hej,

Jag undrar hur man kan kolla upp de övriga budgivare som har varit med och "tävlat" i en budgivning. Den som lägger högsta budet kommer att få namn + telefonnummer till övriga budgivare.
Förutom att ringa och kolla att personerna verkligen finns, vad mer kan man göra för att säkerställa att det inte är säljarens eller mäklarens polare som ligger och falskbudar för att driva upp priset?

(Vet inte om denna fråga ska ligga här eller under juridik...)

Det kan man ju aldig veta om det är polare som budar? >:(

Det ända rådet jag kan ge dig som jag själv gjorde det är att fråga sig vad du vill betala för bostaden?! Du får nog ränka med att säkert hälften fuskar. Folk gör mycket för pengar.

Om folk har koll på vad en bostad borde gå loss på så vet man ju hur mycket extra man betlar om det överstiger. Om du vet att lyan kanske kommer gå loss på 2 mille så nöj dig med det om du får den för 2. Jag tror att även riktiga spekulanter har koll på vad den borde kosta så man kommer ändå passera fusk-buden till en viss nivå.

Läggs det ett jättefusk-bud på t.ex 2,6 mille så lägger du dig på dina 2,0 , så kommer du nog se att mäklaren ringer dig sen och säger att han som la högsta budet hoppade av. Så funkar det ofta tyvärr.

Jo, du har såklart rätt i att man måste bestämma sig för vad man själv tycker att bostaden är värd, och försöka jämföra med andra objekt i området. Men det är ju svårt att titta på statistik. Det finns ju försäljningar inom familjen och liknande, långt under marknadsvärde, som drar ner nivån. Dessutom vet man ju ingenting om skicket – ett hus där "allt" är fixat är givetvis betydligt mer värt än ett som håller på att falla i bitar...

Jag funderade på om man t.ex. kan kolla upp inkomster 6 andra tillgångar hos dem som budat. Om en ensamstående snubbe med 20 000:–/månad i lön som nu bor i hyreslägenhet ligger och budar på ett hus i 7-miljonersklassen (vilket jag rakt inte gör ;) ) så kan man ju ana ugglor i mossen...

Vad händer förresten om man nu skulle lyckas avslöja en av budgivarna som falsk, man kanske t.o.m. kan visa en relation mellan denne och säljarna...vem åker då dit och på vilket sätt? Eller händer ingenting annat än att säljarna tvingas gå ner i pris eller göra om budgivningen?

Modig skrev:
Jag funderade på om man t.ex. kan kolla upp inkomster 6 andra tillgångar hos dem som budat. Om en ensamstående snubbe med 20 000:–/månad i lön som nu bor i hyreslägenhet ligger och budar på ett hus i 7-miljonersklassen (vilket jag rakt inte gör ;) ) så kan man ju ana ugglor i mossen...
Har du du bara ett personnummer kan du plocka fram deklarationer där både inkomst och tillgångar finns angivna. Problemet är väl att någon som säljer sin 7-miljonersvilla antagligen har vänner med motsvarande ekonomi :-)

Med tanke på att bud inte är bindande finns det inte en chans att någonsin sätta dit säljarens bulvan, såvida han/hon inte själv erkänner. Det är inte olagligt för din ensamstående snubbe i exemplet ovan att vilja köpa huset för 7 miljoner. Att han (förhoppningsvis) inte skulle få lån har inte med saken att göra.

Däremot är det inte förenligt med god mäklarsed att förmedla sådana bud, så det har hänt att mäklare blivit uteslutna ur mäklarsamfundet - dvs. om man har det inspelat med dold kamera...

I praktiken lär ingenting hända, annat än att erbjudandet går vidare till nästa lägre bud.

ErikL skrev:
Har du du bara ett personnummer kan du plocka fram deklarationer där både inkomst och tillgångar finns angivna. Problemet är väl att någon som säljer sin 7-miljonersvilla antagligen har vänner med motsvarande ekonomi :-)

Med tanke på att bud inte är bindande finns det inte en chans att någonsin sätta dit säljarens bulvan, såvida han/hon inte själv erkänner. Det är inte olagligt för din ensamstående snubbe i exemplet ovan att vilja köpa huset för 7 miljoner. Att han (förhoppningsvis) inte skulle få lån har inte med saken att göra.

