1 541 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
HJÄLP_PANIK Kan jag undvika reavinsskatt??
Läget är följande:
Jag har en tomt med ett gammalt hus.
Jag bor inte på adressen. (bor i en liten etta)
Jag har en köpare som vill betala ett bra pris.
Tanken är att jag ska kunna köpa en riktig lägenhet för köpeskillingen.
Problemet:
Köparen måste börja bygga sitt nya hus om ca 2 månader. Det är ett villkor för köpet.
Detta pga byggkostnader etc.
Som jag fattat det måste man vara bosatt på adressen i minst 12 månader för att kunna skjuta upp reavinstskatten.
Om köparen betalar och tillträder nu, måste jag skatta 20% på hela summan
Därför vill jag att köparen ska tillträda om ett år när jag varit skriven på adressen. Men köparen ska få bygga sitt nya hus på tomten nu (januari)
Frågan: Hur stor är chansen att jag kommer undan med det??
Mycket tacksam för svar?
Jag har en tomt med ett gammalt hus.
Jag bor inte på adressen. (bor i en liten etta)
Jag har en köpare som vill betala ett bra pris.
Tanken är att jag ska kunna köpa en riktig lägenhet för köpeskillingen.
Problemet:
Köparen måste börja bygga sitt nya hus om ca 2 månader. Det är ett villkor för köpet.
Detta pga byggkostnader etc.
Som jag fattat det måste man vara bosatt på adressen i minst 12 månader för att kunna skjuta upp reavinstskatten.
Om köparen betalar och tillträder nu, måste jag skatta 20% på hela summan
Därför vill jag att köparen ska tillträda om ett år när jag varit skriven på adressen. Men köparen ska få bygga sitt nya hus på tomten nu (januari)
Frågan: Hur stor är chansen att jag kommer undan med det??
Mycket tacksam för svar?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om jag förstår dig rätt så vill du flytta dit (åtminstonde på pappret) och bo där under ett år samtidigt som köparen bygger sitt hus på tomten? Och köparen skulle då inte tillträda förrän ditt boende är "klart".
Som jag ser det så skulle enda möjligheten vara att du bygger istället, och att köparen sedna köper tomt med hus av dig.
Jag ser en hel mur av problem och risker med ett sådant upplägg. Dels blir det ju då du som får ta hela ansvaret för husbygget. Skulle något hända med köparen under tiden så riskerar du att stå med ett dyrt hus som du troligen inte vill ha. Osv.
Om reavinstskatten är mycket hög så skulle jag nog föreslå att du byter köpare till en som köper om ett är när du bott färdigt (alternativt om nuvarande köparen är tillräckligt intresserad så får han väl hosta upp även pengar till din ravinst).
Som jag ser det så skulle enda möjligheten vara att du bygger istället, och att köparen sedna köper tomt med hus av dig.
Jag ser en hel mur av problem och risker med ett sådant upplägg. Dels blir det ju då du som får ta hela ansvaret för husbygget. Skulle något hända med köparen under tiden så riskerar du att stå med ett dyrt hus som du troligen inte vill ha. Osv.
Om reavinstskatten är mycket hög så skulle jag nog föreslå att du byter köpare till en som köper om ett är när du bott färdigt (alternativt om nuvarande köparen är tillräckligt intresserad så får han väl hosta upp även pengar till din ravinst).
Reavinstskatten måste förr eller senare betalas - även om detta inte sker förrän du ligger i graven. Jag skulle råda dig till att räkna med reavinstskatten och betala rubbet nu eftersom vi krasst kan räkna med att denna skatt kommer att höjas.
Klicka här för att svara