Ett bra sätt att reda ut det här på kan vara att kontakta skattemyndigheten. Min erfarenhet är förvånande nog att de är osannolikt serviceinriktade. Och gärna ställer upp med råd om hur man skall undvika att betala onödigt mycket i skatt.

Om du är orolig för en alltför ingående granskning så kan du ju alltid ringa skattemyndigheten i en annan stad.

Skillnaden på att anlita en mer komersiell skatterådgiavre är ju att dom kan ha råd även på upplägg som inte är helt korrekta men brukar fungera.

Låter som ett bra förslag.................
Tackar som hjärtligast för de goda råden :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.