Däremot är det inte förenligt med god mäklarsed att förmedla sådana bud, så det har hänt att mäklare blivit uteslutna ur mäklarsamfundet - dvs. om man har det inspelat med dold kamera...

I praktiken lär ingenting hända, annat än att erbjudandet går vidare till nästa lägre bud.

Precis.

Du kan inte sätta dig någon om ingen erkänner, och du kan inte anlita detektiv för att se om någon är bekant eller inte. Ifall någon tar en bekant så är det nog en kusin eller avlägsen vän (?)

Skickat på lyan styr ju priset också som du säger, men det kan du ju räkna på, räkna på vad det kostar att lägga nya golv, måla, renovera badrum osv osv.
Det kan vara värt att lägga till 100,000-200,000kr för att ha det snygga innan (om det är i din smak) för det är inte bara renoveringskostnaderna, utan också allt bök med att renover som du betlar för att det är avklarat eller inte.

Kolla du vad lyor går för, ring några mäklare o fråga vad objekten i området såldes för. Kolla innan i annonsena så det ser skicket, gå på visningarna. Det krävs lite scanning för att få ett hum om vad det kostar.

SKIT i detta med fusk-bud osv. Du kan inte göra något åt det. Pröjsa vad du känner är rätt för objektet. Skaffa dig en prisbild innan.

Tyvärr har nog ovanstående rätt :-/
En bekant till mig fick genom en slump veta att det hus de budade på, där var en fuskbudare med.
Säljaren hade helt enkelt lovat en summa pengar till en bekants bekant om denne kunde trissa upp budet till säljarens "drömbud". Säljaren känner inte fuskbudaren, finns egentligen inget som binder dem samman, men, deras gemensamma bekant är garant att alla "får vad de ska ha". Min bekant drog sig givetvis ur spelet, men sa att de hade nog kunnat tänka sig att ge drömbudet i slutändan, om det hade varit rent spel. Mäklaren var hela tiden ovetande om vad som pågick.
Måste väl vara olagligt när pengar är med i spelet?

TyraMyra

Men säger inte hela resonemanget att om man är villig att batala säg 3 miljoner för en friggebod så spelar det ju ingen roll om en falskbudare bjudit 2.9 miljoner det är väl ändå den som är villig att betala överpris om är korkad inte den som bjuder näst mest... vare sig individen är uppriktig eller falsk
Man kan ju trots allt välja att kliva av...Och är det ett objekt man tycker är perfekt så visst man får betala för mycket men varför betalar man för mycket???

Men säger inte hela resonemanget att om man är villig att batala säg 3 miljoner för en friggebod så spelar det ju ingen roll om en falskbudare bjudit 2.9 miljoner det är väl ändå den som är villig att betala överpris om är korkad inte den som bjuder näst mest... vare sig individen är uppriktig eller falsk  
Man kan ju trots allt välja att kliva av...Och är det ett objekt man tycker är perfekt så visst man får betala för mycket men varför betalar man för mycket???
Tja, då är det ju bara att vända på situationen. Det har ju förekommit att mäklare lurar säljare och får dem att sälja till underpris till en kompis till mäklaren (eller ännu värre dem själva) genom att inte marknadsföra objektet ordentligt.

Med resonemanget ovan spelar det ingen roll, eftersom säljaren uppenbarligen var villig att sälja till det priset, och kunde låtit bli om han/hon inte var nöjd?

Tack för tankar och råd!
Självklart måste man själv göra en värdering av objektet och sätta en gräns för vad man själv vill och kan betala. Men jag håller ändå med om att det inte känns rätt att priset drivs upp av falskbudare. Ett par hundratusen hit eller dit spelar ganska stor roll... Och jag tror, lyckligtvis, inte att "alla" drar in falskbudare. Men jag kanske bara är naiv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.