Vad 17 ska man välja? :P det har blivit dags att lägga om lånet, har fram till december
fast 3.05% ränta hos nordea... ska man binda upp sig på 5 år och ta 4.5 % eller vänta och köra på rötrligt på 3.40% i dagsläget....det höjs på torsdag såg jag.. känns ju för taskigt om man binder upp sig nu så sjunker det om ett år igen... :-/

Det finns många trådar i frågan du hittar om du söker.

Det enklaste rådet är dock: Om du inte har expertis inom området, välj en del bundet och en del rörligt. På så sätt blir det varken det bästa eller det sämsta utfallet. Om räntorna stiger mer än väntat så har du i varje fall en fast del och om räntorna blir låga behöver du inte gräma dig över att du inte har nytta av det.

Just nu har jag ca 2/3 bundet, 1/3 bundet på 3 år (ca 2 år kvar) på 2,65%, 1/3 bundet på 5 år (ca 4 år kvar) på 3,15% och resten rörligt. De bundna lånen börjar kännas mycket trevliga nu.

nu har jag ju iofs bara 580.000kr i lån så då kanske det likväl kan vara rörligt...
Jag vet att det skrivits mycket om detta tidigare men jag tänkte att förhållandena ändras ju hela tiden så jag skrev en ny tråd för att ämnet skulle hålla sig aktuellt.. ::)

Ett allmänt råd som de s.k. experterna ger är en tredjedel rörligt, en tredjedel bundet på tre år och en tredjedel en tredjedel på fem år.

Jag gjorde detta redan för ett dryft halv år sedan och sitter säkert.

Något vi KAN vara säkra på är att vi får en höjning om minst en procent. Det skall dock betänkas att vi inte bara kan titta på den inhemska ekonomin och den inflationsrisk vi nu har. Vi är orehört beroende av hur ek. utvecklingen går i USA.

En risk jag ser som det inte talas så mycket om i debbaten är att vi får en inflationsdrivande lönerörelse, det ligger i korten att en del grupper på arbetsmarknaden vill kompensera sig för de ändringar som görs iavdragsrätter och avgiftshöjningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.